شناسهٔ خبر: 95530 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سرمقاله رسالت:

بيست و پنج سال مقابله با تحريف

امام خمینی431

نماینده: دشمن دانا و دوست نادان در تحريف شخصيت حضرت امام(ره) راه مشتركي را طي مي‌كنند. به ويژه در طول دو دهه گذشته اين دو جريان بي‌وقفه مكتب فكري امام را كه همان اسلام ناب محمدي و مواضع آن است تحريف كرده و براي تقليل نقش و اثر آن در جوامع بشري تلاش كرده‌اند. هر روز به شكلي و به زباني و با ترفندهايي اين تصويرسازي‌هاي خلاف واقع ادامه داشته و از طريق رسانه‌هاي داخل و خارج كشور به افكار عمومي انتقال داده شده. اكثر آنها كه امام، حق بيشتري بر گردن آنها داشته و توقع بيشتري بود كه اين خطر را مشاهده كرده، نسبت به آن حساسيت نشان داده و براي مقابله با آن سر از پا نشناسند، يا سكوت كردند و بي‌تفاوت ماندند يا سرگردان و حيران بين حق و باطل. روزي به نعل و روزي به ميخ كوبيدند تا همه طرف را براي خود نگه دارند و يا متاسفانه براي منافع سياسي و دنيايي خود، دست‌اندركار تحريف شدند.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامي از همان سال اول رحلت حضرت امام(ره) كه اولين علائم و نشانه‌هاي تحريف از سوي بعضي خواص و نخبگان و تريبون‌داران مشاهده شد، منتظر مدعيان خط امام نشده، بي‌وقفه وارد ميدان شدند و جوانمردانه خود را سپر بلاي امام و سپر بلاي مكتب امام كردند. مراسم سالگرد رحلت حضرت امام(ره) در هر يك از سالهاي اين دو دهه سند و شاهدي بر اين ادعاست. هر سال متناسب با تحريف‌هايي كه در آن سال صورت گرفته بود خنثي‌سازي، روشنگري، بيدارسازي و آگاهي‌بخشي صورت گرفته است. مروري بر اين سخنراني‌ها علاوه بر اينكه واقعي‌ترين، واضح‌ترين و زيباترين تصوير از شخصيت حضرت امام را به هر مخاطبي مي‌رساند، تصويري از تحريف‌هاي صورت گرفته در آن سال را نيز به اهل دقت ارائه مي‌دهد. تحريف‌‌هايي كه هدف همه آنها حذف تدريجي مكتب فكري امام از متن جامعه و نظام و انتقال محترمانه آن به موزه‌هاي تاريخي بوده است. اما امسال اولين سالي بود كه واژه تحريف به طور صريح و آشكار و به عنوان موضوع اصلي سخنراني از همان آغاز سخن مورد تاكيد قرار گرفت. گويي توطئه تحريف شخصيت حضرت امام(ره) امسال شديدتر از هر سال به مرحله‌اي از خطرآفريني رسيده كه ديگر نمي‌توان با آن به طور غيرمستقيم مقابله كرد. امسال موضوع تحريف صريح‌تر و هشداردهنده‌تر از بيست سال گذشته مورد تاكيد قرار گرفت تا شايد آنها كه نسبت به امام و مكتب امام(ره) دلبستگي و تعهد بيشتري دارند خطر را باور كنند. مسئوليت در قبال اين توطئه آنگاه افزايش مي‌يابد كه مشاهده كنيم گاه تحريف از سوي كساني صورت مي‌گيرد كه سابقه ارتباط نزديك با حضرت امام(ره) داشته و به همين علت ادعاي آنها براي بسياري از مردم به‌ويژه جواناني كه 

حضرت امام(ره) را درك نكرده‌اند سند معتبر و قابل قبول محسوب مي‌شود. ارائه تصوير ليبرالي از شخصيت و مكتب فكري حضرت امام(ره) كه اين روزها به طور مداوم از سوي برخي جريان‌هاي سياسي داخل و خارج كشور صورت مي‌گيرد، يك اتفاق ساده نيست، يك حركت هماهنگ‌شده و مديريت شده است. اين نه‌تنها بزرگترين ظلم نسبت به امامي است كه تا آخرين سال حيات خود با ليبرال‌ها و مكتب‌ فكري آنها در حال مبارزه بود بلكه بزرگترين ظلم در حق امت اسلامي و ملت‌هاي مظلومي است كه با دلبستگي به مكتب فكري امام(ره) راه پرخطر مبارزه با ليبراليسم سلطه‌گر غرب را در پيش گرفته‌اند. تصويري كه امسال رهبر معظم انقلاب اسلامي از مكتب فكري حضرت امام(ره) ارائه نمودند، اگرچه متناسب با يك سخنراني، محدود و خلاصه بود اما از جامعيت بالايي برخوردار بود و مروري بر محورهاي آن مي‌تواند مهمترين تحريف‌هاي يك سال گذشته را نيز براي اهل دقت آشكار كند. اگرچه ايشان از صاحبنظران خواستند ديگر اصول و مباني مكتب فكري حضرت امام(ره) را هم مشخص و معرفي كنند اما بايد اذعان نمود كه دراين سخنراني مهمترين و بارزترين ابعاد و اصول و مباني شخصيت حضرت امام(ره) كه در صحيفه نور بيشترين تعداد تاكيدها متعلق به آنهاست براي مخاطب بازگو شد و از ديگران نيز خواسته شد با استفاده ازاين روش خود را از خطر گزينش‌هاي سليقه‌اي مصون دارند. انتخاب سليقه‌اي برخي مطالب فرعي و شاذ و نادر كه متناسب با حوادث روز بوده و تعميم دادن آن به شخصيت حضرت امام و معرفي آن به عنوان اصول ثابت و دائمي مكتب امام نيز نوعي از تحريف است كه از آن پرهيز داده شده است.

