شناسهٔ خبر: 97377 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

سند سری وزارت امور خارجه عربستان منتشر شد

 ویکی لیکس پایگاه اینترنتی ویکی لیکس ، نیم میلیون سند سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی را همزمان با سومین سال پناهنده شدن پایه گذار این پایگاه به سفارت اکوآدور در لندن منتشر کرد.

به گزارش نماینده به نقل از صداوسیما، همزمان با سومین سال پناهنده شدن جولیان آسانژ به سفارت اکوآدور در لندن، پایگاه اینترنتی ویکی لیکس، نیم میلیون سند سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی را منتشر کرد.

این اسناد یادداشت های سری، تلگرام ها و دیگر سند هایی را شامل می شود که از سفارتخانه های عربستان در سراسر دنیا گردآوری شده است. گزارش های فوق سری وزارت کشور و سرویس اطلاعات عمومی عربستان نیز در میان اسناد منتشر شده به چشم می خورند.

پلیس شهری لندن با کمک نیروها و کامیون هایی که خارج از ساختمان سفارت اکوآدور مستقر کرده، ساعت به ساعت آسانژ را زیر نظر دارد. به گفته اسکاتلند یارد، برای عملیات پاییدن آسانژ، تاکنون بیش از هفده میلیون دلار هزینه شده است.

ویکی لیکس در سال ۲۰۱۰ میلادی با انتشار اسناد سری مربوط به جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان و نیز دویست و پنجاه هزار تلگرام وزارت خارجه این کشور به شهرت رسید.

عربستان پایگاه اینترنتی ویکی لیکس را فیلتر کرد

دولت عربستان سعودی پایگاه اینترنتی ویکی لیکس را در پی انتشار صدها هزار سند سری وزارت امور خارجه این کشور فیلتر کرد.

وزارت خارجه عربستان هم به اتباع این کشور درباره تلاش برای دسترسی به پایگاه اینترنتی ویکی لیکس یا انتشار هر نوع سندی از این پایگاه هشدار داد.

دو نماينده چهاردهم مارس خواستار کمک مستقيم عربستان شدند

يکي از اسناد سري وزارت خارجه عربستان سعودي که در پايگاه اينترنتي ويکي ليکس منتشر شد به درخواست دو نماينده جريان چهاردهم مارس لبنان براي برخوردار شدن از حمايت مستقيم عربستان اشاره مي کند.

بر اساس اسناد منتشر شده در ويکي ليکس، الياس المر و پطرس حرب دو نماينده مجلس لبنان از جريان چهاردهم مارس خواستار حمايت مستقيم سياسي و مالي عربستان از خود شدند تا يک گروه مستقل تشکيل دهند.

بر اساس اين سند، الياس المر و پطرس حرب تاکيد کردند نمي خواهند حمايت عربستان از طريق سعد الحريري باشد، زيرا اين دو پيش از اين از الحريري به علت نبودن طولاني مدت در لبنان انتقاد کرده بودند.

اين دو نماينده خواستار تشکيل گروه مستقل پس از انتخابات پارلماني سال ۲۰۱۳ شدند که به طور ضمني به معناي خروج از جريان چهاردهم مارس است.

جعجع به بهانه مقابله با حزب الله از سعوديها پول مي ‌گرفت

رئيس حزب القوات اللبنانيه (فالانژها) از عربستان سعودي به بهانه مقابله با حزب الله لبنان پول دريافت مي کند.

يکي از اسناد سري وزارت خارجه عربستان سعودي که در پايگاه اينترنتي ويکي ليکس منتشر شد نشان مي دهد سمير جعجع از سفير عربستان براي اجرا کردن خواست اين کشور در لبنان درخواست دريافت پول کرده است.

بر اساس اين سند، سفير عربستان در بيروت بر لزوم دادن پول به سمير جعجع با توجه به اينکه نقش بازدارندگي در برابر حزب الله در لبنان ايفا مي کند، تاکيد کرده است.

 

نظر شما