شناسهٔ خبر: 97584 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حاشیه‌نگاری از صحن علنی مجلس

فراز و نشیب‌های اصلاح و تصویب طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای در بهارستان

مجلس نمایندگان مجلس در جلسه امروز برای اصلاح و تنظیم طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای تلاش‌هایی انجام دادند تا مضامین این طرح در چارچوب مورد نظر مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی باشد.

به گزارش نماینده، طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران بهمن ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس مطرح شد و یک فوریت آن به تصویب رسید.

این طرح در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در آنجا با اصلاحاتی مواجه شد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در چند هفته گذشته طرح‌های مشابهی را در این زمینه مورد بررسی قرار داد و در نهایت یک طرح که شامل یک ماده واحده و ۴ جزء بود را جایگزین طرح سابق کرد. البته این موضوع با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی در مجلس مواجه بود چرا که بر اساس این مصوبه کمیسیون امنیت ملی، توافق نهایی ایران با ۱+۵ باید به تصویب نمایندگان مجلس می‌رسید. البته برخی از نمایندگان خانه ملت معتقد بودند که لزومی به تصویب این توافقنامه در مجلس نیست و تنها با تایید شورای عالی امنیت ملی در مورد این توافقنامه، تاییدیه شورا به تصویب مجلس باید برسد.

این اختلاف نظرها باعث شد که این طرح باز هم در هفته جاری مورد اصلاح قرار گیرد. البته در جلسه هفته گذشته مجلس بررسی با اولویت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران در مجلس به تصویب رسید و بنا بر این بود که بررسی کلیات این طرح در جلسه امروز مجلس آغاز شود اما با اینکه هیئت رئیسه در دستور هفتگی چاپ شده مجلس این موضوع را در دستور قرار داده بود، به یک باره این طرح از دستور کار هفتگی خط خورد و از سوی هیئت رئیسه مجلس قرائت نشد.

همین موضوع انتقادات بسیاری از نمایندگان را در پی داشت و برخی از وکلای ملت در این زمینه تذکراتی مطرح کردند. در نهایت در جلسه امروز بین نمایندگان رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفت؛ برخی از نمایندگان از جمله علیرضا زاکانی نماینده تهران، کاظم جلالی نماینده شاهرود، احمدرضا دستغیب نماینده شیراز، علی اصغر زارعی نماینده تهران و حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده نیشابور در خلال جلسه علنی امروز در گوشه‌ای از صحن علنی مجلس جمع شدند و اصلاحاتی را بر روی طرح مورد تصویب کمیسیون امنیت ملی قرار دادند.

این اصلاحات صورت گرفته به رویت علی لاریجانی رئیس مجلس رسید و باز هم گعده‌های دیگری برای تامین نظر رئیس مجلس و اعمال چند تغییر در اطراف صحن علنی مجلس تشکیل شد و در نهایت نیز جمعی از نمایندگان در گوشه‌ای از صحن تجمع کردند که به نوعی خواستار بررسی فوری طرح الزام دولت در صحن علنی شدند.

در نهایت علیرضا زاکانی و کاظم جلالی بر روی این طرح به جمع‌بندی رسیدند و اصلاحاتی را اعمال کردند و در نهایت آن را به رویت رئیس مجلس رساندند.

پس از تایید رئیس مجلس علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران مشغول جمع‌آوری امضا از اعضای کمیسیون امنیت ملی شد تا این طرح به تصویب اعضای کمیسیون برسد و روند قانونی خود را طی کند.

پس از جمع‌آوری امضا از اعضای کمیسیون امنیت ملی در واقع این طرح به نوعی به تصویب کمیسیون امنیت ملی رسید و بلافاصله بدون اینکه این طرح چاپ شود به علی لاریجانی داده شد و لاریجانی نیز با قرائت ماده واحده و جزئیات آن کلیات طرح مذکور را به رای نمایندگان مجلس گذاشت.

وکلای ملت نیز در نهایت با ۱۹۹ رای موافق از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن علنی در پارلمان، کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را به تصویب رساند.

بر اساس اعلام رئیس مجلس در این طرح چارچوب های مورد تایید مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی لحاظ شده است و جزئیات آن قرار است در روز سه‌شنبه هفته جاری بررسی شود.

علی لاریجانی در سخنان خود تاکید کرد که شورای عالی امنیت ملی زیر نظر مقام معظم رهبری است و ما نباید در این طرح دست رهبری را ببندیم و مقام معظم رهبری در این قضیه هر تصمیمی که گرفتند باید از سوی ما اطاعت شود.

منبع: تسنیم

نظر شما