شناسهٔ خبر: 95432 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انتصاب معنادار در وزارت ورزش و پاسخ منفی والیبالی‌های به انتظارات

ورزش43 یک انتصاب معنا دار در وزارت ورزش، پایان ماموریت سرخابی آقای معاون بدون نتیجه، ناکامی در المپیکی شدن تیراندازی و دوومیدانی، قهرمانی ذوب آهن و... از اتفاقات مهم این هفت روز بود.

به گزارش نماينده از مهر، در این هفت روز ورزش رقابت‌های تیم‌ها در رشته‌هایی مانند کاراته، بسکتبال،  وزنه برداری معلولان و البته جام حذفی فوتبال به کار خود پایان داد اما بودند ورزشکارانی که در میادین بزرگتر از رقابت‌های باشگاهی به خط پایان رسیدند آنهم با کسب مدال و جام قهرمانی؛ مانند تیم ملی واترپلو و تیم ملی اسنوکر که در میان رقیبان جهانی و آسیایی خود قهرمان شدند، کشتی‌گیران نوجوان که در ترکیه به چند مدال دست یافتند و دونده ماراتن ایران که در رقابت‌های جایزه بزرگ سوئد نایب قهرمان شد اما به سهمیه المپیک نرسید.

اما از دیگر اتفاقات مهم می‌توان به اعلام فهرست جدید تیم ملی فوتبال اشاره کرد که پس از قلم قرمز کی‌روش روی نام بسیاری از بازیکنان منتشر شد، انتصاب افشارزاده به عنوان سرپرست حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان که شایعه‌های رفتن او از استقلال را قوی‌تر کرد و البته پایان ماموریت سرخابی معاون وزیر ورزش بدون نتیجه گیری مشخص!

مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفت روز ورزش به این شرح است:

عنوان هشتمی تیم والیبال زنان در آسیا
تیم ملی والیبال زنان که در مسابقات قهرمانی آسیا در تیانجین چین شرکت کرده بود با کسب عنوان هشتم به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. تیم ایران پنجشنبه گذشته در دیدار پایانی خود در این رقابت‌ها در سه گیم متوالی مقابل قزاقستان شکست خورد. تیم ملی والیبال زنان در حالی به عنوان هشتم این رقابت‌ها بسنده کرد که سه تیم برتر مسابقات جواز حضور در بازی‌های المپیک را به دست آوردند.

قهرمانی دوباره زنجانی‌ها در لیگ برتر کاراته
دیدارهای هفته پایانی دهمین دوره لیگ برتر کاراته باشگاه‌های کشور جمعه گذشته در سالن شهید افراسیابی تهران برگزار شد. در این هفته از مسابقات گاز زنجان با نتیجه ۱۹ بر ۶ فولاد مبارکه سپاهان را شکست داد و با مجموع ۱۹ امتیاز برای چهارمین‌بار به عنوان قهرمانی دست یافت. در جدول رده‌بندی این رقابت‌ها پاس قوامین با ۱۲ امتیاز تیم در رده دوم جدول ایستاد ضمن اینکه شهرداری تبریز هم با ۹ امتیاز تیمی سوم شد. همچنین در پایان دهمین دوره مسابقات لیگ برتر کاراته جام اخلاق به تیم منتخب بوشهر رسید و حمید نیکوهمت هم به عنوان داور نمونه انتخاب شد.

قهرمانی جهانی واترپلوی ایران بعد از ۴۱ سال
تیم ملی واترپلو ایران که در گروه B رقابت‌های توسعه جهانی موفق شده بود تیم‌های گواتمالا، اندونزی، تونس و اتریش را شکست دهد، جمعه گذشته در دیدار پایانی این رقابت‌ها با نتیجه ۱۳ بر ۵ مقابل اروگوئه به برتری رسید و قهرمان شد. این دومین مدال طلای ایران در تاریخ رقابت‌های جهانی واترپلو به حساب می‌آید که پس از ۴۱ به دست آمد. ایران برای نخستین‌بار در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بود. در پایان مسابقات توسعه جهانی که در تهران برگزار شد سجاد عبدی، دروازه بان تیم ملی واترپلو ایران به عنوان بهترین گلر مسابقات انتخاب و معرفی شد.

