شناسهٔ خبر: 96992 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

«خودتحریمی» عامل ۶۰ درصد موانع تولید و رشد اقتصادی کشور است

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه با رفع تحریم ها معجزه ای رخ نمی دهد، گفت: تنها ۴۰ درصد از موانع تولید داخلی و رشد اقتصادی کشور به مسائل مبادلات بین کشورها و تحریم ها وابسته است، ۶۰ درصد خودتحریمی است.

به گزارش نماینده از تسنیم، رضا پدیدار در نشستی خبری اظهار داشت: یکی از شاخص های بسیار مهمی که نهادهای مردمی و تشکلهایی مثل انجمن ها را پایدار می کند و رئیس جمهور نیز از ابتدای آغاز به کار دولت د خصوص آن صحبت کرده بود، بحث شاخص اعتماد است.

وی افزود: طبق بررسی های علمی انجام شده، ضریب شاخص اعتماد که در بازه سالهای ۵۳ تا ۷۳ بین تولیدکنندگان و دولت ۵۴ درصد بوده در بازه زمانی بیست سال گذشته از ۷۳ تا ۹۳ این شاخص به ۲۱ درصد کاهش یافته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: در سال ۹۳ نهادهای دولتی دم از حمایت زا ساخت داخل می زدند اما تسهیلات بانکی که دولت به سازندگان تجهیزات صنعت نفت در این سال داد نسبت به سال قبل از آن کاهشی ۱۴ درصدی داشت.

پدیدار با بیان اینکه روش های سرمایه گذاری برای ما کارآمد نیست و باید شفاف شود، گفت: حمایت از تولید وقتی محقق می شود که سوددهی بخش تولید بیش از سایر بخش ها باشد، وقتی سوددهی بخش تولید پایین تر از سایر بخش ها است، حمایت از تولید هیچگاه صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: یک پیشنهاد جدی داریم و آن این است که انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نهادهای دولتی تصمیم گیر و مهم، یک کرسی داشته باشد و این بهترین مسیر است تا بتوانیم در تصمیم گیری های کلان، منافع بخش تولید کشور را نیز بیان کنیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از توافق اخیر این انجمن با وزارت صنعت در خصوص افزایش تعرفه های وارداتی ۱۱۰ قلم کالایی که در تولید ساخته می شوند خبر داد و گفت: این فهرست ۱۱۰ کالایی به موافقت وزیر صنعت رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.

پدیدار با بیان اینکه از ۱۱۰۴ سازنده تجهیزات صنعت نفت در داخل ایران، ۷۰۰ شرکت عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هستند، گفت: بر اساس بررسی های دقیقی که انجام داده ایم این انجمن ظرفیت تأمین ۷۰ درصد از نیاز صنعت نفت را به صورت وزنی دارد، در حالی که از این ۷۰ درصد تنها ۳۰ تا ۳۲ درصد از ظرفیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت که عضو انجمن هستند استفاده می شود.

وی افزود: برای تحقق رشد اقتصادی که دولت برای سال جاری ۳ تا ۳.۲ درصد پیش بینی کرده، باید از ظرفیت های خالی بخش تولید کشور استفاده شود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت دلیل وجود ظرفیت های خالی در بخش تولید کشور را واردات بی رویه و فعال نبودن پروژه ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه در حالی که پروژه های مهم در صنعت نفت کشور متوقف است، درآمد کشور به جای فعال سازی پروژه ها در تأمین یارانه ها تزریق می شود.

وی ادامه داد: وزیر نیرو میزان بدهی های این وزارتخانه را به بخش خصوصی اعلام کرده اما وزیر نفت تاکنون این رقم را اعلام نکرده است؛ فقط وزارت نفت به اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

پدیدار با انتقاد از روش های اجرایی قراردادها در صنعت نفت کشور گفت: مواردی داشتیم که هنوز پیش پرداخت از سوی کارفرما پرداخت نشده، رفتند ضمانت نامه شرکت تولیدکننده تجهیزات را به دلیل تأخیر به اجرا گذاشته اند، بعد که رفتیم با سند و مدرک ثابت کردیم هنوزپیش پرداختی به تولیدکننده نداده اید که کار را آغاز کند، مدیرعامل شرکت ملی نفت از ما عذرخواهی کرده که ببخشید اشتباه شده بود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با رفع تحریم ها مشکلات ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت برطرف می شود، گفت: با رفع تحریم ها معجزه ای رخ نمی دهد؛ ما در مدت تحریم ها توانستیم به توانمندی هایی دست یابیم که ننگرانیم بعد از رفع تحریم ها، حقوق ما حفظ شود و دستاوردها از بین نرود.

وی افزود: تنها ۴۰ درصد از موانع تولید داخلی و رشد اقتصادی کشور به مسائل مبادلات بین کشورها و تحریم ها وابسته است، ۶۰ درصد خودتحریمی است.

 

نظر شما