شناسهٔ خبر: 97549 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

تخلف هیأت رئیسه مجلس در تغییر طرح الزام دولت به حفظ دستاورد هسته‌ای/ حذف قید تصویب در مجلس از طرح

حسینعلی حاجی‌دلیگانی431 نمانیده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: هیأت رئیسه مجلس در تخلفی آشکار اقدام به تغییر گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کرده و اقدام به حذف قید تصویب در مجلس کرده‌اند.

به گزارش نماینده حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور گفت: گزارش طرح مذکور با امضای حسین سبحانی‌نیا (نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس) در تاریخ ۲۳ خرداد ۹۴ با شماره چاپ ۱۴۷۰ به چاپ رسید و در ردیف نهم دستور جلسه هفتگی هفته قبل صحن مجلس قرار گرفت.

وی ادامه داد: هم کمیسیون امنیت ملی و هم هیأت رئیسه مجلس به ویژه شخص رئیس مجلس برخلاف تبصره ۲ ماده ۱۴۶ آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش جایگزینی را برای طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در کمیسیون مطرح و منتشر کردند تحت عنوان گزارش جایگزین گزارش ۱۴۷۰ و در تارخ ۲۶ خرداد ۹۴ آن را چاپ کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: تفاوت این دو گزارش در آن است که در گزارش اولیه کمیسیون آمده بود که هرگونه نتیجه مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات ذکر شده در طرح را به صورت شفاف رعایت کند و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما در گزارش جایگزین آمده که هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات طرح را به صورت شفاف رعایت کند و لزوم تصویب آن در مجلس شورای اسلامی از گزارش حذف شده است و در پایان آن در تبصره‌ای آمده است نتیجه مذاکرات باید در جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که این امر دردی را دوا نمی‌کند.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: با این کار ضمانت اجرایی گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد الزام دولت در حفظ دستاوردهای هسته‌ای حذف شده و این تخلف آشکاری است که صورت گرفته و بنده از هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت خواهم کرد.

وی افزود: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۴۶ آیین نامه داخلی مجلس زمانی که گزارش کمیسیون در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته باشد نه کمیسیون و نه هیأت رئیسه مجلس نمی‌توانند تغییری در گزارش کمیسیون اعمال کنند.

نظر شما