شناسهٔ خبر: 95555 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تخریب محوطه تاریخی در ماسوله

ماسوله43 ورود قطار هزار و یک شب گردشگران خارجی به تهران، تخریب محوطه تاریخی توسط یک شرکت راه سازی در ماسوله، تغییر مدیریت در پایگاههای جهانی از جمله خبرهای حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.

به گزارش نماینده ازمهر، از انجا که امسال قرار است بیابان لوت در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود، مدیرکل امور پایگاهها جهانی از تشکیل پایگاه جهانی بیابان لوت خبر داد و گفت:قرار است کاروانسرای روستای شفیع آباد با هزینه یک میلیارد تومانی برای تبدیل به پایگاه مرمت و تجهیز شود.

فرهاد عزیزی به خبرنگار مهر گفت: در بازدید میدانی که از بیابان لوت و کویر شهداد داشتم بحث مدیریت و ایجاد پایگاه مورد بررسی قرار گرفت. چون باید تا قبل از اینکه ارزیاب یونسکو به ایران بیاید، این پایگاه تشکیل شود. به همین منظور اعتبار یک میلیارد تومانی را به اداره کل میراث فرهنگی کرمان اختصاص دادیم تا پیمانکار بحث مرمت، حفاظت و تجهیز یک کاروانسرا در روستای شفیع آباد را انجام دهد. این کاروانسرا پایگاه جهانی بیابان لوت می شود.

وی گفت: روستای شفیع آباد یکی از نقاط شروع بازدید گردشگران از بیابان لوت است. همچنین در مذاکراتی که با مدیر میراث فرهنگی استان کرمان انجام شده، قرار است مدیری از کارشناسان استان کرمان برای گرفتن مسئولیت مدیریت پایگاه جهانی انتخاب شود در غیر این صورت اداره پایگاهها یک مدیر برای آن انتخاب می کند.

رئیس پایگاه جهانی سلطانیه به چغازنبیل رفت

این هفته رئیس پایگاه جهانی گنبد سلطانیه، طی حکمی از سوی معاون میراث فرهنگی کشور مدیریت پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه را بر عهده گرفت.

علیرضا رازقی پیش از این نزدیک به ۵ سال در گنبد سلطانیه مشغول به فعالیت بودم و قبل از آن نیز در پایگاههای ملی مانند تپه میل ورامین، بافت تاریخی اردکان، قلعه پرتغالی های قشم و لارک نیز کار کرده است. وی درباره میزان شناختش از پایگاه میراث جهانی چغازنبیل بیان کرد: نسبت به چغازنبیل شناخت های اولیه ای وجود دارد اما شناخت عملیاتی پس از مستقر شدن به دست می آید. اینجا پایگاهی است که براساس مصالح خشت ساخته شده و قابل اهمیت است. کیفیت های باستانی هفت تپه و چغازنبیل و وجوه آیینی و شهری نیز در این دو مجموعه بسیار ارزشمند است.

ذوق‌زدگی مدیران گردشگری از ورود ۷۶ توریست خارجی به ایران

این هفته ۷۶ گردشگر سالمند خارجی با قطار هزار و یک شب به تهران آمدند واز استقبال زیاد عکاسان، خبرنگاران و متولیان گردشگری شگفت زده شدند این درحالی است که گردشگران این قطار صرفه اقتصادی زیادی برای ایران ندارند.

قطار هزار و یک شب پیش ار ظهر روز دهم خرداد ماه وارد راه آهن تهران شد. این قطار متعلق به کشور ترکیه بوده و گردشگران آن قبل از ورود به تهران، به مدت یک هفته از جاذبه‌های گردشگری کشور دیدن کردند.   قطار هزار و یک شب حامل گردشگران خارجی، دارای کوپه‌های دو نفره بوده و در آنها از تزئینات صنایع دستی اصفهان و تصاویری از جاذبه‌های گردشگری ایران مانند پاسارگاد، تخت‌جمشید و برج آزادی استفاده شده بود. این قطار دارای رستوران مجهز و کوپه های VIP است که اکنون در راه آهن تهران توقف کرده است. قرار بعدی سه ماه دیگر به ایران می آید.

ورود یک شرکت راهسازی به حریم محوطه تاریخی «کهنه ماسوله»

یکی از اتفاقات حوزه میراث فرهنگی در این هفته مربوط به تخلف اداره راه و شهرسازی در استان گیلان بود چون محدوده «کهنه ماسوله» که پایگاه میراث فرهنگی ماسوله آن را چندی پیش با سیم خاردار و پایه های فلزی تعیین حدود کرده بود، توسط یکی از شرکت های راه سازی تخریب شد.

