شناسهٔ خبر: 97454 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

آقای طیب‌نیا، شما هم در بورس سرمایه‌گذاری کرده اید؟!

بازار بورس تهران همچنان اسیر روزهای ناخوش است و از ابتدای امسال تاکنون کاهش شدید شاخص‌کل بورس اتفاق افتاده؛ تا جایی که در حال حاضر شاخص‌کل بورس به کانال ۶۲ هزار واحد سقوط کرده است.

تغییر شاخص بورس در این مدت نشان می‌دهد که از ابتدای سال، شاخص‌کل بورس بیش از ۷ هزار واحد کاهش یافته و همین موضوع، زیان بسیار سهامداران را در پی داشته است.
به گزارش نماینده از افکارنیوز، سقوط شاخص بورس از سال۹۲ آغاز شد و در جایی که سهامداران در اوج روزهای خوش بودند و شاخص‌کل بورس داشت به کانال ۹۰ هزار واحد هم می‌رسید، اما این خوشی مدت زیادی عمر نداشت و از سال ۹۲ تا به امروز تقریبا در اغلب روزهای بازار سهام، چراغ بازار قرمز بود.
سقوط دماسنج بازار سهام به منزله کاهش ارزش دارایی‌های سهامداران و یا به عبارت دیگر، به معنای افزایش زیان آنها است. یعنی اگر قیمت سهامی در دی‌ماه سال ۹۲ بیش از هزار تومان ارزش داشت، الان به کمتر از ۳۰۰ تومان کاهش یافته است.
به این ترتیب سهامداران بورس طی دو سال اخیر تقریبا به طور مداوم با افت قیمت سهامشان مواجه بوده و هر روز فقط شاهد آب شدن سرمایه‌شان هستند که با وعده های حسن روحانی، آنها را روانه بورس کرده بودند.
کارشناسان علت اصلی افت شاخص را رکود شدید اقتصادی، انفعال دولت در قبال این رکود و وابستگی بیش از حد مسوولان اقتصادی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.
با این وجود، در سایه سکوت مسوولان دولتی و با افت شاخص بورس، زیان سهامداران بازار سرمایه روز به روز بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد، مدیریت جدید سازمان بورس هنوز آشنایی کافی با فضای بازار ندارد و به همین دلیل، از نگاه فعالان بازار سرمایه، «تاکنون برنامه مشخصی برای خروج بورس از بحران فعلی اعلام نکرده است.»
برخی از فعالان بورس عنوان می‌کنند که «دخالت‌های دولت، اوضاع بورس را به این‌جا کشانده و دولت نباید با دخالت‌های دستوری، وارد بازار شود و حتی همان صندوق حمایت بورس هم مورد سوال است.»
در کل، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حالی که ارزش بورس تهران در دی‌ماه ۹۲ معادل ۴۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است، ارزش بازار این روزها معادل ۲۷۴ هزار میلیارد تومان ثبت شده و این عدد یعنی ارزش دارایی‌های سهامداران در طول این مدت حدود ۵۰ کاهش پیدا کرده است.
این کاهش ارزش دارایی سهامداران در شرایطی است که در طول دو سال گذشته مسوولان دولتی تاکید بر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داشتند و معتقد بودند که سرمایه‌ها به جای ورود به بازارهای طلا، سکه، ارز و مسکن باید به سمت بازار سرمایه رود تا طرح‌های توسعه‌ای نیز از این طریق تامین مالی شوند.
علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بهمن‌ماه سال ۹۲ در جلسه‌ای با فعالان بازار سرمایه و مدیران سازمان بورس و شرکت‌های بورس و فرابورس گفته بود: «مردم نیاز دارند دارایی و پس‌اندازهای خود را با بالاترین بازدهی و کمترین میزان ریسک حفظ کنند و بهترین مکان برای رسیدن به این هدف، بازار بورس است.»
وی متذکر شده بود که «یکی از سیاست‌های دولت این است که با اطمینانی که به مردم می‌دهد، سرمایه‌ها را به سمت بازار سرمایه سوق دهد.»
وزیر اقتصاد همچنین در نشست‌های دیگر خود با فعالان بازار سرمایه در طول ماه‌های گذشته، بهترین محل برای سرمایه‌گذاری بلندمدت را بازار سرمایه اعلام کرده و تاکید داشت که «مردم می‌توانند دارایی خود را متناسب با میزان ریسک‌پذیریشان در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و بیشترین بازدهی را کسب کنند.»
وزیر اقتصاد همچنین در تازه‌ترین اظهارنظر خود در حاشیه همایش بخش بانک‌های توسعه‌ای در توسعه و رونق اقتصادی کشور، در خصوص وضعیت بازار سرمایه عنوان کرده است که «افرادی که در بازار سرمایه مشغول هستند، باید از مشاوره افراد و شرکت‌های فعال در این زمینه استفاده کنند و رفتار خود را از اخبار و تشنج‌های روزانه دور کنند، زیرا رفتار هیجانی به ضرر سهامداران خرد است.»
در این شرایط، با این وجود در حال حاضر برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که براساس همین خواسته‌های مسوولان دولتی، مردم در بورس سرمایه‌گذاری کردند و حالا با زیان روبه‌رو شده‌اند. به گفته سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، «طی ماه‌های گذشته شاهد نوسان و حاشیه‌های فراوانی در بورس بودیم؛ این در حالی است که در مقطعی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد از مردم درخواست کرد تا در بورس سرمایه‌گذاری کنند، اما حمایت کافی از بورس صورت نگرفته است.»
در این فضا، اما حسن روحانی، رییس‌جمهور در نشست خبری اخیر خود، این امیدواری را به سهامداران داده است که در بلندمدت مسیر بازار سرمایه مثبت شود. وی تاکید داشت که «من آینده بازار سرمایه را مثبت می‌بینم.»
به‌هرحال این روزها خوش‌بینی نسبت به مثبت شدن اوضاع بازار سرمایه در میان فعالان بازار دیده نمی‌شود و آنها معتقدند که «وعده‌های داده شده توسط مسوولان عالی دولت و وزیر اقتصاد مبنی بر حمایت بازار سرمایه تاکنون عمل نشده است؟»
در حال حاضر بیش از ۷ میلیون سهامدار در بورس وجود دارد که به دلیل سیاست‌های اتخاذی، سرمایه‌شان تضعیف شده است. با این اوصاف، در حال حاضر این سوال از وزیر اقتصاد و رییس‌جمهور مطرح است که با توجه به افت پی در پی شاخص بورس، آیا شما هم حاضر هستید سرمایه خود را وارد بورس کنید و شما هم توان تحمل زیان‌ها و کاهش ارزش دارایی‌تان را دارید؟

با این وجود، افت این‌گونه شاخص بورس برای مسوولان اقتصادی کشور این پیام را دارد که استراتژی فعالانه‌ای را در پیش بگیرند و تصمیمات خود را ترمیم کنند.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما