شناسهٔ خبر: 96183 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عمدی در مسمومیت زائران عربستان وجود ندارد؛ مدیر هتل مسئولیت را پذیرفت

ذوالفقاری/2 معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: هیچ گونه عمدی در مسمومیت زائران عربستان وجود ندارد و یک سهل انگاری از روی ناآگاهی موجب این حادثه شده است.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، سردار حسین ذوالفقاری روز چهارشنبه در نشست خبری در خصوص حادثه مسمومیت زائران عربستانی، گفت: مدیر هتل مسوولیت این سهل انگاری را پذیرفته است و عمدی بودن این موضوع کاملا رد می شود.

وی گفت: در پی مسمومیت تعدادی از زائران عربستانی در مشهد مقدس، رییس جمهوری به وزارت کشور دستور دادند تا این موضوع بررسی و پیگیری و نتیجه آن به اطلاع عموم رسانده شود.

ذوالفقاری افزود: با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادستانی، وزارت اطلاعات، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه و استانداری خراسان رضوی این موضوع مورد بررسی همه جانبه قرار گرفت.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور توضیح داد: روز شنبه 16 خردادماه 1394؛ 137 زائر عربستانی توسط کاروان نورالمهدی از دمام عربستان وارد مشهد می شود و در همان ساعت های اولیه در طبقات دوم و چهارم هتل توحید مشهد مستقر می شوند.

وی ادامه داد: بعد از حدود 23 ساعت از زمان حضور این زائران در این هتل علائمی در برخی افراد مستقر در طبقه چهارم هتل نمایان می شود که بلافاصله این افراد به بیمارستان منتقل می شوند.

معاون وزیر کشور ادامه داد: در بررسی های اولیه مشخص شد که این افراد مسموم شدند و تا روز بعد 4 نفر شامل یک کودک دوماهه، 5 ماهه، 8 ماهه و یک نوجوان 12 ساله به علت ضعف جسمانی که داشتند در اثر سموم جان خود را از دست می دهند.

ذوالفقاری با بیان این که در پی این حادثه مسوولان استان خراسان رضوی اقدامات مختلفی انجام دادند، گفت: بلافاصله جلسه شورای تامین شهرستان مشهد تشکیل و حدود 30 تصمیم در این جلسه گرفته می شود که تخلیه هتل و قرنطینه افراد از آن جمله است.

وی اضافه کرد: پس از تست های اولیه مشخص می شود 37 نفر دیگر در اثر نوعی مواد سمی مسموم شده اند که این افراد به بیمارستان منتقل می شوند.

معاون وزیر کشور گفت: با دستور دادستان استان، مدیر هتل و چهار نفر دیگر از دست اندرکاران هتل احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند و بازداشت شدند که در حال حاضر این چهار نفر در بازداشت هستند.

وی با بیان این که زائران بلافاصله جابه جا شده و در هتل دیگر اسکان داده شدند، اظهار داشت: در این رابطه نمونه برداری انجام و به مرکز ارسال شده است و اقدامات دیگری هم به لحاظ رسیدگی به خانواده ها و توجه به کسانی که در این کاروان برایشان مشکلاتی به وجود آمده انجام شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: همچنین هماهنگی و همراهی هایی برای دفن این 4 نفر در محیط حرم امام رضا (ع) به درخواست خانواده های آنها در صورت امکان انجام می شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: از تعداد 37 نفری که مسموم شده بودند به جز آن چهارنفر که فوت شدند، 22 نفر تاکنون از بیمارستان ترخیص و تعدادی هنوز تحت نظر هستند.

ذوالفقاری ادامه داد: بررسی های پزشکی نشان می دهد مسمومیتی که برای زائران ایجاد شده در اثر انتشار گاز ناشی از قرص برنج بوده که در طبقه 5هتل برای کشتن حشرات موذی استفاده شده بود که از طریق کانال کولر به طبقات پایین تر تسری پیدا کرده که موجب نوعی مسمومیت شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه فروش و مصرف این نوع قرص برنج از سال 1389 توسط وزارت بهداشت ممنوع اعلام شده است، توضیح داد: این قرص برنج از نوع خطرناکی بوده که نام آن فسفید آلومینیوم است و با انواع دیگر قرص برنج تفاوت دارد.

وی ادامه داد: بازجویی هایی که از مدیر هتل و همچنین کارکنان مرتبط انجام شده نشان می دهد که این افراد به دلیل نداشتن آشنایی و آگاهی لازم این نوع قرص برنج را صرفا برای کشتن حشرات موذی در طبقه پنجم هتل از دو روز قبل استفاده کرده بودند. خودشان هم در بازجویی ها اعلام کردند که ما این کار را با هدف کشتن حشرات موذی انجام داده بودیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: بر اساس نتیجه بررسی کمیته ، هیچ گونه عمدی از ناحیه هیچکس و هیچ گروهی برای مسموم کردن زائران وجود نداشت و یک سهل انگاری و ناآگاهی موجب این قضیه شده است.

ذوالفقاری اضافه کرد: با وجود اینکه یک سهل انگاری رخ داده، دستگاه قضایی با قاطعیت وارد شده و مدیر هتل هم مسوولیت این سهل انگاری را به عهده گرفته است و لذا جای هیچ شک و شبهه و ابهامی در ارتباط عمدی بودن این موضوع نبوده است و عمدی بودن این موضوع کاملا رد می شود.

