شناسهٔ خبر: 95892 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا مطرح شد؛

از دستگیری بقایی تا متهم برجهای دوقلوی کیش و شایعه‌‌ای درباره احمدی‌مقدم

محسنی اژه ای431 سخنگوی قوه قضائیه ضمن اعلام دستگیری ۵ نفر در رابطه با حادثه مسمومیت در هتل مشهد از دستگیری ۵ عضو معاند که به صورت شبکه‌ای در فضای مجازی و شبکه های موبایلی اقدام به ارسال فراخوان برای حضور مردم در خیابان ها می کردند، خبر داد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، حجت الاسلام محسنی اژه ای در هشتادمین نشست خبری خود با  اعلام خبر بازداشت موقت معاون رئیس جمهور سابق گفت: پیش از ظهر امروز بقایی برای بازجویی در مورد پرونده ای که در دستگاه قضا داشت به دادسرای ویژه کارکنان دولت احضار شد و به دستور بازپرس ویژه پرونده برای وی حکم بازداشت موقت صادر شده است.

پنج نفر درخصوص حادثه هتل مشهد دستگیر شدند

محسنی اژه ای در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از حادثه ای که برای زائران حرم رضوی در یکی از هتل ها اتفاق افتاده بود افزود: امیدوارم کسانی که مسموم شدند هرچه سریعتر بهبودی کامل را پیدا کنند و از طرف خودم و قوه قضاییه به بازماندگان  حادثه تسلیت می گویم.

وی با اعلام اینکه حادثه مسمویت در هتل مشهد اتفاق بدی بود تصریح کرد: طبق آخرین صحبت هایی که با بازپرس پرونده و دادستان مشهد داشتم هنوز حکایتی از عمدی بودن و یا جنایی بودن قضیه وجود ندارد البته این اظهار نظر قطعی نیست و برای اعلام قطعی آن به زمان نیاز داریم.

اژه ای با اعلام اینکه بلافاصله بعد از وقوع ماجرا پرونده ای در این زمینه تشکیل شد و بازپرس ویژه قتل مشهد مامور رسیدگی به این پرونده شد افزود: از دست اندرکاران هتل و مسئولان ذی ربط تحقیقات انجام شده و در حال حاضر ۵ نفر در بازداشت به سر می برند.

سخنگوی قوه قضاییه با اعلام اینکه از اجزای فوت شدگان نمونه برداری سم شناسی صورت گرفته افزود: علاوه بر نمونه گیری از اجساد از آب، هوا و غذای هتل نیز نمونه برداری شده است و براساس حساسیتی که این پرونده دارد مقرر شده تا پایان امروز نتیجه آزمایشگاه سم شناسی به اطلاع دادستان مشهد برسد.

وی در ادامه با اعلام اینکه ۲۴ نفر در این حادثه مسموم شدند افزود: عده ای از مسموم شدگان بلافاصله بعد از حضور در بیمارستان و با انجام اقدامات اولیه پزشکی مرخص شدند از این تعداد چند نفری همچنان در بیمارستان بستری هستند و متاسفانه ۴ نفر فوت شدند.

پنج عضو معاند فعال در شبکه‌های اجتماعی دستگیر شدند

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه هشتادمین نشست از سلسله نشست‌های خود با حضور خبرنگاران ضمن اعلام دستگیری ۵ نفر در رابطه با حادثه مسمومیت در هتل مشهد از دستگیری ۵ عضو معاند که به صورت شبکه‌ای در فضای مجازی و شبکه های موبایلی اقدام به ارسال فراخوان برای حضور مردم در خیابان ها می کردند، خبر داد و اظهار داشت: چند نفر از کسانی که مرتبا در شبکه‌های مجازی اقدامات ضد امنیتی و فراخوان‌های غیرقانونی صادر می کردند، از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و بازداشت شده اند.

وی افزود: در بازجویی های اولیه دستگیرشدگان اعلام کرده اند یک انگیزه ضد امنیتی و ضد انقلابی داشتند.

سخنگوی دستگاه قضا با اعلام اینکه انگیزه اصلی دستگیرشدگان و ارتباطات آنها در حال بررسی است، ادامه داد: هم اکنون ۵ نفر در استان های تهران و کرمان و در مرحله اول بازداشت ها دستگیر و بازداشت شده اند و اعتراف کردند که از طریق شبکه های مجازی اجتماعی اقدام به ترویج فساد و فحشا می کردند.