عضویت نخستین زن ایرانی در اتحادیه جهانی كشتی
فرناز پناهی‌زاده، مسئول كمیته روابط بین‌الملل فدراسیون كشتی ایران به عضویت كمیسیون ورزش و زنان اتحادیه جهانی كشتی در آمد. وی نخستین زن ایرانی است كه در این عرصه حضور دارد. بر اساس این خبر که مربوط به جمعه گذشته است عضویت پناهی‌زاده در راستای اهداف و برنامه‌های کمپین کشتی زنان اتحادیه جهانی مبنی بر توسعه کشتی زنان در سراسر جهان صورت گرفته است.

تهران قهرمان مسابقات وزنه برداری معلولان شد
تیم تهران جمعه گذشته و در پایان بیست و دومین دوره مسابقات وزنه‌برداری معلولان قهرمانی کشور که به منظور یادبود مربی فقید تیم ملی تحت عنوان جام عبدالله فکور برگزار شد با مجموع ۹۷ امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت. کرمانشاه با ۷۷ امتیاز نایب قهرمان شد و عنوان سوم با ۵۹ امتیاز به تیم مازندران رسید. در جریان این رقابت‌ها سیامند رحمان قهرمان دسته فوق سنگین شد.

هشتمین جام قهرمانی سوپر لیگ کاراته به قمی‌ها رسید
جمعه گذشته و در پایان دیدارهای هفته پایانی سوپر لیگ کاراته باشگاه‌های کشور تیم آذر خودرو نوین قم با مجموع ۴۸ امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت. دانشگاه آزاد که مدافع عنوان قهرمانی مسابقات بود نیز با ۳۹ امتیاز در رده دوم قرار گرفت و مناطق نفت خیز جنوب هم به عنوان سوم دست یافت. این تیم مانند دانشگاه آزاد درمجموع صاحب ۳۹ امتیاز تیمی شد اما به دلیل تفاضل برد انفرادی کمتر در رده سوم ایستاد. در پایان این دوره مسابقات فرید خطیری به عنوان داور برتر، تیم صنعت برق هرمزگان به عنوان تیم اخلاق، مربی برتر کومیته مهران بهنام‌‎فر از مناطق نفت خیز جنوب، مربی برتر کاتا نجفعلی مقدم از تیم آذر خودرو نوین قم و شهرداری سیرجان به عنوان تیم برتر معرفی شدند.  رضا روشن به عنوان بازیکن برتر کومیته و تیم آذر خودرو نوین قم به عنوان تیم برتر انتخاب شدند.

حدادی در لیگ الماس ششم شد
سومین مرحله لیگ الماس د‌و‌و‌مید‌ا‌نی در سال ۲۰۱۵ شنبه گذشت در یوجین آمریکا آغاز شد. در مهم‌تر‌ین ر‌قابت‌ و در ماده پرتاب دیسک احسان حدادی با هفت پرتابگر دیگر حاضر در این مرحله به رقابت پرداخت. حدادی در ۶ پرتاب خود دیسک را به ترتیب ۵۹.۳۷، ۶۰.۵۸، ۵۸.۸۲، ۶۰.۸۲ و ۶۱.۶۷ پرتاب کرد. چهارمین پرتاب حدادی با خطا همراه بود. بنابراین بهترین پرتاب احسان حدادی ۶۱.۶۷ بود که با این رکورد در جایگاه ششم قرار گرفت.

دوپینگ چهار بسکتبالیست و دو وزنه‌بردار مثبت اعلام شد
قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) شنبه گذشته از مثبت اعلام شدن نتیجه دوپینگ دو وزنه‌بردار تیم جوانان و دو بسکتبالیست شاغل در رقابت‌های لیگ برتر و لیگ دسته اول خبر داد. بر اساس اعلام طباطبایی وزنه‌برداران و بسکتبالیست لیگ یکی به دلیل استفاده از از ماده ممنوعه استانوزولول و بسکتبالیست لیگ برتری به دلیل استفاده از ماده ممنوعه تاموکسیفن محکوم به دوپینگ شده‌اند.

انتصابی که بوی رفتن می‌دهد!
بهرام افشارزاده، مدیرعامل باشگاه استقلال با حکم محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان به عنوان سرپرست حوزه وزراتی این وزراتخانه انتخاب شد. این انتصاب در حالی انجام شد که به نظر می‌رسد افشارزاده از باشگاه استقلال رفتنی است.

نایب قهرمانی بدون سهمیه المپیک
محمدجعفر مرادی، دونده ماراتن ایران شنبه گذشته در رقابت‌های جایزه بزرگ سوئد با ثبت زمان ۲:۲۱:۰۹ ساعت به عنوان دومین دونده از خط پایان مسابقات عبور کرد و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. این در حالی است که وی با وجود این عنوان موفق به کسب سهمیه المپیک نشد. البته در این رقابت‌ها هیچ یک از دونده‌ها و حتی قهرمان به این سهمیه دست پیدا نکردند چراکه پیش از این اعلام شده بود در صورتیکه هر وزشکار موفق به ثبت زمانی بهتر از ۲:۱۷:۰۰ بشود، جواز حضور در المپیک ریو را به ست می‌آورد.

جایگاه شمشیربازان ایران در مسابقات جایزه بزرگ مسکو
شمشیربازان ایران که به منظور بهبود وضعیت خود در رنکینگ جهانی و افزودن به امتیازات المپیکی خود در مسابقات جایزه بزرگ جهانی مسکو شرکت کرده بودند، شنبه شب گذشته با کسب جایگاه‌های قابل قبول به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند. مجتبی عابدینی که با شکست دادن علی پاکدامن به جدول ۳۲ نفره صعود کرد، در میان هم تیمی‌های خود صاحب بهترین جایگاه شد. این شمشیرباز در این رقابت‌ها به عنوان سی‌ام دست یافت. ضمن اینکه پاکدامن سی و هفتم شد و محمد رهبری هم به عنوان شصت و یکم دست یافت.

مربی کره‌ای به جای مربی مستعفی
به دنبال استعفای محمود میران از مربیگری تیم جودو جوانان، شورای فنی فدراسیون جودو پس از بررسی گزینه‌های مختلف رای به مربیگری "کواک" از کره‌شمالی در راس این تیم داد. این تصمیم شنبه گذشته اتخاذ شد.

جام قهرمانی مسابقات تیمی اسنوکر آسیا به ایران رسید
مسابقات تیمی اسنوکر آسیا در حالی یکشنبه گذشته به کار خود در جزیره کیش پایان داد که برای نخستین‌بار دو تیم از یک کشور برگزار کننده دیدار نهایی آن بودند.  تیم ایران A با ترکیب سهیل واحدی و امیر سرخوش و تیم ایران B متشکل از علی قره گوزلو و احسان حیدری‌نژاد برگزار کننده این دیدار بودند. در این دیدار تیم ایران A با نتیجه ۳ بر صفر پیروز شد و به مقام قهرمانی دست یافت. ضمن اینکه تیم‌های پاکستان A و B که در دیدار نیمه نهایی شکست خورده بودند هم به طور مشترک به مقام سوم رسیدند.

