شناسهٔ خبر: 97195 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

خروج حدود ۲۰۰ میلیارد دلار ارز برای واردات طی ۲ سال اخیر

طی دو سال اخیر برای واردات کالا، خدمات، گاز، فرآورده‌های نفتی و با احتساب قاچاق حدود ۲۰۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است که متوسط سالانه آن در مرز ۱۰۰ میلیارد دلار است و حدود ۱۰ میلیارد دلار از متوسط واردات در دولت قبل بیشتر است.

به گزارش نماینده از تسنیم، بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، در سال ۹۲ بیش از ۷۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالا، خدمات، گاز و فراورده های نفتی از کشور خارج شده است که ۳۱۱۱ میلیون دلار برای واردات گاز و فرآورده های نفتی، ۵۶۹۳۶ میلیون دلار برای واردات کالا و ۱۳۲۸۳ میلیون دلار برای واردات خدمات بوده است.

با احتساب حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه که تقریباٌ اکثر مسئولان و کارشناسان بر این رقم اتفاق نظر دارند، در سال ۹۲ بیش از ۹۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است.

گزارش منتشر شده بانک مرکزی حاکی است، در ۹ ماهه سال ۹۳ نیز ۲۷۲۵ میلیون دلار برای واردات گاز و فراورده های نفتی، ۴۲۷۸۶ میلیون دلار برای واردات کالا و ۱۰۵۹۱ میلیون دلار نیز برای واردات خدمات ارز از کشور خارج شده که مجموع آن در ۹ ماه بیش از ۵۶ میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار می شود.

با احتساب قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری و پیش بینی واردات ۱۸ میلیارد دلاری (متوسط سه ماهه ۹۳) در سه ماهه آخر سال گذشته، مجموع خروج ارز از کشور در سال ۹۳ بیش از ۹۹ میلیارد دلار برآورد می شود.

بنابراین، مجموع خروج ارز از کشور در دو سال فعالیت دولت یازدهم حدود ۲۰۰ میلیارد دلار بوده که متوسط سالانه آن در مرز ۱۰۰ میلیارد دلار است، این در حالی است که بنا برگفته حسن روحانی رئیس جمهور و تایید گمرک، مجموع واردات با احتساب واردات کالا، خدمات، گاز، فراورده های نفتی و قاچاق در ۸ سال دولت گذشته ۷۲۰ میلیارد دلار و متوسط سالانه نیز ۹۰ میلیارد دلار بوده است.

نظر شما