شناسهٔ خبر: 96861 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

گام‌های آهسته به سوی ارز تک‌نرخی

فاصله نرخ ارز رسمی و نرخ بازار از ۸۷۱ تومان در ۱۲ تیر ۹۲(اولین روز حذف ارز رسمی ۱۲۲۶ تومان) به ۳۸۵ تومان در ۲۵ خرداد ۹۴ رسیده که نشان‌دهنده نزدیک شدن آرام این دو نرخ است.

به گزارش نماینده از فارس، از شروع افزایش سطح تحریم‌ها و سیر صعودی نرخ ارز تا ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۲ ارز رسمی با دو نرخ ۱۲۲۶ تومان و حدود ۲۴۵۰ تومان پرداخت می‌شد.

براساس بودجه سال ۹۲ که در خرداد ماه همان سال به تصویب نهایی رسید، نرخ ۱۲۲۶ تومان حذف و نرخ رسمی در ۱۲ تیر ماه ۲۴۷۹ تومان تعیین شد.

در همان روز دلار در بازار آزاد ۳۳۵۰ تومان به فروش رسید که بیانگر فاصله ۸۷۱ تومانی نرخ رسمی و بازار بود. این روند ادامه داشت تا اینکه در اواخر شهریور و روزهای ابتدایی مهر ماه ۹۲ نرخ دلار در بازار به ۲۹۳۰ تومان کاهش یافت، اما رئیس کل بانک مرکزی با آن جمله معروف «نرخ ارز در بازار به کف رسیده است» به این روند نزولی پایان داد و نرخ دلار دیگر به این سطح بازنگشت.   روز قبل از آن نرخ رسمی دلار ۲۴۷۳.۲ تومان و نرخ بازار ۲۹۳۰ تومان بود و در واقع فاصله ارز بازار و رسمی به ۴۵۶.۸ تومان رسیده بود.

براساس بررسی بانک مرکزی میانگین فروش ارز در بازار آزاد در سال نود و دو ۳۱۸۳ تومان بوده است.

طبق محاسبات انجام شده، میانگین فروش ارز در فروردین ماه سال گذشته ۳۰۹۹ تومان و آخرین نرخ معاملاتی در آن ماه دلار در بازار آزاد ۲۵۵۰.۷ تومان بوده است.

دورهنرخ ارز رسمینرخ ارز بازارتفاوت قیمت
فروردین ۹۳۲۵۵۰.۷۳۰۹۹۵۴۸.۳
اردیبهشت۲۵۵۴.۹۳۲۹۴۷۳۹.۱
خرداد۲۵۶۰.۹۳۲۵۸۶۹۷.۱
تیر۲۶۱۱.۶۳۱۴۱۵۲۹.۴
مرداد۲۶۵۶.۲۳۱۳۰۴۷۳.۸
شهریور۲۶۶۴.۸۳۱۶۹۵۰۴.۲
مهر۲۶۶۹.۹۳۲۳۹۵۶۹.۱
آبان۲۶۷۸.۹۳۲۴۹۵۷۰.۱
آذر۲۷۰۴.۳۳۳۸۷۶۸۲.۷
دی۲۷۳۹.۵۳۵۱۹۷۷۹.۵
بهمن۲۷۶۲.۸۳۱۶۰۳۹۷.۲
اسفند۲۷۹۹.۴۳۳۷۵۵۷۵.۶
فروردین ۹۴۲۸۲۷۳۳۳۷۵۱۰
اردیبهشت۲۸۶۵۳۳۰۶۴۴۱
۲۵ خرداد۲۹۰۹۳۲۹۴۳۸۵


همانطور که جدول بالا نشان می‌دهد فاصله نرخ ارز بازار و نرخ رسمی در سه ماه اخیر روندی نزولی داشته و امروز به کمترین میزان در ۲۴ ماه گذشته رسیده است. با توجه روند، به نظر می‌رسد برنامه بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز، یکسان شدن نرخ‌ها در شیبی ملایم و بسیار آرام است.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی پس از انتصاب در این سمت وعده یکسان سازی نرخ ارز در ۶ ماه دوم سال ۹۳ را داد، اما با تداوم محدودیت‌های ارزی ناشی از تحریم‌ها این هدف تاکنون دست‌یافتنی نبوده است، در عین حال آرامش بازار ارز و احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات این هدف را بیش از پیش نزدیک کرده است.

یکسان سازی نرخ ارز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کلید رفع بسیاری از معضلات اقتصادی و حذف بسیاری از رانت‌جویی‌ها است که فضای سالم اقتصادی برای فعالیت را با ابهام و تیرگی مواجه کرده است.

نظر شما