اعلام فهرست تیم ملی فوتبال با حذف بسیاری از بازیکنان
کادر فنی تیم ملی فوتبال یکشنبه گذشته اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی نهایی این تیم برای حضور در دو دیدار برابر ازبکستان (بازی تدارکاتی) و دیدار برابر ترکمنستان در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ را اعلام کرد. این فهرست در شرایطی اعلام شده است که بر روی نام بسیاری از بازیکنان خط قرمز کشیده شده است. بر این اساس خسرو حیدری، هاشم بیک‌زاده، امید ابراهیمی (استقلال)، عزت‌الله پورقاز و محمدحسین کنعانی‌زادگان (ملوان)، محمدرضا اخباری و مهدی ترابی (سایپا)، میلاد محمدی، رامین رضائیان (راه‌آهن)، وریا غفوری، مهدی شریفی و احسان حاج‌صفی (سپاهان)، آندرانیک تیموریان (تراکتورسازی)، سوشا مکانی و مهدی طارمی (پرسپولیس)، علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، مرتضی پورعلی گنجی، سید جلال حسینی، سعید عزت اللهی، مسعود شجاعی، رضا قوچان‌نژاد و سردار آزمون (بازیکنان شاغل در لیگ‌های خارجی) ۲۳ بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی هستند. البته کی روش دوشنبه و پس از دیدار نهایی جام حذفی با دعوت از حيد اميری، عليرضا بيرانوند از نفت تهران و قاسم حدادی فر از ذوب آهن فهرست تیم ملی را کامل کرد.  بدین ترتیب مید عالیشاه و احمد نوراللهی از پرسپولیس، امیرحسین صادقی، محسن فروزان، سجاد شهباززاده و یعقوب کریمی از استقلال، کریم انصاریفرد از اوساسونا، سروش رفیعی، اسماعیل شریفات، احمد عبدالله‌زاده و علیرضا سلیمی از فولاد، فرزاد حاتمی و حسین ماهینی از ملوان و اشکان دژاگه و علیرضا جهانبخش و ... از جمله خط خوردگان تیم ملی هستند.

کشتی‌گیران نوجوان ایران در تورنمنت ترکیه هفت مدال کسب کردند
تورنمنت کشتی محمود آتالای و یاشار ارکان که در رده سنی نوجوانان و به میزبانی ازمیر ترکیه برگزار شد، در حالی یکشنبه گذشته به پایان رسید که کشتی‌گیران اعزامی ایران به این رقابت‌ها در مجموع صاحب ۷ مدال (چهار مدال طلا، یک نقره و دومدال برنز)  شدند. در جریان این رقابت‌ها تیم ایران در کشتی آزاد با کسب دو مدال طلا و یک مدال برنز و در کشتی فرنگی با کسب ۲ مدال طلا، یک نقره و یک برنز پس از تیم‌های ترکیه و گرجستان سوم شد.

تیم ملی والیبال در آمریکا بدون امتیاز ماند
استارت تیم ملی والیبال در بیست و ششمین دوره رقابت‌های لیگ جهانی یکشنبه گذشته با دیدار برابر آمریکا خورد. در این دیدار که در لس آنجلس برگزار شد تیم ملی والیبال ایران مقابل میزبان خود با نتیجه سه بر یک شکست خورد. دومین دیدار تیم ملی والیبال مقابل آمریکا هم بامداد دوشنبه برگزار شد. ملی‌پوشان ایران در این دیدار هم با نتیجه مشابه دیدار نخست یعنی ۳ بر یک شکست خوردند تا به عنوان تنها تیم بدون امتیاز گروه B به کار خود در هفته نخست این دوره مسابقات پایان دهند.

کادر فنی تیم ملی کاراته کامل شد
غلامرضا دباغيان، سرمربی تيم ملی كاراته دوشنبه گذشته چهار مربی این تیم را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا معرفی کرد. بر این اساس شهاب سلطاني، عليرضا كتيرايی و تورج ساسانی به عنوان مربي و سيدمحمد حسيني به عنوان مربی بدنساز اين تيم معرفی كرد.

مهرام قهرمان لیگ حرفه‌ای بسکتبال شد
دیدار هفتم و نهایی مرحله فینال مسابقات بسکتبال لیگ حرفه‌ای بسکتبال دوشنبه گذشته برگزار شد که طی آن تیم مهرام مقابل دانشگاه آزاد به برتری ۹۵ بر ۹۲ دست یافت. با رقم خوردن این نتیجه مهرام در مجموع دیدارهای رو در رو ۴ بر ۳ از رقیب خود پیش افتاد و به عنوان قهرمان این دوره از مسابقات معرفی شد. مهرام در لیگ ملی بسکتبال نیز قهرمان شده بود.

