شناسهٔ خبر: 95843 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

توکلی در دانشگاه امام صادق(ع):

گره زدن تمامی مسائل به تحریم، خطای استراتژیکی است

توکلی نماینده مردم تهران با بیان اینکه با رفع تحریم، مشکلات کشور حل نخواهد شد، گفت: گره زدن تمامی مسائل به تحریم، خطای استراتژیکی است.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی اقتصادی «الگوی باز کردن گره تحریم» و «تحریم و خود تحریمی» که صبح امروز در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه لغو تحریم همه مشکلات کشور را حل نمی‌کند، گفت: گویا برخی از سیاستمداران تصور می‌کنند که با حل مسائل سیاست خارجی، همه مشکلات کشور حل می‌شود.

وی افزود: برخی از عوامل در اقتصاد نفتی نهفته است و باید ریشه آن را برای حل این مشکل در داخل کشور جستجو کرد و ارتباطی به خارج ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرض را بر این می‌گیریم که تحریم‌ها کاملاً رفع شده است، گفت: تا زمانی که مردم از دادن مالیات فرار کنند و طرح‌های عمرانی با فشارهای سیاسی آغاز شده و ناتمام بماند و با کارهای غیرعلمی این طرح‌ها مکان‌یابی شود و دولت در تدوین حقوق شهروندی ضعیف عمل کند، مشکلی حل نخواهد شد.

توکلی ادامه داد: کشمکش‌های سیاسی تا زمانی که ادامه داشته باشد و فرهنگ مصرفی غربی و رفاه‌طلبی سیاستمداران باقی باشد و همچنین فرهنگ اشرافی‌گیری نیز از بین نرفته باشد، مشکلات بر پایه خود استوار است.

وی با بیان اینکه با رفع تحریم، مشکلات کشور حل نخواهد شد، گفت: یکی از مسائل دیگر، بحث کیفیت سرمایه اجتماعی است که مولفه‌هایی مثل تقوا، خیرخواهی، عقلانیت در سیاستگذاری، سلامت کارگزاران از فساد سیاسی، بی‌طرفی حکومت نسبت به شهروندان، آزادی سیاسی و آیین دادرسی عادلانه، تعهد وطن‌دوستی و اتحاد ملی، اعتماد در حاکمیت، ثبات سیاسی، احترام به حقوق مالکیت، سهم مردم در مالکیت و مدیریت و عدالت توزیعی، دارایی و درآمد انجام نشود، کیفیت سرمایه اجتماعی تحقق پیدا نخواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضرت علی(ع) می‌فرماید: «اگر کسی خود را در مرتبه رهبری قرار می‌دهد باید پیش از تأدیب مردم، به تأدیب خود قیام کند و پیش از آنکه دیگران را به گفتار ادب نماید، باید آنان را به کردارش ادب نماید»، تصریح کرد: سرمایه اجتماعی در سیاست‌پذیری مردم تاثیر می‌گذارد و اگر حکومتی‌ها آنطور که حضرت علی (ع) گفته است، عمل کنند مردم هم حرفشان را گوش خواهند داد.

توکلی با بیان اینکه نقش دولت در تولید بسیار اهمیت دارد، گفت: تحقیقی در ۷۳ کشور انجام شده است که بر اساس آن اعتبار دولت با مولفه‌های زیر حاصل می‌شود: ۱- پیش‌بینی‌پذیری تقنین و سیاستگذاری ۲- فساد ۳- امنیت شخصی و حقوقی مالکیت ۴- پیش‌بینی‌پذیری رفتار قضایی ۵- برداشت مردم از ثبات سیاسی.

وی با بیان اینکه هر چه اعتبار دولت بیشتر باشد، رشد و سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد بود، خاطر نشان کرد: یک مقایسه‌ای را باید انجام دهیم و آن اینکه در لایحه بودجه سال ۹۲ که ۲۲۱ حکم داشت؛ ۱۷ حکم مربوط به بودجه بود و حکم‌های دیگر این لایحه اغلب یا قوانین دیگر را لغو کرده و یا تغییر داده است. از سوی دیگر کمیسیون مجلس نیز این حکم‌ها را به ۳۱۷ حکم افزایش داد و در سال اول دور نهم کمیسیون بودجه، ۳۸ مصوبه تصویب شد که ۳۳ مصوبه اصلاح قوانین قبلی بود و ۱۶ تای آن مربوط به اصلاح قانون بودجه می‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آیا با این شرایطی که از آن یاد کردیم، ثبات در کشور به وجود خواهد آمد؟ ادامه داد: با تحریم‌ها این مسائل حل نمی‌شود و این مباحث سم مهلکی است که در کشور وجود دارد و ربطی به تحریم نیز ندارد.

توکلی با بیان اینکه هر چه تنازع شدیدتر باشد و نهادهای تفاهم‌ساز، ضعیف‌تر عمل کنند، منابع باقی‌مانده کمتر خواهد شد، گفت: کشمکش حتی گروه پیروز را هم از منابع کمتری محروم می‌کند.

وی افزود: رفع تحریم حتی ممکن است مشکلات کشور را نیز افزایش دهد و باید به اقتصاد مقاومتی توجه شود و با وارد شدن پول‌های بلوکه شده به کشور، ممکن است بیماری هلندی ایجاد شده و اقتصاد کشور را فلج نماید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: تحریم باید رفع شود اما بستن تمامی مسائل به تحریم، خطای استراتژیکی است و ما باید خودمان را از این خطا واکسینه کنیم.

نظر شما