شناسهٔ خبر: 97759 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آقامحمدی خبر داد:

طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای با رای بالا در نشست فردای مجلس تصویب می‌شود

اقامحمدی43 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای با رای بالا در نشست فردای مجلس تصویب می‌شود.

به گزارش نماینده ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به از دستور خارج شدن طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای در ابتدای صحن علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح مدت زمان زیادی بود که میان هیات رئیسه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رفت و آمد بود.

وی با اشاره به تاکید طرح مزبور بر لغو تحریم‌ها همزمان با اجرای تعهدات از سوی ایران، حق ایران در تحقیق و توسعه در عرصه هسته‌ای و مخالفت با هرگونه بازدید غیرمتعارف از صنایع هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: سرانجام پس از چند بار رفت و آمد، هفته گذشته کلیات آن به تصویب رسید و تقاضای اولویت‌دار بودن آن نیز با موافقت نمایندگان روبه‌رو شد بنابراین دیروز باید در دستور کار صحن علنی قرار می‌گرفت.

آقامحمدی با یادآوری ممانعت هیات رئیسه از در دستور قرار گرفتن طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای گفت: در نهایت این طرح با جمله‌بندی متفاوت در صحن علنی قرائت شد.

وی در ادامه تصریح کرد: از آنجا که کلیات طرح، هفته گذشته به تصویب مجلس رسیده بود تغییر در مفاد آن قانوناً خلاف بود و براساس ماده 133 آیین‌نامه داخل مجلس فقط با رای خود نمایندگان می‌توان مصوبه مجلس را تغییر داد لذا دیروز آیین‌نامه مجلس و قانون کاملاً نادیده گرفته شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اراده بیرونی برای تغییر جمله‌بندی طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای خبر داد و گفت: رایزنی‌ها و گعده‌گیری‌های بیرونی با هیات رئیسه مجلس هنگام قرائت این طرح خود را نشان داد.

وی بعضی سخنان مبنی بر باز گذاشتن دست رهبر انقلاب برای توجیه تغییر متن طرح مزبور را مورد اشاره قرار داد و افزود: حکم رهبر معظم انقلاب نافذ است چرا که ولی فقیه مبسوط الید است و باز گذاشتن دست ایشان برای توجیه تغییرات اعمال شده در طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای بهانه‌ای بیش نیست.

آقامحمدی گفت: کسانی که امروز به این بهانه متمسک شده‌اند در حقیقت می‌خواستند دست ولی فقیه را ببندند که البته این خواست افرادی بیرون از مجلس نیز بود.

وی با ابراز تاسف از تحت تاثیر قرار گرفتن هیات رئیسه و برخی دیگر در داخل مجلس از خارج مجلس اضافه کرد: نمایندگان برای اینکه وحدت در زمینه حفظ دستاوردهای هسته‌ای خدشه‌دار نشود به ناچار به طرح تغییر کرده رای مثبت دادند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح اولیه که به تصویب مجلس رسیده بود قید شده بود که نتیجه مذاکرات جهت تطبیق با مصوبات قانونی بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی باید به مجلس ارائه شود اما هیات رئیسه در طرح قرائت شده دیروز عبارت «مصوبات قانونی» را حذف کرد و خط زد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد در جلسه علنی فردا نمایندگان به طرح اصلی بازگشته و تغییرات صورت گرفته را در طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای اصلاح کنند و به هویت خود بازگرداند.

منبع: فارس

نظر شما