محسنی‌اژه‌ای با اعلام اینکه امکان تقلیل یا افزایش تعداد بازداشت‌ شدگان در این پرونده همچنان وجود دارد، تصریح کرد: تحقیقات تکمیلی درباره افراد بازداشت شده و شبکه های پیچیده ای که با این افراد در ارتباط بودند، همچنان ادامه دارد.

کلاهبرداری ۱۷۰ میلیونی با فتواهای جعلی

وی در ادامه از دستگیری متهمی خبر داد که با استفاده از مدارک جعلی و فتاوای موجود در زمینه عقد موقت اقدام به کلاهبرداری ۱۷۰ میلیون تومانی از شهروندان تهرانی کرده بود.

سخنگوی دستگاه قضا درباره جزئیات دستگیر شدن متهم کلاهبردار توضیح داد: فرد دستگیر شده با تدارک دیدن سایت اینترنتی و جمع آوری فتاوای تقلبی در خصوص عقد موقت صرفا برای تحصیل پول افرادی را به صورت غیرصحیح با هم مرتبط می کرد. با اعلام خبر فعالیت این فرد کلاهبردار بلافاصله فعالیت سایت متصل به وی مورد رصد کارشناسان قرار گرفت و با محرز شدن فعالیت غیرقانونی و جعلی بودن فتاوایی که در این سایت درج شده بود، بلافاصله متهم در تهران شناسایی و دستگیر شد. تحقیقات از متهم دستگیر شده همچنان ادامه دارد.

رفع تصرف ۲۳ هکتار از اراضی غیرقانونی

محسنی‌اژه‌ای با اعلام اینکه قوه قضائیه با جدیت رفع تصرف از اراضی دولتی و منابع طبیعی را که به صورت غیرمجاز تصرف شده اندپیگیری می کند، اضافه کرد: از ۲۴ اسفند ماه سال قبل تا امروز که نزدیک به سه ماه می شود، ۲۳ هکتار از اراضی غیرقانونی در استان البرز و شهرستان کرج رفع تصرف شده اند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: حدود ۸ هکتار از زمین هایی که به صورت غیرقانونی تغییر کاربری داده بودند نیز شناسایی شدند و با دستور قضایی و محرز شدن اینکه اراضی مذکور به صورت غیرقانونی تغییر کاربری دادند، هر ۸ هکتار به وضع اول بازگشت.

پرونده تخلفات بنیاد تعاون ناجا ۶ بازداشتی داشت

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در هشتادمین نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد پرونده برج های دوقولوی کیش گفت: این خبر در سایت ها عنوان شد که اختلاس بوده در حالی که تنها دو شاکی خصوصی داشته و فرد متهم به دلیل کلاهبرداری و حکم قطعی دادگاه به ۳۵ میلیارد تومان محکومیت به نفع شاکی هم اکنون در زندان است.

معاون اول دستگاه قضا درباره تخلف در زیر مجموعه بنیاد تعاون ناجا  گفت: در مورد این پرونده گفته شد که آقای احمدی مقدم و پسرش بازداشت شده اند که در جلسه قبل آن را تکذیب کردم، اما پرونده ای در بنیاد تعاون ناجا به دلیل مفاسد مالی با شکایت فرمانده  وقت ناجا تشکیل شد که در آن احمدی مقدم و پسرش نیستند، اما شش نفر بازداشت شده‌اند که پرونده در حال رسیدگی است.

سخنگوی دستگاه قضا در این نشست اعلام کرد: ۱۸ آئین نامه قانون دادرسی کیفری که از اول تیر ماه اجرا می شود، توسط دستگاه های مرتبط در حال تدوین است، امیدواریم به سرعت انجام شود.

خبرنگار واحد مرکزی خبر با انتقاد از انتشار جزئیات دادگاه جیسون رضائیان در خبرگزاری مهر از محسنی اژه ای  در این باره سوال کرد که سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ گفت: اقدام خبرگزاری مهر خلاف بود و تحت تعقیب قانونی قرار گرفته است.