اگر كسي در هر گوشه از دنيا بي هيچ شناختي از حضرت امام و انقلاب اسلامي فقط اين سخنراني را گوش كند كليات مكتب فكري حضرت امام را و اصلي‌ترين ويژگي‌هاي شخصيت امام را به درستي درك مي كند. اين سخنراني به‌ويژه براي نسل جوان كه امام را درك نكرده‌اند يك معرفي مفيد و مختصر و معتبر است و تصويري صحيح، واقعي، قابل درك و قابل قبول به آنها ارائه مي‌كند. تصويري كه هم بعد ايماني، هم بعد عقلاني و هم بعد روحي، احساسي و عاطفي آنها را اقناع مي‌كند و راه را بر تحريف‌ها مي‌بندد.

براي باقي ماندن اين تصوير در ذهن‌ها مي‌توان فهرست موضوعات مهم آن را به شرح ذيل به خاطر سپرد و با تصاويري كه ديگران ارائه مي‌كنند مقايسه نمود و تفاو‌ت‌ها را به سادگي دريافت.

الف: مهمترين ويژگي امام(ره) : مجاهدت دائمي در همه 

صحنه‌ها ي جهاد دروني و جهاد بيروني

ب: مهمترين اقدامات امام(ره) :

۱- برانداختن نظام ۲۵۰۰ساله شاهنشاهي كه نوعي حكومت فردي بود و سپردن كار به مردم

۲- ايجاد نخستين نظام اسلامي بعد از صدر اسلام

ج: مباني فكري مكتب امام(ره) :

۱- جهان‌بيني توحيدي زيربناي همه تفكرات در همه ابعاد حيات فردي و اجتماعي

۲- تقابل بي‌تقيه با استبداد و استكبار

۳- برخورداري از انديشه زنده، پويا، متحرك و ناظر به زمان و مكان و ميدان عمل

د: اصول و بينات شخصيت حضرت امام(ره) :

۱- دفاع بي‌‌وقفه از اسلام ناب محمدي (ص) كه مبتني بر فقه و شريعت و درك زمان و مكان و دشمن‌شناسي است و مقابله بي‌امان با اسلام آمريكايي كه دو چهره سكولار و ارتجاعي دارد.

۲- اعتماد عملي به قدرت خداوند و وعده نصرت خداوند و بي‌اعتمادي و بي‌اعتنايي كامل به قدرت نظام‌هاي استكباري و طاغوتي، در ضمن ارتباط معقول با همه دنيا

۳- اعتقاد و اعتماد به مردم و حضور مردم و قدرت مردم و وفاداري مردم در همه صحنه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، نظامي، فرهنگي و سازندگي و مخالفت بنيادين با تمركزگرايي دولتي و بها ندادن به مردم.

۴- حمايت بي‌دريغ از محرومان و مستضعفان و كوخ‌نشينان به عنوان سرمايه‌هاي اصلي اسلام و جمهوري اسلامي و تاكيد بر عدالت اجتماعي و مقابله با نابرابري‌هاي اقتصادي با كاخ‌نشينان و خوي كاخ‌نشيني و اشرافي‌گري به‌ويژه در بين مسئولين.

۵- تعلق داشتن به جبهه مظلومين در منازعه تاريخي و جهاني ظالم و مظلوم و آمريكا را شيطان بزرگ جهان دانستن و حمايت بي‌وقفه و بدون تقيه از مظلوم به‌ويژه از ملت فلسطين

۶- مقابله بي‌وقفه با بازگشت سلطه آمريكا و وابسته شدن كشور به آمريكا و نقض استقلال سرزمين اسلامي به وسيله استكبار

۷- دعوت هميشگي به وحدت و وحدت‌آفريني و مقابله با هر گونه اختلاف‌افكني مذهبي، قومي و قبيله‌اي به‌ويژه اختلاف بين شيعه و سني. تنظيم جاذبه و دافعه براساس اصول و مباني نه براساس سلايق.

***

سخنراني ۱۴/۳/۹۴ را بايد يك سند مهم تاريخي در قبال جريان تحريف و در دفاع از حضرت امام(ره) دانست. اي‌كاش مي‌شد بنا بر عرف حوزه‌هاي علميه، شخصيت‌ها و علماي بزرگي كه ده‌ها سال شاگرد حضرت امام بوده و ايشان را از نزديك درك كرده و حقي از امام بر گردن دارند، به طور رسمي ذيل اين سند مهم را مهر و امضا كنند تا مردم و به‌ويژه نسل جوان و نسلهاي آينده با اطمينان و اعتماد بيشتر آن را بپذيرند و به سندهاي تحريفي ترجيح دهند.

 

نظر شما