شناسهٔ خبر: 97561 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نماينده اروميه در مجلس مطرح كرد:

تردد رئیس جمهور و وزرا با خودروی ایرانی موجب فرهنگ سازی بین مردم است/ استفاده از تولید داخل باعث افزایش قدرت دیپلماتیک ماست

نادر قاضی پور/431 نماينده اروميه در مجلس گفت: در طي اين سالها ما كارهاي بزرگي در عرصه صنعت در كشور انجام داده ايم، كارخانجات معتبري هم داريم و در حال حاضر نياز كشور احياي صنايع موجود و كمك به بهره­وري بالاتر است و نبايد دنبال سرمايه گذاري هاي جديد باشيم.

به گزارش نماینده نادر قاضي پور، عضو كميسيون صنايع و معادن در مجلس شوراي اسلامي درباره سهم صنعت در اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: ما اگر بخواهيم اقتصاد مقاومتي را اجرا كنيم بايد به توليد ملي اهميت بدهيم، توليد با صنعت ارتباط تنگاتنگي دارد. با توجه به اينكه كشور ما هميشه مورد تحريم و تهديد قدرت هاي استكباري بوده است لذا نياز داريم روي پاي خودمان بايستيم.

 وي ادامه داد: ما بايد به صنعت مان توجه داشته و با سياست هاي درست از آن حمايت كنيم و نيازهاي مان را توليد كرده و صادرات را در چند برند جهاني در دست بگيريم، بخصوص درباره نفت و گاز كه اولويتي اساسي دارند.

نماينده مردم اروميه در مجلس در پاسخ به اين سؤال كه در مقطع فعلي، توليد صنايع جديد بزرگ يا احياي ظرفيت هاي خوابيده در صنايع كوچك مي تواند به تحقق به اقتصاد مقاومتي كمك كند، گفت: در طي اين سالها ما كارهاي بزرگي در عرصه صنعت در كشور انجام داده ايم، كارخانجات معتبري هم داريم و در حال حاضر نياز كشور احياي صنايع موجود و كمك به بهره وري بالاتر است و نبايد دنبال سرمايه گذاري هاي جديد باشيم.

به گفته وي، ما در بخش هاي معدن، نفت، گاز و پتروشيمي بايد بتوانيم پيشرفت كنيم و برندهاي معتبري در سطح جهان در دست بگيريم.

قاضي پور درخصوص مشكلات موجود دربخش بحث صنعت نيز اظهار داشت: ما احتياج به توليد كالاهاي ايراني و نيز مصرف آن در جامعه خودمان را داريم. وقتي رئيس جمهور و وزراي ما با خودروي ايراني تردد كنند يقينا مردم هم از اين موضوع تقليد مي كنند، اگر مردم به مصرف كالاهاي ايراني روي بياوردند و توليد هم رونق داشته و علمي شود خودبه­خود اين امر منجر به چرخش گردونه اقتصاد مي شود.

اين عضو كميسيون صنايع در پاسخ به اين سؤال كه وضعيت فعلي صنايع كشور را چطور ارزيابي مي كنيد، افزود: صنايع هم اكنون در كشور ما با تمام توان خود كار نمي كنند. ما بايد ظرفيت و كارايي اينها را افزايش دهيم. واردات به كشور را كم كرده و صادرات مان به ديگر كشورها را افزايش دهيم.

به گفته قاضي پور، مسئولان مي توانند جايزه هايي را براي توليدكننده هايي كه صادرات دارند و آن را افزايش مي دهند، قرار دهند تا آنها را بيشتر ترغيب كنند.

نماينده مردم اروميه در مجلس درخصوص چگونگي جايگزيني توليد ثروت صنايع به جای ثروت هاي نفتي كشور نيز عنوان داشت: ما صد و چند سال است كه نفت مان را به ديگر كشورها صادر مي كنيم اما بايد محصولات حاصل از فناوری نفت را مي فروختيم و اشتغال هم در فناوري است.

وي ادامه داد: تمام معادن ما اكتشاف نشده­اند و در سطح معادن مطالعه و اكتشاف كمي صورت گرفته است، ما بايد عناصر كمياب را پيدا كرده و آنها را صادر كنيم.

قاضي پور در پاسخ به اين سؤال كه آيا اقتدار مالي ناشي از صنايع قوي، پويا و درآمدزا مي تواند قدرت چانه زني ما را در امور بين المللي بالا ببرد، گفت: وقتي ابر قدرت ها و مسئولان اجرايي آنها ببينند مردم ما از توليد داخلي استفاده مي كنند و واردات را كم كرده اند و در ايران هيچ ماشين خارجي ندارند، آنها مي فهمندكه مردم ما وطن پرستند و عشق شان ايران و توليد ملي است.

وي افزود: راهپيمايي بزرگ ۲۲ بهمن و روز قدس، بازتاب هاي بزرگي در سطح دنيا دارند. حال اگر همين همگرايي و وحدت را در بخش هاي مختلف توليدي و اقتصادي داشته باشيم به موفقيت هاي بزرگي مي رسيم.  

اين عضو كميسيون صنايع و معادن درباره تفاوت اقتصاد مقاومتي با رياضتي نيز عنوان داشت: اين دو نوع اقتصاد با هم در تضاد هستند، در اقتصاد رياضتي مردم سختي مي كشند و اما در اقتصاد مقاومتي ما با دارا بودن معادن و مواد طبيعي درجه يك در كشور هم چنين نيروي انساني جوان و متخصص، باید بيشتر تلاش كرده تا به اهداف مان برسيم و با افزايش صادرات مان نيازمان به ديگر كشورها را مرتفع كنيم.

 

نظر شما