وی همچنین در مورد پرونده میلیارد نفتی که گفته شده است مفسد فی الارض است، توضیح داد: پرونده عنوان محارب نگرفته است و فساد فی الارض هم تعریف خود را دارد. اگر فرد به قصد ضربه زدن به نظام در نظام اقتصادی مداخله کند و یا اخلال در نظام اقتصادی داشته باشد، اما قصدش ضربه زدن به نظام نباشد، تعریفش فرق دارد که در بخش دوم ۵ تا ۲۰ سال زندانی می شود.

خبرنگاری در مورد اظهارات یکی از مسئولان در مورد فرار مالیاتی ۹۰۰ میلیارد تومانی در اصفهان و ۱۲۰ میلیارد تومانی در تهران سوال کرد که سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ گفت: با وجود فناوری های جدید دیگر نباید شاهد فرارهای مالیاتی باشیم. چطور برای کارمند و کارگر را قبل از پرداخت حقوق مالیاتش را کم می کنند، اما برای افراد دیگر اینطور نیست؟ در مورد این پرونده من هم در روزنامه خواندم.

موضوع اخلال در سخنرانی رئیس جمهور در حرم مطهر امام خمینی(ره) سوال دیگری بود که سخنگوی دستگاه قضا پاسخ داد: اخلال در نظام اجتماعی و اجتماعات در قانون آمده است و نیروی انتظامی می تواند بر اساس قانون وارد شود، اما تمام مساله با قوه قضائیه نیست و وزارت کشور و دولت و نیروی انتظامی هم می توانند وارد شوند، اما اینکه بگویید ما شدیدتر از قانون وارد شویم، امکان ندارد، اما رسانه ها اعلام کرده اند که عده ای در این تجمعات دستگیر شده اند در حالی که هنوز پرونده ای به دادسرا ارسال نشده است.

یکی از خبرنگاران سوال کرد در جلسه نشست آب یکی از مسئولان ریاست جمهوری دستگاه قضایی را پوپولیست خطاب کرده است، که سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ گفت: چون تمام صحبت‌های فرد را نشنیده ام، نمی توانم قضاوت کنم، اما دستگاهی بخواهد برای کم کاری خودش وظیفه را به دوش دستگاه دیگری بیندازد، شایسته نیست. مساله آب بسیار مهم است و در دنیا هم اهمیت دارد. طبیعی است که مدیران آب کشور تمام تعهدات خود را به کار ببندند. در دولت قبل مجوز چاه عمیق داده شده و برداشت‌ها بی‌رویه بود، اما حالا مسئولان به جای اینکه بگویند چرا مجوز داده شده، از کشاورز شکایت می کنند.

محسنی‌اژه‌ای در مورد پرونده پدیده شاندیز هم خاطرنشان کرد:  اطلاع جدیدی از پرونده ندارم، اما فرصتی که خواسته شده تا سهام‌داران پول خود را بگیرند، هنوز به پایان نرسیده است و پدیده همچنان به اقدامات خود بر اساس مجوزها می پردازد.

نامه تعزیرات تهران به دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر اینکه جلوی توزیع و تولید آب میوه و نوشیدنی‌های غیرمجاز گرفته شود، سوال یکی از خبرنگاران بود که محسنی‌اژه‌ای در پاسخ توضیح داد: تعزیرات زیر نظر دولت و دادگستری است و وزارت بهداشت هم وظیفه دارد هم نظارت کند و هم برخورد داشته باشد، اما آنچه مربوط به سلامت انسان ها است، قوه قضائیه خودش را بی مسئولیت نمی داند و اگر گزارش شود، وارد می شوند.

معاون اول دستگاه قضا در مورد برخورد با بیش از ۵۰۰ موسسه مالی و اعتباری بدون مجوز عنوان کرد: در بانک مرکزی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برخورد با این موسسات در دستور کار است که نمونه آن انحلال موسسه مالی میزان بود و چند پرونده بزرگ دیگر هم در حال بررسی است که شواهد نشان می دهد به زودی شاهد انحلال آنها خواهیم بود. پرونده آقای س  هم مورد سوال قرار گرفت و اعلام شد کیفرخواست این فرد صادر شده، اما هنوز به دادگاه نرفته است.