معاون وزیر کشور گفت: شرح کامل بررسی ها را جداگانه به رییس جمهوری ارایه خواهیم کرد البته امروز هم در جلسه تاکید شد که هم مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کار آموزشی بیشتری در ارتباط با این گونه موارد غیربهداشتی و ممنوعه برای عموم مردم داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین تاکید شد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک دوره آموزشی با همکاری وزارت بهداشت در حوزه های مختلف از جمله حوزه های بهداشتی برای تمامی اماکن اقامتی کشور برگزار کند.

** وزارت خارجه به عربستان گزارش می دهد

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت هتل گفت: در حال حاضر هتل تخلیه و بسته شده است تا زمانی که آثار سم کاملا از بین برود. نهایتا با هماهنگی دستگاه قضایی در ارتباط با باز شدن هتل تصمیم گرفته می شود.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با مشخص شدن غیرعمدی بودن این حادثه، چه برخوردی با کارکنان هتل خواهد شد؟، گفت: در خصوص میزان سهل انگاری و بی توجهی که شده در حیطه کاری دستگاه قضایی است که تصمیم می گیرد.

وی یادآور شد: امروز یک تصمیم دیگر هم گرفته شد که نتیجه بررسی ها به صورت مستند از طریق وزارت امورخارجه برای مقامات مسوول عربستان سعودی اعلام شود.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی درخصوص احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: آنها پیگیر موضوع هستند، ما هم پیگیر موضوع هستیم، در واقع هم مسوولان عربستان و هم جمهوری اسلامی ایران به صورت مشترک پیگیر این موضوع بودیم که این حادثه هرچه که بوده و هرکسی که تخطی کرده با آن برخورد شود و آنها هم بیشتر از این خواسته ای ندارند.

وی ادامه داد: به هر حال این موضوع جمع بندی نهایی شده و قرار است گزارش کاملی هم از طریق دستگاه دیپلماسی به کشور عربستان داده شود که در جریان اقدامات و پیگیری ها قرار بگیرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته شده مسمومیت زائران عربستان عمدی بوده است، گفت: منظور از عمدی که در آن خبر منتشر شده با عمدی که در حوزه امنیتی است، بسیار متفاوت است.

ذوالفقاری توضیح داد: عمدی که کسی یا کسانی یا جریانی، احیانا به دنبال ایجاد اختلاف بین کشورها بوده و دستی در این قضیه داشته باشند، چنین چیزی نیست. کاملا واضح و روشن است که این موضوع غیرعمد بوده است.

وی اضافه کرد: مدیر و دست اندرکاران هتل خودشان اعلام کردند که ما قرص برنج را در طبقه 5 گذاشتیم که آثار و علائم به دست آمده و مورد آزمایش قرارگرفته، نتایج آزمایشگاه و اظهارات مدیر هتل و دست اندرکاران هتل یکی است.

معاون وزیر کشور ادامه داد: هیچ دلیلی وجود ندارد کسی بخواهد بگوید این کار عمدی بوده است، این موضوع کاملا رد می شود و با قاطعیت و بررسی همه جانبه می گویم چنین چیزی صحت ندارد.

وی با بیان اینکه برخی عمدی بودن را مطرح کردند و رسانه های خارجی هم خواستند به این موضوع دامن بزنند، گفت: هیچ ارتباطی بین این قضیه و مواردی که در کشور عربستان در ابتدای سال شاهد بودیم وجود ندارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اظهار داشت: زائرینی که از کشورهای مختلف برای زیارت امام رضا (ع) به ایران می آیند، مورد احترام همه مردم و مسوولین ایران هستند، ما خودمان را خادم آنها می دانیم بنابراین هیچ دلیلی ندارد که این کار بخواهد عمدی باشد.

** حواشی سخنرانی رییس جمهوری در حرم امام(ره)

ذوالفقاری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با حواشی اتفاق افتاده در سخنرانی رییس جمهوری در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) و نتایج پیگیری های انجام شده گفت: مراسم بسیاری در سطح ملی برگزار می شود که برگزاری آن ها به عهده سپاه ، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، استانداری ها و فرمانداری ها هست و همه مسئولیت دارند و بین آن ها تقسیم کار می شود.

وی گفت: بنابراین در مراسم بزرگداشت سالگرد رحلت امام (ره) بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، مسئولیت امنیت مراسم تا شعاع لازم به عهده سپاه پاسداران است و در این ارتباط نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات و دستگاه های دیگر مثل فرمانداری ری و استانداری تهران در هماهنگی با سپاه همکاری می کنند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشورافزود: اینکه گفته می شود مسئولیت مراسم حرم با سپاه بوده است به این خاطر است که دوربین ها و کنترل های بخش رینگ اول و دوم یا به اصطلاح رینگ 200 و 400به طور مستقیم به عهده سپاه است و در حال حاضر مشغول بررسی دوربین و مجموعه اسناد و مدارک هستند.

ذوالفقاری ادامه داد: در گزارشی که قرارگاه ثارالله داده افرادی شناسایی شدند که سوالاتی از آن ها شده است اما هنوز به صورت قطعی روشن نشده است که این افراد به صورت سازمان یافته یا غیرسازمان یافته و یا با هدف خاص اقدام به این کار کرده اند و این موضوعات نیازمند بررسی های بیشتر است.

وی گفت: بعد از بررسی ها و پیگیری های لازم نتایج به دستگاه قضایی اعلام خواهد شد.

 

نظر شما