شناسهٔ خبر: 97808 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

واکنش وزارت خارجه آمریکا به تصویب طرح هسته‌ای در مجلس

مجلس43 یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تصویب کلیات طرح الزام دولت ایران به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ توافق نهایی باید شامل دسترسی کافی و شفاف‌سازی درباره تاسیسات مرتبط هسته‌ای ایران باشد.

به گزارش نماینده، شبکه‌ی خبری فاکس‌نیوز پس از این که مجلس شورای اسلامی ایران روز یک‌شنبه کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را با اکثریت آراء به تصویب رساند به نقل از یک مقام وزات امور خارجه آمریکا نوشت:‌ وزارت خارجه آمریکا گزارشات مربوط به تصویب این طرح را دریافت کرده است و ایرانی‌ها مجاز هستند تا کار خود را مدیریت کنند اما موضع قدرت‌های جهانی هم‌چنان این است که توافق نهایی با ایران باید شامل دسترسی کافی و شفافیت درباره‌ی تاسیسات مرتبط هسته‌ای ایران باشد.

این مقام آمریکایی به فاکس نیوز گفت: ما با توافقی که شامل این خواسته‌ها نباشد موافقت نمی‌کنیم.

او ادامه داد:‌ ما انتظار نظرات و صداهای مختلف درباره‌ی مسائل سختی که برای حصول توافق روی آن‌ها کار می‌کنیم را داریم اما تیم ما روی آن چه که هم اکنون در اطاق مذاکره روی می‌دهد متمرکز است.

این طرح اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد اما دسترسی بازرسان به سایت‌های نظامی را ممنوع کرده و هم‌چنین آورده است که لغو کامل تمام تحریم‌ها باید بخشی از یک توافق هسته‌ای نهایی باشد.

غرب که به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحریم‌های اقتصادی زیادی را علیه کشورمان اعمال کرده است، اکنون بر درخواست جدید خود تاکید می‌کند که توافق هسته‌ای باید شامل دسترسی به سایت‌های نظامی مورد درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

این در حالی است که مقامات ایرانی تاکید می‌کنند که ایران چیزی فراتر از مقررات آژانس و پروتکل الحاقی را نمی‌پذیرند و دسترسی‌ها مدیریت شده خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظر شما