شناسهٔ خبر: 96680 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

همکاری استانداران مرزی برای مقابله با قاچاق میوه

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه از حدود ۲۳ نوع بیماری و آفات گیاهی ۱۶ مورد آن قرنطینه‌ای است، اظهارداشت: استانداران استان‌های مرزی باید در مقابله با قاچاق میوه اهتمام بیشتری داشته باشند.

به گزارش نماینده از مهر، اسکندر زند امروز در نشستی خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه از حدود ۲۳ نوع بیماری و آفت گیاهی در کشور نزدیک به ۱۶ مورد آنها قرنطینه ای است، اظهار داشت: به عبارت دیگر، این آفات و بیماری ها در کشور وجود نداشته و از طریق ناصحیح از جمله قاچاق وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه این آفات و بیماری‌ها در حال حاضر به معضلی برای کشور تبدیل شده است، گفت: وقتی مباحث قرنطینه‌ای در کشور ایجاد شود، مساله از کنترل خارج شده و به تهدید تبدیل می شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی، مساله قاچاق را از اعتراضات جدی وزارتخانه عنوان کرد و افزود: این مساله برای سازمان حفظ نباتات کشور به شکل دغدغه درآمده است. با قاچاق محصولات گیاهی به کشور آینده خوبی برای کشاورزی ما اتفاق نمی‌افتد و ما به شدت نگران این مساله هستیم.

زند افزود: استانداری‌های استان‌های مرزی در مقابل با قاچاق میوه باید اهتمام بیشتری داشته باشند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به دستاوردهای این سازمان، اضافه کرد: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ۶ هزار و ۳۰۰ پروژه تحقیقات کاربردی در ۱۵۰ رشته با هدف رفع نیازهای کشور در سال گذشته اجرا شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، مرکز میگوی عاری از بیماری راه اندازی کردیم، ادامه داد: هدف‌گذاری ما برای سال‌جاری تولید ۳۰ هزار تن میگو در کشور است.

زند افزود: همچنین مطالعات ماهی تیلاپیا توسط محققان سازمان تحقیقات تکمیل و به بخش‌های اجرایی ارائه شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی از دیگر دستاوردهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به بومی‌سازی تکنولوژی تخم مرغ عاری از بیماری در موسسه واکسن و سرم سازی رازی اشاره کرد و گفت: همچنین خط تولید جدید سرم های درمانی در این موسسه راه اندازی شد و تولید واکسن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در کشور افزایش یافت.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه در موسسه گیاه پزشکی ۷ نوع سم جدید کم مصرف جایگزین سموم پرمصرف شد، تصریح کرد: علاوه بر این، محققان ما موفق به تدوین برنامه مدیریت آفات نوظهور شدند، همچنین در موسسه تحقیقات پنبه کلیه ارقام تولیدی به بخش خصوصی واگذار شد.

وی، ارقام دیررس را مشکل پنبه کشور عنوان کرد و افزود: محققان ما موفق به تولید پنبه‌هایی شدند که زودرس هستند و آب کمی مصرف می‌کنند، ضمن اینکه کمباین برداشت پنبه توسط آنان ساخته شده و آماده تولید انبوه است.

زند اضافه کرد: در موسسه تحقیقات چغندرقند برای اولین بار رقم چغندرقند مقاوم به خشکی تولید شد که کار منحصر به فرد و بزرگی بود، ضمن اینکه با این اقدام کشت چغندر در اکثر استان ها از بهار به پاییز منتقل شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما موفق به تولید نخودی شدیم که سرمای منفی ۱۵ درجه را تحمل می کند و این دستاورد رتبه اول جشنواره خوارزمی را کسب کرد، همچنین در موسسه تحقیقات آب و خاک برنامه مفصلی برای کنترل کیفی کود تدوین کردیم. در همین حال، دستورالعمل تغذیه گیاهان زراعی و باغی توسط محققان ما تدوین شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه برای اولین بار نقشه خاک‌های شور کشور تهیه شد، گفت: با توجه به اینکه تاس ماهیان (ماهیان خاویاری) دریای خزر تغذیه سختی دارند، فرمولاسیون ویژه خوراک این ماهیان تولید و به بخش خصوصی واگذار شد، همچنین ما موفق به تولید و تکثیر بچه ماهی از مولدین تا ماهیان شدیم.

نظر شما