شناسهٔ خبر: 96305 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نابودی بافت تاریخی شیراز در سه روز / بلایی که سر گردشگران عرب آمد

اثرباستانی43 مسمومیت گردشگران خارجی در مشهد و از طرف دیگر تخریب بافت تاریخی شیراز مهمترین اخبار ناخوشایند حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش نماینده از مهر، در این هفته مهمترین اخبار حوزه میراث فرهنگی درباره تخریب بناهای تاریخی بافت قدیمی شیراز بود. بر اساس قراری که میان سازمان میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و مجموعه حرم مطهر شاه چراغ انجام شده بود، مدیریت اجرایی اقدامات ساخت و ساز به مجری ساختمان های دولتی وزارت راه سپرده شود تا هر اقدامی می خواهند در بافت تاریخی شاه چراغ انجام دهند بر اساس برنامه و طرح مصوب اتفاق بیافتد.

 اما متاسفانه علاوه بر تخریب در خانه صادقی در ضلع شرقی حرم مطهر شاه چراغ(ع) این هفته سه خانه ارزشمند تاریخی دیگر نیز تخریب شدند که نشان دهنده یک کار بدون برنامه و طرح است.

تخریب بخش های باقیمانده از کاروانسرایی که نانوایی شده بود 

بخش های باقیمانده از کاروانسرای تاریخی بافت قدیمی شیراز که اکنون به عنوان نانوایی از آن استفاده می شود، باید تا روزهای دیگر تخلیه شود چون قرار است تخریب شده و به جای آن مجتمع تجاری بسازند.

بهنام زند مالک نانوایی به خبرنگار مهر، گفت: اوایل خردادماه به ما اعلام کردند که باید این مکان را تخلیه کنیم چون در طرح توسعه حرم شاهچراغ قرار گرفته و باید به مرکز فرهنگی یا تجاری تبدیل شود. این مغازه تا سالها قبل و چندین نسل قبل، کاروانسرا بودو اکنون از پدرانم به من ارث رسیده است. هنوز معماری و طاق های ضربی آن باقیمانده است، اما این مغازه در فهرست میراث ملی ثبت نیست.

این مالک بیان کرد: خانه های اطراف این کاروانسرا در حال تخریب هستند و می خواهند این مغازه را به قیمت ۸۵۰ میلیون تومان بخرند، در حالیکه راضی به فروش آن نیستیم، چون هم یادگار پدران من از سالهای گذشته است و هم در این بنای تاریخی ۷ نفر کار می کنند، بنابراین با فروش آن نه تنها از کار بیکار می شویم، بلکه این اثر نیز از بین خواهد رفت.

مسمومیت گردشگران عربستانی در مشهد

کاروان ۶۸ نفره زائران عربستانی که به همراه یک راهنمای گردشگری به قصد زیارت حرم امام رضا(ع) به مشهد سفر کرده بودند به دلیل استنشاق گاز مسموم در فضای داخل اتاق‌های طبقه پنجم هتل توحید مشهد مسموم شدند و از جمع ۳۳ نفره آنها چهار نفر کشته شدند. این گردشگران عرب زوار و شیعیان سعودی بودند که شرکت هماهنگ کننده سفر آنها با هتل توحید مشهد طرف قرارداد بوده و آنها را در این هتل اسکان داده بود.

اما حادثه ناگوار رخ داده برای آنها از این قرار بود که کارکنان این هتل سه ستاره ممتاز متوجه وجود ساس در اتاق های هتل شده بودند به همین دلیل از قرص برنج برای از بین بردن آنها استفاده کردند. اقدامی ناشیانه که منجر به تولید گاز سمی از آن شده بود و از طریق سیستم هواکشی این هتل به اتاق های مجاور سرایت کرد و در نهایت منجر به کشته شدن برخی از مسافران عرب هتل و مسمومیت تعداد زیادی از آنها شد هر چند که بررسی دقیق این موضوع و تایید آن در دست مقامات قضایی است اما محمد قانعی، به عنوان رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی که مسئول نظارت هتلهای این استان نیز هست، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: از آنجایی که هنوز بررسی ها تکمیل نشده است، مقامات قضایی و بهداشتی اعلام کرده اند که از یک ماده غیر متعارف برای سم زدایی استفاده شده بود که این ماده گاز سمی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این هتل جزو هتلهای نوساز و تاپ استان خراسان رضوی بود که به تازگی نیز استانداردسازی شد و توانست رتبه خوبی را بگیرد چون تنها دو سال است که شروع به کار کرده است. منتها کارکنان آن از روش نادرستی برای مبارزه با ساس استفاده کردند.

