شناسهٔ خبر: 95169 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ولایتی:

تهدید داعش علیه تمامی منطقه است

ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: خطر تروریسم تکفیری جنایتکار همه ارکان منطقه اعم از مسیحی، شیعه، علوی، اسماعیلی و ایزیدی را تهدید می کند

به گزارش نماینده، پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان، با درج مصاحبه ای از علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل نوشت: علی اکبر ولایتی دیپلماتی آگاه، محتاط، و دقیق است که با دقت، مختصر و با لحنی صحبت می کند.

به نوشته این روزنامه، ولایتی در این دیدار در پاسخ به اینکه، آیا بشار اسد می تواند جای خالی پدر فقیدش حافظ اسد را در شجاعت وخرد ورزی پر کند؟، گفت: بشار اسد، از نظر عقلانیت و شجاعت از پدرش حافظ اسد چیزی کم ندارد و در شجاعتش همین بس که  وقتی تروریست ها در دویست کیلومتری مقر اقامت وی بودند، در دفترش ثابت قدم و مطمئن ماند وکارهایش را مدیریت کرد و این بدین معناست که ما در برابر یک رزمنده در صحنه و میدانی در جایگاه رئیس جمهوری قرار داریم. مثل یک چنین فرمانده ای شکست ناپذیر است و او به تمام معنای کلمه، نماد پایداری و استقامت سوریه است.

حسن نصر الله، مطمئن وقوی است

الاخبار سپس به دیدار چهار ساعته مشاور مقام معظم رهبری با سید حسن نصر الله اشاره کرد و در این زمینه از وی سوال کرد.   دکتر ولایتی در پاسخ گفت: سید از روحیه بسیار بالایی برخوردار و بسیار محکم، مطمئن و امیدوار است.

ولایتی با مقایسه میان قدرت رزمندگان حزب الله در فتح قله طلعه موسی در قلمون و قله اشغال شده جبل الشیخ، گفت: این دو قله از نظر ارتفاع و میزان سختی های جنگیدن در آن، شبیه هم هستند که این مساله خود گویا است و تصور نمی شود نیاز به توضیح باشد.

مواضع هسته ای

 ولایتی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا ایران انتظار دارد  با گروه پنج به اضافه یک بر سر برنامه هسته ای به توافق دست یابد؟ و آیا در صورت امضای توافق، حمایت های ایران از سوریه کاهش می یابد؟ و آیا در صورت شکست (مذاکرات)، پیش بینی می کنید اوضاع بد شود؟ گفت: از نظر اصولی، جمهوری اسلامی با جدیت تلاش می کند که مذاکرات را به جلو ببرد و امیدواریم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم اما هنوز نمی دانیم که غرب چه شروط جدیدی دارد؟

وی افزود: شروط ما، روشن، قطعی، نهایی و غیرقابل چانه زنی و معامله است و از ابتدا این گونه بوده است ... و آن سه شرط است ... ما مطلقا بازرسی از تاسیسات نظامی و محوری و هرگونه تاسیسات خارج از برنامه هسته ای را نمی پذیریم، تحت هیچ شرایطی، اجازه سوال  و مصاحبه با دانشمندان و کادر فعال در زمینه هسته ای را نمی دهیم و نمی پذیریم که ارتباطی بین توافق هسته ای ومسائل منطقه باشد ... نمی دانیم که آمریکائیها عقب نشینی می کنند یا به سمت شرط های غیر قابل تحقق جدیدی می روند اما در هر صورت این شرایط ما است و هرگز از آنها کوتاه نخواهیم آمد.

تحولات عراق

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع عراق و نقشه تقسیم استعماری جدید در منطقه و تاثیر آن بر عراق و همچنین نظر ایران درباره این کشور، با قدردانی از ارتش و نیروهای بسیج مردمی که با گروههای تروریستی داعش در حال جنگ هستند؛ تصریح کرد: سیر حوادث خونین عراق باعث شد که شرایط به سمت اجماع عراقی ها بر ضرروت وحدت کشور پیش برود حتی کردها متوجه شدند که از خطر داعش دور نیستند و اگر کمک های فوری و موثر ایران به کردها نبود این گروه تروریستی، وارد اربیل می شد. در مقابل ائتلاف موسوم به ائتلاف بین المللی ضد داعش، کارایی ندارد تازه اگر که این ائتلاف از اساس در مقابله با این تشکیلات تروریستی جدی باشد.

رویدادهای یمن

وی گفت: با وجود وحشیانه بودن تجاوزگریهای عربستان علیه یمن که با حمایت های آمریکا همراه بوده است، اما پیروزی از آن ملت یمن است که به مبارزه معروف هستند ... ملت یمن یکپارچه و رزمندگان آن، مقتصد و ساده هستند و این امتیاز راهبردی آنها در مقابل سعودی هایی است که ارتش قابلی ندارند. کشوری که در آن برای هر نفر، دست کم دو قطعه سلاح وجود دارد ... البته باید گفت که یمنی ها فقط به کمک های انسان دوستانه نیاز دارند.

تهدید داعش علیه تمامی منطقه

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که موضع ایران در برابر مسیحیان عرب در منطقه که با فشارهایی مانند نسل کشی و مهاجرت مواجه هستند چگونه است گفت: خطر تروریسم تکفیری جنایتکار همه ارکان منطقه اعم از مسیحی، شیعه، علوی، اسماعیلی و ایزیدی را تهدید می کند بلکه بیشتر قربانی های آن از اهل سنت هستند و جمهوری اسلامی در عین حال که  تلاش می کند تا مسیحیان در سرزمین خود باقی بمانند، مقابله با خطر تروریسم تکفیری برای تامین صلح و امنیت برای همه را وظیفه همه می داند.

نظر شما