شناسهٔ خبر: 96525 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نرخ‌های نجومی به میوه‌های داخلی رسید

میوه43 بعد از عرض اندام وسیع میوه‌های خارجی در بازار مصرف، این بار نوبت به میوه‌های داخلی رسید که با الگو برداری از میوه‌های خارجی به قیمت بالایی در خرده فروشی‌ها به فروش برسد.

به گزارش نماینده از تسنیم، با وجود اینکه مدت زمان زیادی تا تابستان و فصل فراوانی انواع میوه نمانده و به‌نوعی فصل میوه‌های نوبرانه رو به پایان است، اما نرخ میوه‌ها، قصد پایین آمدن ندارند.

بنا بر این گزارش، افزایش قیمت میوه‌ در حال حاضر به‌شکلی بی‌سابقه بوده که قیمت برخی از میوه‌ها برای مردم قابل پذیرش نیست به‌طوری که در حال حاضرمیوه‌های داخلی نیز تا ۲۵هزار تومان در هرکیلوگرم به فروش می‌رسد.

برای افزایش قیمت میوه بهانه‌های مختلفی مانند افزایش نرخ سوخت، زیر چوبی، واسطه، زیاده طلبی خرده فروشان، کمبود، حمل و نقل و ... شمرده می‌شود اما شاید دلیل افزایش غیرمتعارف میوه در هفته‌های اخیر ورود میوه‌های خارجی به بازار مصرف است.

بدعت بد میوه‌های خارجی
میوه‌های گران‌قیمت قاچاق که سلامت آنها مورد تأیید نیست، بازار قابل توجهی میان مصرف کنند‌گان برای خود دست و پا کرده‌اند، ۱۵ تا ۳۸ هزار تومان به فروش می‌رسد و بدعت بد قیمتی ایجاد کرده‌اند.

به‌خلاف گذشته که میوه‌های قاچاق در حجم محدود و تنها در میوه فروشی‌های لوکسی مانند بازار بهجت‌آباد یا میدان تجریش به فروش می‌رسید اکنون در بسیاری از خرده فروشی‌ها توسعه یافته است و این امر به‌نحوی باعث شده که چشم مصرف کنندگان به‌تدریج به قیمت‌های بالای میوه عادت کند.

گویی صابون میوه‌های خارجی به تن میو‌ه‌های داخلی خورده و منجر شده که قیمت میوه‌های داخلی تا ۲۵هزار تومان در هرکیلوگرم افزایش یابد.

به گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، قیمت میوه دریکی از حاجی ارزونی‌های مرکز شهر تهران که هماهنگی نسبی قیمتی با میوه‌فروشی دیگری در غرب تهران دارد، ارزان‌ترین قیمت میوه را برای موز وارداتی با ۳۶۰۰ تومان در هرکیلوگرم، گذاشته است.

بر این اساس هرکیلوگرم هندوانه چی‌تی که در اوایل فصل برداشت قیمت مناسب‌تری از مقطع فعلی داشت ۱۶۰۰ تومان، طالبی ۳۳۰۰ تومان، خیار بوته‌رس ۳۹۰۰ تومان، خیار گلخانه‌ای ۳۴۰۰ تومان، گوجه‌فرنگی ۱۹۰۰ تومان، لیموترش ۱۶۵۰ تومان قیمت گذاری شده است.

میان میوه‌های فصل نیز شبرنگ ۲۵هزار تومان، گیلاس ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان، زردآلو ۱۴هزار تومان، گیلاس ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان، آلبالو ۱۶هزار تومان و توت‌فرنگی ۱۷هزار تومان قیمت گذاری شده است.

 پرتقال نیز که در شب عید با وجود تولید مناسب تا هرکیلوگرم ۱۱هزار تومان به فروش می‌رسید با کسر چند هزار تومانی کماکان در بازار مصرف وجود دارد و کیلویی ۸هزار تومان به فروش می‌رسد هرچند دیگر کیفیت سابق خود را ندارد.

محصول وارداتی موز نیز که در سال‌های گذشته انتقاد‌های فراوانی بر واردات آن به‌عنوان کالای لوکس و خارجی گرفته می‌شد در حال حاضر تبدیل به یکی از معدود میوه‌هایی شده است که  قشر ضعیف جامعه توان خرید آن را دارند.
این میوه نیز با یک قیمت مشخص در مناطق مختلف شهر ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

میوه‌های گران‌قیمت به میادین میوه و تره‌بار نمی‌آید 
بنا بر این گزارش هرچند که قیمت میوه در میادین میوه و تره‌بار در مقایسه با سطح شهر متفاوت و کمتر است اما مشکلاتی دارد که منجر شده بسیاری از مصرف کنندگان برای خرید محصولات کشاورزی مورد نیاز به میادین میوه و تره‌بار مراجعه نکنند.

براساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم عمده دلایلی که برای عدم خرید میوه میادین میوه و تره‌‌بار عنوان می‌شود، کیفیت پایین، عدم دسترسی مناسب زمانی و مکانی و عدم عرضه برخی از انواع میوه‌ها است.

درباره دلایل عدم عرضه انواع میوه در میادین میوه و تره‌بار یکی از متصدیان میدان میوه ایوانک می‌گوید: در میادین میوه و تره‌بار مجبور به رعایت نرخ‌های مصوب هستیم اما قیمت برخی از میوه‌ها در مراکز عمده فروشی بالا است و امکان عرضه آنها در میادین میوه و تره‌بار نداریم.

