شناسهٔ خبر: 96552 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

به توافق خوشبین‌ نیستم؛ فقط امیدوارم/ احتمال شکست مذاکرات وجود دارد

جان کری/2 وزیر خارجه آمریکا گفت مذاکرات هسته‌ای با ایران به توافق ختم خواهد شد اما ممکن است شکست هم بخورد.

به گزارش نماینده جان کری در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «بوستون گلوب»، گفت مشتاق است به یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوی آمریکا، یعنی مذاکرات هسته‌ای با ایران بازگردد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که مصمم است به عرصه دیپلماسی بازگردد و اجازه ندهد تا سانحه دوچرخه‌سواری روی داده برای او، آنچه به گفته او "رهبری آمریکا در سیاست خارجی" است را با اخلال مواجه کند. کری گفت: " مسائل زیادی پیش رو داریم. زیاد! "

او در حالی این اظهارات را بیان کرد که در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری روسی ایتارتاس از "بن‌بست" در رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ و احتمال تمدید ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئن، برابر با دهم تیرماه خبر داده بودند. کری در پاسخ به سوالی در این باره گفت: "می‌دانید، برخی مسائل، دشوار شده‌اند؛ برخی مسائل هم خوب پیش می‌روند. سخت است. مذاکره‌ای سخت است. طی ۳۵ سال گذشته با هم صحبت نکرده‌ایم. میزان بدگمانی‌ها بالاست و میزان حساسیت‌ها هم همین‌طور. "

جان کری به این پرسش که آیا خوش‌بین است هم اینطور پاسخ داد: "من هیچ‌وقت نگفته‌ام، خوش‌بین هستم. همیشه گفته‌ام امیدوارم. من امیدوار هستم. " و سپس اینطور ادامه داد: "آیا می‌توانیم به توافق برسیم؟ مطمئنا. آیا ممکن است (مذاکرات) شکست بخورد؟ بله. "

وزیر خارجه آمریکا علاوه بر این گفته در بیمارستان مسائل مختلف را پیگیری کرده و از طریق خطوط امن که در اتاق بیمارستان داشته با تیم مذاکره‌کننده در وین تماس داشته. کری می‌گوید با وزرای خارجه تماس تلفنی برقرار کرده و با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از طریق ایمیل در تماس بوده است.

جان کری در بخش دیگری از اظهاراتش تلاش کرد مسئولیت اختلاف در مذاکرات را به ایران نسبت دهد و بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت: " ایران در تلاش است به برخی از مسائل که از نگاه ما قابل فهم نیست و یا بخشی از مذاکرات نیست، دیدگاه‌های خودش را تحمیل کند. "

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا درباره تمدید مذاکرات هم گفت: "اگر این موضوع سر وقت خاتمه پیدا نکند، بدخواه‌ها همه جا سرک می‌کشند. عده زیادی در ایران هستند که دوست ندارند توافق را ببینند، یعنی تندروها! در اینجا، آمریکا هم عده زیادی هستند که نمی‌خواهند توافق را ببینند. "

جان کری درباره سوریه هم گفت که در این کشور به نیروهای زمینی نیاز است.

نظر شما