شناسهٔ خبر: 98268 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انتصاب رئیس کتابخانه مجلس و وصول اولین مطالبات نهاد کتابخانه ها

کتابخانه43 انتصاب رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی و وصول اولین مرحله مطالبات نهاد کتابخانه های عمومی از خزانه داری کل کشور، از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته بودند.

به گزارش نماینده از مهر، این هفته از نظر اخبار کتاب، چندان پر خبر نیست اما چندین خبر مهم در گزارش این هفته به چشم می خورد.  مرور اخبار حوزه کتاب در این هفته را با خبر انتصاب رئیس جدید کتابخانه مجلس شورای اسلامی ایران آغاز می کنیم. این خبر برای روز سه شنبه ۲ تیر است که به موجب آن،  محمدرضا مجیدی با حکم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس منصوب شد.

مجیدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است و کارشناسی پیوسته علوم و معارف اسلامی را از دانشگاه امام‌صادق (ع) دریافت کرده است.  وی کارشناسی ارشد علوم سیاسی (Dea) را از دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تلوز فرانسه و دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه علوم اجتماعی تلوز فرانسه دریافت کرده است. مجیدی چندی پیش،  به عنوان سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی یونسکو مشغول به کار بود.

وی یک روز پس از این انتصاب، در گفتگویی که دیروز چهارشنبه ۳ تیر با خبرنگار مهر داشت، درباره میزان آشنایی خود با کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: ناآشنا نیستم؛ حوزه من حوزه فرهنگ است و ۷ سال در یونسکو بوده ام و همین بحث ها را دنبال کرده ام. به هر حال یک معلم دانشگاه با کتاب و کتابداری و اهل قلم سر و کار دارد. انشاء الله یکی دو هفته دیگر و بعد از مراسم تودیع و معارفه - البته اگر داشته باشد، چون نمی دانم چنین مراسمی برگزار می شود یا نه؟ - خدمت دوستان رسانه هستم و برنامه هایم را اعلام می کنم.

وصول اولین مرحله مطالبات نهاد کتابخانه ها از خزانه داری کل کشور

خبر بعدی وصول اولین مرحله مطالبات نهاد کتابخانه های عمومی کشور از خزانه داری کل کشور بود که در قالب یادداشت دبیرکل این نهاد مطرح شد.  

علیرضا مختارپور در آخرین یادداشت خود ضمن اشاره به برگزاری نخستين نشست «كتاب‌خوان» و استقبال اهالی فرهنگ و ادب كتاب و كتابخوانی، از وصول اولين مرحله مطالبات نهاد، از خزانه‌داری كل كشور خبر داد.  

وی در یادداشتش نوشت: خزانه داری کل کشور، اوّلین مرحله از وصول مطالبات نهاد در حال محقّق شدن است بدین ترتیب راه حل مشکلات نهاد در تمامی حوزه ها از جمله: الف) تکمیل کتابخانه های در دست تکمیل (صرفاً برای پروژه‌هایی که بیش از ۷۵% پیشرفت داشته اند،  ب) تعمیرات لازم در تأسیسات و تجهیزات کتابخانه ها،  ج- انجام برنامه های فرهنگی مصوّب،  د- تأمین امور رفاهی و پرداخت‌هایی همچون هزینة مهد کودک، اضافه کار، ایاب و ذهاب، حقّ مأموریّت و... و تمام یا بخشی از هزینه های پرسنلی،  هـ - خرید و نگهداری تجهیزات و وسایل مورد نیاز اداری، رایانه ای، تأسیساتی، و...  گشوده می شود.

کناره گیری رئیس اتحادیه چاپخانه داران بعد از یک هفته

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران که ۲۰ خرداد امسال با اکثریت آرا از سوی اعضا اتحادیه به این مسئولیت برگزیده شد، روز یکشنبه ۳۱ خرداد، باحضور در سازمان صنعت، معدن و تجارت، نامه کناره گیری خود را تحویل داد.

بعد از اتفاقات و ماجراهای زیادی که باعث شد مظاهری به عنوان رئیس اتحادیه چاپخانه داران معرفی شود، او تنها ۶ روز بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران، با حضور در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، استعفای خود را از این مسئولیت به صورت مکتوب تقدیم کرد. وی در این باره به خبرنگار مهر گفت: من امروز از مسئولیت ریاست اتحادیه چاپخانه داران تهران انصراف دادم و جای خودم را به آقای ایرج استاد علی نقی (نایب رئیس دوم) اتحادیه دادم چون فکر می کردم تصدی این مسئولیت از سوی ایشان، بیشتر به نفع صنف چاپ است.

وی تصمیم خود را کاملاً شخصی دانسته و گفت: همانطور که گفتم من فکر کردم این تصمیم برای اتحادیه چاپخانه داران تهران بهتر است.

مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران ضمن تصریح بر این نکته که ریاست همزمان من بر اتحادیه چاپخانه داران تهران و شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران، از نظر قانونی هیچگونه ایرادی نداشته است،  گفت: من فکر کردم که به احتمال زیاد من نمی توانم به خوبی از پسِ هر دو مسئولیت بربیاییم و لذا ترجیح دادم در تعاونی بمانم. البته در هیئت مدیره اتحادیه هم [به عنوان نایب رئیس دوم] عضو هستم و تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت اعضای اتحادیه به کار خواهم بست.

گزارش مشروح و مفصل این خبر در میان خبرهای روز یکشنبه ۳۱ خرداد خبرگزاری مهر موجود است.

کاهش زمان صدور فیپای کتاب های تجدید چاپی

زمان صدور فیپای کتاب های تجدید چاپی از ۵ به ۳ روز کاهش یافته است. این خبری بود که روز سه شنبه ۲ تیر،  غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر آن را اعلام کرد.

به این ترتیب، امیرخانی درباره آخرین تغییرات اعمال شده در مورد فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار کتب)، گفت: این موضوع نیازمند یکسری تغیییرات زیرساختی در حوزه های شبکه و مسایل ارتباطی بود که این تغییرات صورت گرفته و به زودی این طرح جدید فیپا با شیوه ای نو و با دقت، سرعت و کیفیت بیشتر برای ناشران صادر خواهد شد.

وی همچنین از اعلام رسمی جزئیات طرح جدید فیپا ظرف روزهای آینده از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد. پیشتر سیدرضا صالحی امیری رئیس این سازمان به خبرنگار مهر گفته بود: مقرر شده است که ما در مورد صدور فیپا همانند گذشته عمل کنیم اما با این تفسیر که برای کتاب‌های تجدید چاپی ۵ روز و برای کتاب‌های جدید ۱۰ روز کاری فرصت قائل شویم.

تشکیل کارگروهی برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه وزارت ارشاد با پست

ابتدای این هفته بود که این خبر منتشر شد. به این ترتیب،  کارگروهی برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، تشکیل شد.

جلسه هماهنگی برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت پست در سالن جلسات معاونت امور فرهنگی برگزار شد.  این جلسه به منظور توزیع بهتر و سریع‌تر کتاب‌های ناشران، بهبود کیفیت ارسال محصولات پستی ناشران و کاهش هزینه‌های پستی تشکیل شد.

در این جلسه مصوب شد به منظور پیگیری موضوعات مطرح شده کارگروهی متشکل از موسسات و سازمان‌های وابسته به معاونت امور فرهنگی و مدیران بخش‌های مختلف شرکت پست تشکیل شود تا اجرایی شدن این تفاهم نامه در بازه زمانی کوتاه محقق شود.

نظر شما