هیچ‌یک از تیراندازان ایران المپیکی نشدند
تیراندازان اعزامی ایران به مسابقات جهانی کسب سهمیه المپیک که به میزبانی مونیخ آلمان در جریان بود در حالی دوشنبه گذشته به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند که درکسب سهمیه المپیک ناکام ماندند و هیچ‌یک به این سهمیه دست پیدا نکردند.  در روز پایانی این مسابقات،  در مرحله مقدمانی تپانچه بادی ۱۰ متر زنان، الهام هریجانی در گروه اول بیست و پنجم شد.  در گروه دوم و در بخش مقدماتی نیز فاطمه حسینی هفدهم شد و بهناز غلامی در رده سی و پنجم قرار گرفت.  در ادامه فاطمه حسینی، الهام هریجانی و بهناز غلامی به ترتیب در رتبه‌های ۳۳، ۵۳ و ۶۸ قرار گرفتند و حذف شدند.  در مرحله نیمه نهایی ۵۰ متر سه وضعیت مردان نیز حسین باقری دو نفر مانده به آخر، در رده شصت و هشتم قرار گرفت و حذف شد.

ذوب‌آهن هم قهرمان شد و هم آسیایی
بیست و هشتمین دوره رقابت‌های فوتبال جام حذفی دوشنبه گذشته با برگزاری دیدار نهایی میان دو تیم نفت تهران و ذوب‌آهن اصفهان به پایان رسید. این دیدار در ورزشگاه تختی برگزار شد که طی آن ذوب‌آهن موفق به کسب برتری ۳ بر یک شد.  ذوب‌آهن با کسب این پیروزی برای سومین بار به عنوان قهرمانی جام حذفی دست یافت و سهمیه حضور مستقیم در لیگ قهرمانان آسیا را هم به دست آورد.

دبیر جدید برای بسکتبالی‌ها
محمود مشحون که دو هفته پیش با رای اکثریت مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال به عنوان رئیس چهار سال آینده این فدراسیون انتخاب شد تا مدیریت ۱۳ ساله‌‎اش در این عرصه را دنبال کند،  علی توفیق را در سمت دبیری فدراسیون بسکتبال منصوب کرد. این اولین انتصاب مشحون در دوره جدید مدیریش است. این انتصاب در حالی انجام شد که طی سال‌های گذشته حمید خمجانی به عنوان دبیر در کنار مشحون حضور داشت.

پایان یک ماموریت سرخابی 
"باتوجه به ورود سازمان خصوصی سازی، ماموریت امیررضا خادم در موضوع واگذاری سرخابی‌ها به پایان رسیده، بنابراین موضوع استعفای وی درست نیست"؛ وزارت ورزش و جوانان سه‌شنبه طی خبری با تاکید بر این موضوع اعلام کرد که در حال حاضر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی هستند و رئیس مجمع آنها نیز وزیر اقتصاد است. البته این دو تیم تا زمانی که فرصت است به حوزه معاونت قهرمانی برمی‌گردند و تمامی موارد مانند مسائلی که به هیات مدیره مربوط می‌شوند در حوزه قهرمانی پیگیری خواهد شد.

احدی سرمربی تیم‌های ملی بوکس شد
بر اساس حکم روز سه‌شنبه احمد ناطق نوری رئیس فدراسیون بوکس ایران و به تائید مسئول تیم‌های ملی بوکس، اکبر احدی به سمت سرمربی تیم‌های  W.S.B و A.P.B بوکس ایران منصوب شد.  تیم‌ W.S.B همان تیمی است که در رقابت‌های لیگ جهانی بوکس شرکت می‌کند و A.P.B شامل نفراتی است که در رقابت‌های لیگ‌های حرفه‌ای بوکس برای کسب سهمیه المپیک ریو به مصاف حریفان خود می‌روند.

نظر شما