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی درباره نحوه استانداردسازی هتل توحید بیان کرد: موسسه ای که به این هتل گواهینامه استاندارد داده، موسسه قابل قبولی است اما موضوع اتفاق رخ داده و استفاده از روش های غیر اصولی برای سم زدایی و مسمومیت گردشگران به تشکیلات و تاسیسات هتل ارتباطی ندارد.  

قانعی بیان کرد: ساس از طریق لباس و بدن مسافرانی که با وسایل حمل و نقل عمومی سفر می کنند، به داخل اتاق هتلها راه پیدا می کند و عمدتا از بین بردن آن کار بسیار مشکلی است برای همین جلساتی را با حضور متخصصان حوزه بهداشت برگزار کردیم. حتی بخش نامه ای را نیز برای رعایت بهداشت و از بین بردن اساس به هتلها از جمله این هتل ابلاغ کردیم. اما شاید کارکنان هتل احساس کردند باید از روش قوی تری برای از بین بردن ساس استفاده کنند. بنابراین شاهد این اتفاق ناگوار بودیم.

قانعی اعلام کرد که یکی از مدیران این هتل ۱۵ سال سابقه کار در بخش گردشگری و هتلداری دارد اما به خاطر این اتفاق رخ داده، هتل مورد نظر پلمپ شد.

حادثه رخ داده برای کاروان زوار عربستانی در دست بررسی مقامات قضایی و بهداشتی است حتی به خاطر همین اتفاق کارکنان و مدیر هتل نیز بازداشت شدند اما باید توجه داشت که آژانس های عربستان، کویت و بحرین هر یک با هتلهای ایران برای سفرهای زیارتی قرارداد دارند و این اتفاق رخ داده، ممکن است باعث لغو قرارداد آنها با هتلهای ایران به خصوص مشهد شود. در این باره قانعی گفت: نزدیک به ۵۰ هتل در مشهد با کشورهای عربی قرارداد دارند و گروهها و کاروانهای زوار آنها را پذیرش می‌کنند نباید اجازه دهیم این اتفاق باعث شود تا در نظر گردشگران عرب، هتلهای مشهد نا ایمن جلوه کند.

در ارتباط با حادثه رخ داده، مسئولان سازمان میراث فرهنگی تاکنون جواب مشخصی در این باره ندادند آنها حتی درباره تصادف رخ داده در جاده چالوس که جان گردشگران عراقی را هم گرفته بود، تنها به صدور بیانیه و پیام تسلیت اکتفا کردند.

مجموعه چوگان و سواركاری فرح‌آباد ثبت ملی شد

در این هفته مجموعه چوگان و سواركاری فرح‌آباد در شرق تهران به منظور پاسداری و ترویج چوگان روز دهم خرداد ماه به شماره ۳۱۲۵۱ به عنوان اثر ملی در فهرست آثار ملی غیر منقول ایران ثبت شد. این مجمموعه یک زمین بازی است که برخی از ارگانها نقشه تصاحب آن را کشیده اند. پیش از این آثار تاریخی آن از جمله کاخ سلطنتی به ثبت رسیده بود.

زنان روستای «رویین» را به دهکده صنایع دستی تبدیل کردند

رویین یک دهکده صنایع دستی است از همان روستاهایی که فقط بافت قدیمی و آثار تاریخی اش گردشگران را جذب نمی کند، بلکه هنر دست زنان و نساجی سنتی، آن را به عنوان روستای نمونه گردشگری معروف کرده است.

خانه های روستا نمای خشت و گلی و در و پنجره های چوبی و پر از درختان انگور، سیب و گیلاس دارند. گاهی در میان خانه ها صدای جوجه و گاو می آید. در ارتفاع بالاتر روستا که می روی باید مراقب باشی جوجه ها زیر پایت نروند، دبه شیر اهالی را به زمین نریزی و از درخت هر خانه ای گیلاس نچینی.