«کهنه ماسوله» به دلیل اهمیت باستانی آن در سال ۸۵ به فهرست میراث ملی ایران اضافه و تعیین حریم شد تا اینکه یک شرکت راه سازی که مسیر ماسوله به خلخال را صاف می کند، ۱۷ ماه پیش بخشی از محدوده کهنه ماسوله را تخریب کرد. در این مسیر تپه های تاریخی نیز وجود داشتند. همان زمان اداره میراث فرهنگی پیگیر این موضوع شد و توانست عملیات راه سازی و تخریب محوطه تاریخی را متوقف کند. به تازگی با توجه به حساسیت موضوع، پایگاه میراث فرهنگی ماسوله برای اینکه حدود کهنه ماسوله را تعیین کند با حکم دادستانی، این محدوده را تعیین حدود و با نصب سیم خاردار و پایه‌های فلزی محدوده تعیین حریم شده آن را مشخص کرد. اما همان شرکت دوباره محدوده‌ای که پایگاه میراث فرهنگی آن را تعیین حدود کرده بود را بدون توجه به سیم خاردارها و پایه های فلزی به کار گرفته شده، تخریب کرد.

چند ساختمان تجاری مانع ثبت جهانی ماسوله شدند

این روزها از ماسوله خبرهای دیگری نیز شنیده شد  از جمله اینکه مدیر پایگاه ملی روستای تاریخی ماسوله از استقرار چند ساختمان اداری و تجاری که ثبت جهانی روستای ماسوله را به خطر انداخته است خبر داد و گفت: طبقه بالای بازار ماسوله که تا مدتها خالی از سکنه بود، مرمت شد.

مصطفی پورعلی به خبرنگار مهر گفت: استقرار فضای تجاری و اداری که در سالهای گذشته در حاشیه رودخانه ماسوله بوجود آمده، باعث شده تا به مرور طبقات بالای بازار ماسوله تخریب شود. مانند همه بافت ها در این روستا نیز حاشیه سازی در کنار بافت اصلی انجام شده بود چون حاشیه رودخانه، دسترسی ماشین روی بهتری دارد و به مرور مردم و گردشگران به سمت مسیر نزدیکتر رفتند د ر نهایت طبقات بالای بافت که دسترسی سختی داشت، خالی از سکنه و تخلیه شد.

اقامتگاه‌های بومی، مسافرخانه می شوند

اقامتگاه های بوم گردی اخطار پلمب گرفتند. اتحادیه مهمانپذیرهای اصفهان اخطار پلمب اقامتگاه‌های بوم گردی را داده است اما مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان می‌گوید یک ماه دیگر فرصت گرفته ایم تا این اقامتگاه‌ها مجمع مستقلی تشکیل دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، انگار قرار نیست خانه های بوم گردی روی خوش ببینند همان خانه های سنتی که به عنوان اقامتگاه بومی در برخی از شهرها مانند کاشان، اصفهان، روستای گرمه، گلستان و ... تشکیل شده تا وقتی گردشگران خارجی به ایران می آیند، در یک خانه کاملا سنتی اقامت کنند، از غذای سنتی مردم همان اهالی بخورند و با آداب و رسوم آنها آشنا شوند.

به تازگی نیز اخطار پلمپی برای خانه نقلی آمده و در آن نوشته که چون مدارک خانه در اختیار اتحادیه مهمانپذیرها نیست پلمب می‌شوید، بنابراین اقدام به جمع کردن وسایل کنید. چون هر مجموعه ای که فعالیت اقتصادی می کند، باید جواز کسب داشته باشد.

در این باره، اکبر رضوانیان مالک خانه نقلی به خبرنگار مهر توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: فعالیت بومی تطبیقی با مهمانپذیر ندارد. ما ساختار مخصوص خود را داریم و می توانیم جامعه یا اتحادیه مستقل خود را داشته باشیم. چندی پیش دستورالعمل ضوابط ساخت و بهره برداری از اقامتگاه‌های بوم گردی به ما ابلاغ شد ولی سوالمان این است که این چه نوع دستورالعملی است که معاونت گردشگری و کمیته طبیعتگردی در اجرای آن هماهنگ نیستند. مشکلمان را با کمیته طبیعت گردی مطرح می کنیم ولی آنها فقط وعده پیگیری می دهند.

وی ادامه داد: با توجه به نوع خدمات پذیرایی و اقامتی که به گردشگران می دهیم، متفاوت از مهمانپذیر و هتل هستیم. بنابراین نمی توانیم عضو این اتحادیه ها باشیم. آنها اساسنامه متعلق به خودشان را دارند که با اساسنامه یک اقامتگاه بومی همخوان نیست.

مدرک هم فرستادیم ولی جواز ندادند

اقامتگاه آتشونی در روستای گرمه نیز یکی از قدیمی ترین اقامتگاههای بوم گردی است که در سال ۹۳ توانسته حدود ۳۰۰ گردشگر خارجی را جذب کند. مازیار آل داوود مدیریت این اقامتگاه را بر عهده دارد و به خبرنگار مهر می گوید: اماکن قبل از عید اخطار پلمپ داد چون لازم است که اتحادیه ای داشته باشیم. آنقدر به ما فشار آوردند که مجبور شدیم مدارکمان را به اتحادیه مهمانپذیرهای اصفهان بدهیم تا برایمان جواز کسب صادر کنند هر بار پولی نیز از ما می گرفتند اما هنوز مجوز کسب ندادند.

 

 

 

 

نظر شما