شناسهٔ خبر: 96197 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پیدا کردن فرمانده داعش ساده نبود/ گفتگو با عامل اجرایی اعدام‌ها

مبارزه با داعش 43 کارگردان مستند «ایرانی‌های مرتد» بیان کرد که در اثر خود با یکی از فرماندهان داعش مصاحبه کرده که او در اعدام ۱۷۰۰ سرباز عراقی نقش داشته است.

به گزارش نماینده، حمید عبدالله زاده در گفتگو بامهر با اشاره به مستند «ایرانی‌های مرتد» که در سال ۹۳ ساخته است، گفت: ما برای این مستند دو سفر به عراق داشتیم یکی برای اینکه بتوانیم با گردان های مقاومت عراق هماهنگ شویم و دیگر اینکه درباره سوژه خود تحقیق کنیم.

وی ادامه داد: در مستندهای بحران چندان نمی توان براساس فیلمنامه پیش رفت زیرا اتفاقاتی رخ می دهد که کل مستند شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در این اثر هم ما سفرهایی به عراق داشتیم تا بتوانیم حدود سوژه خود را تعریف کنیم. البته هدف ابتدایی ما این بود که مستندی درباره یکی از گردان های گروه های مقاومت عراق بسازیم و بعد دیدیم که باید اثری برای مخاطب داخلی خود درباره خطر داعش تولید کنیم.

کارگردان «فریاد خاموش»  اظهار کرد: داعش تهدیدی بالقوه برای ایران است اما برای برخی از مخاطبان داخلی هنوز این امر پذیرفته نیست که چرا باید برای مقابله با داعش اقدام شود بنابراین ما تصمیم گرفتیم در مستند خود این تهدیدات را نشان دهیم.

مصاحبه با داعشی ها برای نمایش مواضع آنها

عبدالله زاده به تحقیقات خود در این باره اشاره و بیان کرد: برای این منظور ما سراغ خود داعشی ها رفتیم تا بتوانیم با آنها گفتگو کرده و مواضعشان را درباره ایرانیان نشان دهیم. ما با چند نفر از نیروهای داعش صحبت کردیم که البته جواب هایشان به بله و خیر ختم می شد و یا بیان می کردند که مدت کمی است به داعش پیوسته اند و یا اغفال شده اند. بنابراین اصلا نتوانستیم از این مصاحبه ها برای مستند خود استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: بعد از این ما با عبدالحمید حاج ابوذیاب یکی از فرماندهان داعش صحبت کردیم که در اجرای حکم اعدام ۱۷۰۰ سرباز عراقی نقش داشت.

این مستندساز حوزه بحران درباره دسترسی به این فرد عنوان کرد: دسترسی به او بسیار سخت بود اما با اصرار و پافشاری ما و لطف نیروهای اطلاعاتِ یکی از گردان های عراق توانستیم با او حرف بزنیم. البته راضی کردن مسئولان اطلاعات گردان عراق هم سخت بود و ابتدا می گفتند باید مقدمات فراهم شود. آنها نگران بودند که حاج ابوذیاب کلامی بگوید که باعث اختلافات سیاسی شود چراکه او اسیر شده بود و آنها می خواستند ابتدا او را تخلیه اطلاعاتی کنند و بعد ما با او مصاحبه کنیم.  

عبدالله زاده درباره روند تولید این مستند و زمان ساخت آن بیان کرد: تدوین این مستند حدود چهار ماه به طول انجامید و برای ضبط آن دو بار به عراق رفتیم که یک بار حدود ۱۵ روز ضبط کار طول کشید. چندی پیش هم آن را برای نمایش به شبکه افق تحویل دادیم که البته هنوز درباره پخش آن با ما صحبتی نشده است.

کارگردان مستند «ایرانی‌های مرتد» درباره عنوان این مستند که شائبه‌برانگیز است نیز توضیح داد: این نام از تفکر عبدالحمید حاج ابوذیاب به نمایندگی از داعش برگرفته شده است و ما خواستیم دلیل دشمنی آنها را با ایران نشان دهیم. فرقه هایی چون وهابی ها و همچنین داعش شیعه را چون یک دشمن جدی می دانند.  

به نظرم این عنوان باعث سوال برانگیز شدن کار می شود

این کارگردان و مستندساز اضافه کرد: هرکسی علاقه ای ندارد مستندهای مربوط به عراق را ببیند و من هم این کار را برای مردم عادی ساختم و به نظرم این عنوان باعث سوال برانگیز شدن کار می شود.

عبدالله زاده در پاسخ به اینکه بیان شده بود که قرار است نام این اثر تغییر کند،  اظهار کرد: من قصد ندارم عنوان این اثر را تغییر دهم مگر اینکه مرا مجبور کنند و البته این عنوان در مشورت با افراد بسیاری شکل گرفته است چراکه ما یک اکران خصوصی داشتیم و آنجا با افراد مختلفی صحبت کردیم.

وی شیوه پرداخت این مستند به داعش را غیرمستقیم خواند و عنوان کرد: این شیوه برای من اهمیت زیادی داشت چرا که امروز در هالیوود به شکل غیرمستقیم سخن خود را به مخاطب منتقل می کنند. من قبل از ساخت این مستند یک فیلم هالیوودی دیده بودم که جذابیت های زیادی در ساخت آن به کار گرفته شده بود. معمولا در فیلم های هالیوودی به نوعی به جنگ آمریکا و عراق هم پرداخته می شود تا حضور خود را در آنجا و دیگر مناطق توجیه کنند. برای این فیلم هزینه زیادی شده بود و اتفاقا به صورت مستقیم به جنگ نپرداخته بود و من شنیدم که فقط در یک مکالمه تلفنی یک نفر عبارت «تروریست های شیعه» را به کار می برد.

کارگردان مستند «بدون مرز» اضافه کرد: من هم در این مستند دوست داشتم ابتدا کاری جذاب ساخته باشم و مخاطب را به اثر جلب کنم و بعد پیامم را به او انتقال دهم.

وی در پایان درباره علاقه خود به پخش این مستند از شبکه افق عنوان کرد: اولویت ما برای پخش این مستند شبکه افق است چون افکار ما از جنس آنهاست و مسئولان این شبکه دنبال کار باکیفیت هستند. مستندهای بحران خطرهای زیادی دارند و حالا یک شبکه در تلویزیون وجود دارد که حاضر است چنین آثاری را نمایش دهد چراکه شبکه های دیگر به دلایل مشکلات مالی حاضر به حمایت از این مستندها نیستند.

 

 

 

 

نظر شما