وی همچنین در مورد اعلام تخلف فدراسیون فوتبال و فرارهای مالیاتی توسط کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: دستگاه های نظارتی وظایفی دارند و اگر به سند جرم رسیده اند اعلام می کنند که تاکنون این پرونده وارد نشده است.

محسنی اژه ای در مورد آسیب تخلف وکلای میلیاردی گفت: در قوانین پیش بینی شده و منطقی و عقلی است که افراد در زادگاه ها از وکیل استفاده کنند، اما باید هم در دسترس باشد و هم توان پرداخت حق‌الوکاله را داشته باشد و وکیل ملزم نیست با یاد دادن خلاف به موکلش طرف خودش را برنده کند هر چند که کانون وکلا یک نهاد خصوصی است، اما قوه قضائیه در مورد وکالت احساس وظیفه کرد و بر اساس قانون برنامه پنجم لایحه جامع وکالت را به دولت تقدیم کرد و دولت قبل مدت ها لایحه را نگاه داشت و به مجلس ارسال نکرد و دولت فعلی هم پس از مدتی معطلی آنقدر دست‌کاری کرد که لایحه دیگر لایحه قوه قضائیه نبود و حالا این موضوع در مجلس مطرح است تا قانون خوبی تدوین شود.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: پرونده هایی داریم که وکیل با وکیل مقابل تبانی می کند تا مدت زمان پرونده طولانی تر شود. به عنوان مثال وکیلی در اراک داشتیم که برای شکایت محیط زیست از یک شرکت از آن شرکت ۲۰ میلیارد تومان حق الوکاله گرفته بوده است که این موجب خراب کردن کارمند  می شود. سازمان مالیات باید به سراغش برود و بعید می دانم کل مبلغ را اعلام کرده باشد. به اعتقاد من وکالت نباید در انحصار باشد. مردم فکر می کنند چون اسم وکیل به عنوان وکیل دادگستری مطرح می‌شود برای قوه قضائیه است و به نظر من باید اسم وکیل دادگستری عوض شود.

یکی از خبرنگاران سوال کرد که ۱۶ ماه قبل پرونده دو برادر در بخش صنعت مطرح شد و آنها با وثیقه دو هزار و ۲۰۰ میلیاردی بازداشت شدند که بعد مشخص شد وثیقه به ۶۰۰ میلیارد کاهش یافته و یکی از افراد آزاد شده است و هم اکنون در شرکتی وابسته به دولت مشغول به کار است که معاون اول دستگاه قضا آن را تایید کرد، اما گفت اطلاعی از وثیقه ندارم.

در ادامه این نشست، محسنی اژه ای اعلام کرد که پرونده حمید بقایی در دادسرای انقلاب مطرح بوده و همچنین تعداد ۵۷۵ بدهکار بانکی به ۲۱۷ نفر کاهش یافته است.

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۰ ۱۳:۰۷ 0 0

    گر این خبرها و اقدامات درست باشه که قطعا بخشهاییش هست و ارقام هم واقعا اینها باشه و گستردگیش هم این باشه و اینگونه اقدامات در دستگیری و.. سیاسی و تسویه حساب ها ی همون بگم بگم ها و خانه نشین کردن دو سه هزار مدیر باسابقه مادرزاد مدیر، نباشه  و... هم  مال بی تجربگی و تازه کاری و  ... این مدیران بوده وگرنه اگه مثل خیلی از اقایان!!  که بلد بودن چکار کنن که از یه ادم ساده الان میشدن تریلیاردر و تمام خانواده و... تا سالیان سال  راحت زندگی میکردن و برا خودشونم دشمن تراشی نمیکردن و پا رو دم اونهایی که نباید میزاشتن نمیزاشتن و دیگران رو هم شریک میکردند و پشتوانه های روابطی قوی برای خودشون فراهم میکردند ( در همه قوا و دستگاهها و طیف ها) اب هم از اب تکان نمیخورد و کسی هم جرات نمیکرد بره سراغ اونها ، چون دیگه کله گنده بودن و تبعات دستگیری و.. زیاد میشد و... مثل سالهای نه چندان دور   ...... چقدر حافظه ها ضعیف است.
                                

نظر شما