شناسهٔ خبر: 96123 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

شدیدترین بازرسی‌ها پس از عراق در ایران انجام خواهد شد

مشاور سابق اوباما مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا در امور خلع سلاح اتمی در سخنانی گفت که رژیم بازرسی‌های سازمان ملل از ایران بعد از کشور عراق از شدیدترین بازرسی‌ها خواهد بود.

به گزارش نماینده ،تسنیم به نقل از لس‌آنجلس تایمز نوشت: گری سیمور مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در امور خلع سلاح اتمی در سخنانی از رژیم بازرسی‌های شدید سازمان ملل از تأسیسات هسته‌ای ایران خبر داد و گفت که رژیم بازرسی‌های سازمان ملل از تأسیسات ایران بعد از رژیم بازرسی‌ها از کشور عراق بعد از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ از جمله شدیدترین بازرسی‌ها خواهد بود.

مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در امور خلع سلاح اتمی با استقبال از بازرسی‌های گسترده از تأسیسات هسته‌ای ایران در توافق نهایی گفت که این بازرسی‌ها بسیار مؤثر خواهند بود.

سیمور همچنین مدعی شد که پس از آنکه تأسیسات هسته‌ای ایران از قبیل نطنز، فردو و آب سنگین اراک زیر نظر سازمان ملل قرار گیرد رهبران ایران احتمالاً به‌دنبال مکان سرّی دیگری برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای خواهند بود.

سخنان این مقام سابق آمریکایی در حالی است که روز گذشته قائم مقام وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه توافق هسته‌ای با ایران منقضی نخواهد شد، گفت که ایران و گروه ۱+۵ احتمالاً قادر نخواهند بود تا ضرب الاجل تعیین شده ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) به توافق جامعی بر سر حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران دست یابند.

تونی بلینکن، قائم مقام وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در سخنانی در اجلاس جهانی کمیته یهودیان آمریکا تصریح کرد که ایران و گروه ۱+۵ در حال همکاری و تلاش هستند تا ضرب الاجل ۳۰ ژوئن توافق هسته‌ای را امضا کنند که ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند. تهران موافقت کرده است تا فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را محدود کرده و به‌ازای لغو تحریم‌ها، تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش دهد.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه گفت: ضرب الاجل ۳۰ ژوئن به‌سرعت در حال نزدیک شدن است، و ایران و کشورهای ۱+۵ هنوز به یک توافق جامع هسته‌ای دست پیدا نکرده‌اند، هنوز این احتمال وجود دارد که ما نتوانیم در فرصت باقی‌مانده به یک توافق جامع دست پیدا کنیم. اگر نتوانیم به چیزی که در خصوص برخی مسائل مهم و کلیدی است دست یابیم، نمی‌توانیم به یک توافق جامع برسیم.

بلینکن تأکید کرد: ایران باید با رژیم بازرسی فراگیر موافقت کند و لغو تدریجی تحریم‌ها نیز بر اساس نتایج راستی‌آزمایی خواهد بود که نشان دهد ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: توافق جامع هسته‌ای بهترین گزینه برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی است و این یک مسئله فانتزی خواهد بود که باور کنیم تشدید تحریم‌ها ایران را مجبور خواهد کرد تا در برابر هر تقاضایی تسلیم شود.

بلینکن گفت: مخالفان توافق هسته‌ای با ایران باید در نظر داشته باشند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده است که ایران به همه تعهدات خود در چارچوب توافقنامه موقت از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون پایبند بوده است.

 

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۱:۴۹ 0 0

    اسراییل دارد انواع سلاح هسته ای آزمایش می کند ! دولت ما دارد برای غنی سازی 3 درصد از اسراییل اجازه می گیرد!!! بنظر شما آیا دشمن این اجازه را به ما هم خواهد داد؟!
                                

نظر شما