آوازه نساجی آنها، هنرشان و دستگاههای سنتی که استفاده می کنند تا تهران هم رسیده. زنان روستا با همین پارچه ها و هوله ها معروف شده اند تا جایی که به روستای آنها دهکده صنایع دستی می گویند چون ۱۲۰ نفر در این زمینه فعالند و پارچه می بافند. آهنگ لالایی آنها برای کودکانشان صدای دستگاه های چله کشی و استقلال است.  

در میان همه این زنان، «عشرت کاوه» مدیریت این کارها را به دست گرفته و یک تعاونی تولید و فروش پارچه راه انداخته و زنان دیگر روستا را به کار کردن تشویق کرده است به خاطر همین تا به حال چند بار تقدیر شده و به عنوان زن کارآفرین روستا شناخته می شود او همراه خبرنگار مهر به خانه اهالی روستا می رود و دستگاههای پارچه بافی را نشان می دهد و می گوید: در این روستا زنان و دختران با دستگاههای سنتی پارچه می بافند. البته حدود ۵۰ نفر دستگاه برقی نیز داشتند اما زمانی که سازمان میراث فرهنگی این دستگاهها را حذف کرد، همه دوباره از دستگاههای قدیمی نساجی استفاده کردند و الان شاید فقط ۶ دستگاه برقی وجود داشته باشد. دستگاههای قدیمی را نجاران روستا می سازند و از نظر زنان این دستگاهها بیشتر از دستگاههای برقی عمر می کند.

ساخت یک هتل چالشی دیگر در تهران 

یک شرکت خصوصی که برخی از اعضای هیات مدیره آن با اعضای هیات مدیره انجمن تورگردانان ایران نیز مشترک است، اقدام به ساخت برجی ۵۷ طبقه کرده اند که نامش را هتل ۵ ستاره فرشته پاسارگاد گذاشته اند. اما این پروژه سرمایه گذاری حاشیه های زیادی را در همین مراحل اولیه که تازه گود برداری آن آغاز شده، پیدا کرده است از جمله اینکه این هتل با ارتفاع حدود ۲۳۵ متر دومین ساختمان بلند تهران بعد از برج میلاد است که زیربنای آن ۱۰۶ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است. جدا از اینکه چرا این ساختمان با چنین زیربنا و ارتفاعی در یک خیابانی کم عرض قرار گرفته و از نظر شهرسازی و اصول شهری مورد سوال واقع شده، باید گفت که این هتل در کمیسیون ماده ۵ مجوز ۴۴ طبقه را گرفته اما محاسبات طراحی این سازه براساس ۵۷ طبقه است. البته اکنون مالکان این برج به دنبال دریافت مجوز ساخت برجی ۵۷ طبقه هستند چون تاکنون فقط برای ۴۴ طبقه آن مجوز دارند.

 

از سوی دیگر ساختمانی با ۵۷ طبقه و ارتفاع حدود ۲۳۵ متر درحالی قرار است با ۱۰۶ هزار متر مربع زیربنا ساخته شود که زمین محل احداث آن تنها ۴۵۷۴ متر مربع است. این به آن معناست که به متراژ زمینی در اندازه ۵ هزار متر مربع اجازه ساخت ساختمانی تا ۲۰ طبقه داده می شود درحالی که این ساختمان مجوز ۴۴ طبقه را گرفته است. حتی اگر مالکان مجوز ۵۷ طبقه را نیز بگیرند با این حساب حدود ۴۰ طبقه ارتفاع مازاد آن خواهد بود!

 حمیدرضا خوشدل، مسئول واحد بازرسی گودبرداری سازمان نظام مهندسی تهران درباره مجوز ۴۴ طبقه ای این هتل که توسط کمیسیون ماده ۵ داده شده، گفته که ساختمان فعلی این هتل ۲۴ طبقه مازاد دارد و اضافه کرده که در حالی که جواز صادر شده برای تمام پروژه ها چهار ساله است جواز صادر شده برای این پروژه هفت ساله است!

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما