شناسهٔ خبر: 96787 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بعد ۳۶ سال تجربه به اقتصاد مقاومتی رسیدیم؛ تولید نخ تسبیح اقتصاد است

یحیی آل اسحاق در نشست «تحریم تولید ملی» گفت: در اقتصاد ایران بعد از ۳۶ سال تجربه در مدل های مختلف نهایتاً به نسخه ای رسیدیم که حاصل تمام هزینه فایده هایی است که در این مدت داشته ایم و آن اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش نماینده از تسنیم، نشست «تحریم تولید ملی» با حضور یحیی آل‌اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس شورای اسلامی، آرمان خالقی عضو هیت مدیره خانه صنعت و معدن و اصحاب رسانه‌ هم اکنون در خبرگزاری تسنیم در حال برگزاری است.

در ابتدای این نشست یحیی آل اسحاق به ایراد توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: در اقتصاد ایران بعد از ۳۶ سال به تجربه در مدل های مختلف نهایتاً به نسخه ای رسیدیم که حاصل تمام هزینه فایده هایی است که در این مدت داشته ایم.

وی با بیان اینکه در نهایت به نسخه اقتصاد مقاومتی رسیده ایم، گفت: بخشی از اقتصاد مقاومتی به درون زای برون نگر می پردازد، این دقیقاً موضوع بحث جلسه ماست جراکه تولید به همین نگاه برمی گردد ضمن آنکه تحریم و غیر تحریم و سایر سیاست های دولت به همین نگاه بر می گردد.

آل اسحاق رشد توسعه هر کشور را به چگونگی ارزش افزوده اقتصاد همان کشور دانست و افزود: اگر رشد اقتصادی مناسب باشد رفاه و سایر شاخص های اقتصادی درست می شود؛ تولید نخ تسبیح همه مسائل اقتصادی کشور است.

این فعال اقتصادی به بررسی مشکلات داخلی برای عدم تحقق برنامه های تولید اشاره کرد و گفت: امروزه جنگ محصولات و کالاها به گونه ای است که محور اصلی خریداران و تصمیم گیران است. کالاها در داخل و خارج با هم می جنگند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به اینکه کالایی برنده است که کیفیت بالا و قیمت پایین داشته باشد، ‌تصریح کرد: هر چقدر کیفیت کالا بالا و قیمت پاییین در بازار رقابت تولید برنده است. به همان نسبتی که این دو شاخص مراعات نمی شود تاثیر واقعی را در اقتصاد و تولید نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه از همان روز اول بعد از انقلاب موضوع خودکفایی مطرح بوده است، ‌گفت: صدای رهبری و تولید کننده ها در این خصوص در آمده است. چرا اینطور است؟ به نظر من به جای احساس باید ادراک مباحث را داشته باشیم.

آل اسحاقی با تأکید براینکه از نظر فکری کاملاً زمینه اماده است که باید حمایت از تولیدات ملی انجام شود، تصریح کرد: آنچه مهم است این که آرزو و ایده زمانی عملیاتی می شود که واقعیت های آن موضوع را بتوان پیش بینی کرد.

وی این را هم گفت که در هر موضوع اقتصادی باید واقعیت های اقتصادی همان موضوع را پیش بینی کرد چراکه روابط حاکم بر اقتصاد روابط واقعی است؛ ‌از همین رو باید واقعیت ها به صورت واقعی، ادراکی و ریشه ای مورد بحث قرار گیرد.

این فعال اقتصادی بر درون زای برون نگر و واقعیت نگر آرمان گرا تأکید کرد و گفت: اگر با این محورها در اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی پیش برویم شاید به جایی برسیم.

* یک چهارم کالاهای وارداتی، مصرفی بوده است

به گزارش تسنیم، ‌حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس نیز در این نشست به بیان توضیحاتی پرداخت و از خبرگزاری تسنیم بابت برگزاری این نشست قدردانی کرد و گفت: تسنیم با این نشست بانی خیر شده است.

وی در ادامه گفت: سیاست های تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ملی نیز می توان در کنار اقتصاد مقاومتی برای حمایت از تولید ملی به کار گرفت.

فولادگر بالا بردن قدرت رقابت و افزایش بهره وری عوامل تولید، اقتصاد دانش بنیان، حمایت از تولید محصولات در مصارف عمومی، ارزآوری مثبت و ارز بری منفی و... و. را مهمترین محورهای فعال سازی تولید دانست که در سیاست های تولید ملی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی در عین حال این را هم گفت که تقریبا تمام این موارد در اقتصاد مقاومتی نیز دیده شده است ضمن آنکه در بسیاری از بندهای اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی کاملاً ریز و دقیق دیده شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ۲۵ درصد واردات کالاهای ما در سال ۹۳ مربوط به کالاهای مصرفی بوده است، تصریح کرد: همچنین در سال ۹۳ از لحاظ وزنی گروه ۱۰ معادل ۴۲۶ میلیون تن و ارزش دلاری ۶۱۵ میلیون دلار واردات داشته است.

فولادگر ضمن بیان اینکه آمار کل کالای مصرفی ۱۳ میلیارد دلار و ۵۳ میلیارد دلار کل واردات بوده است، گفت: برخی از کالاهای وارداتی خنده دار است و اگر به اسامی آنها نگاه کنیم خنده مان می گیرد که این چه کالاهایی است که ما وارد می کنیم.

وی به قانون انتزاع نیز در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد و گفت: در این قانون دولت مکلف شده سالیانه ۱۰ درصد از کالاهای ضروری کم کند و همان پول را برای تقویت تولید در داخل بگذارد. اگر این سالی ۱۰ درصد اجرا شود در یک برنامه ۱۰ ساله می توان به واردات کالاهای ضروری هم پایان داد

نظر شما