گفتنی است که حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان عصر دیروز در نشست خبری‌ای اعلام کرد که دولت واردات میوه را کاهش داده است و ۸میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی همزمان با تأمین نیاز مصرف کنندگان انجام داده است.

در هر حال نرخ مصوب انواع میوه در میادین میوه و تره‌بار بدین شرح است:

 ردیف

 نام محصول


 قیمت مصوب هر کیلو (ریال)


میوه عادی

میوه نمونه

بسته‌بندی نمونه و دستچین

درجه یک

درجه دو

۱

آلبالو

۴۷۰۰۰

۴۰۰۰۰

۵۰۰۰۰

۵۳۰۰۰

۲

آناناس جنگلی

۵۲۰۰۰

۴۵۰۰۰

۵۲۰۰۰

۵۲۰۰۰

 ۳

آناناس طلایی

۷۵۰۰۰

۶۵۰۰۰

۷۵۰۰۰

۷۵۰۰۰

۴

انبه

۵۸۰۰۰

۵۰۰۰۰

۵۸۰۰۰

۶۱۰۰۰

۵

انگور یاقوتی

۶۲۰۰۰

۵۵۰۰۰

۶۵۰۰۰

۶۸۰۰۰

۶

ازگیل ژاپنی

۵۵۰۰۰

۴۸۰۰۰

۵۸۰۰۰

۶۱۰۰۰

۷

پرتقال والنسیا

۵۵۰۰۰

۴۸۰۰۰

۵۵۰۰۰

۵۸۰۰۰

۸

تمبر هندی (بسته ۵۰۰گرمی) ترش و ملس

۸۵۰۰۰

۷۳۰۰۰

۸۵۰۰۰

۸۵۰۰۰

 ۹

تمبر هندی شیرین (بسته ۵۰۰ گرمی)

۸۵۰۰۰

۷۵۰۰۰

۸۵۰۰۰

۸۵۰۰۰

۱۰

توت‌فرنگی

۶۵۰۰۰

۵۵۰۰۰

۶۵۰۰۰

۶۵۰۰۰

۱۱

توت سیاه 

۴۴۰۰۰

۳۷۰۰۰

۴۷۰۰۰

۵۰۰۰۰

۱۲

توت سفید

۳۷۰۰۰

۳۲۰۰۰

۴۰۰۰۰

۴۳۰۰۰

۱۳

خربزه بذر مشهدی

۲۴۰۰۰

۱۸۰۰۰

۲۴۰۰۰

-

۱۴

خربزه ملون

۱۹۰۰۰

۱۵۰۰۰

۱۹۰۰۰

-

۱۵

خربزه سایر انواع

۱۶۰۰۰

۱۰۰۰۰

۱۶۰۰۰

-

۱۶

خیار گلخانه‌ای ممتاز*

۱۵۰۰۰

۱۱۰۰۰

۱۷۰۰۰

۲۰۰۰۰

۱۷

زردآلو شکرپاره و بادامی*

۶۴۰۰۰

۵۰۰۰۰

۶۷۰۰۰

۷۰۰۰۰

۱۸

زردآلو سایر انواع*

۴۳۰۰۰

۳۵۰۰۰

 ۴۷۰۰۰

۵۰۰۰۰

۱۹

سیب درختی انواع*

۲۷۰۰۰

۲۲۰۰۰

۲۹۵۰۰

۳۲۵۰۰

۲۰

سیب گلاب *

۴۱۰۰۰

۳۷۰۰۰

۴۴۰۰۰

۴۷۰۰۰

۲۱

طالبی و گرمک

۲۳۰۰۰

۱۷۰۰۰

۲۳۰۰۰

-

۲۲

کیوی*

۳۳۰۰۰

۲۷۰۰۰

۳۵۰۰۰

۳۸۰۰۰

۲۳

گوجه سبز دور شهری*

۶۴۰۰۰

۵۴۰۰۰

۶۷۰۰۰

۷۰۰۰۰

۲۴

گوجه سبز شمال

۴۵۰۰۰

۳۳۰۰۰

۴۸۰۰۰

-

۲۵

گیلاس تکدانه*

 ۶۵۰۰۰

۵۵۰۰۰

۶۸۰۰۰

۷۱۰۰۰

۲۶

گیلاس صورتی*

 ۳۸۰۰۰

 ۳۱۰۰۰

 ۴۱۰۰۰

 ۴۴۰۰۰

۲۷

گیلاس قرمز و سیاه مرغوب*

۵۲۰۰۰

۴۵۰۰۰

۵۵۰۰۰

۵۸۰۰۰

۲۸

لیمو ترش مینایی*

۷۵۰۰۰

۶۵۰۰۰

۷۵۰۰۰

۷۸۰۰۰

۲۹

موز خوشه‌ای (_سایز ۴و۵و۶)

۳۶۰۰۰

۳۲۰۰۰

۳۶۰۰۰

۳۶۰۰۰

۳۰

موز خوشه‌ای (سایز ۷ لی ۹) و انواع موز هندی

۳۲۰۰۰

۲۷۰۰۰

۳۲۰۰۰

۳۲۰۰۰

۳۱

هلو*

۴۲۰۰۰

۳۵۰۰۰

۴۵۰۰۰

۴۸۰۰۰

۳۲

هندوانه***

۱۴۰۰۰

۹۵۰۰

۱

 

انتهای پیام/*

نظر شما