شناسهٔ خبر: 94587 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

کچوئیان: شانیت دانشگاه با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی ضربه می‌خورد/ حمایت ملاوردی از تصمیم شورا

شورای انقلاب فرهنگی عضو شورای انقلاب فرهنگی می گوید: شانیت دانشگاه با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضربه می‌خورد اما معاون رئیس جمهور و عضو دیگر این شورا معتقد است که ایجاد کمیته ۵ نفره برای بررسی تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها سیاسی نیست.

به گزارش  نماینده به نقل از تسنیم، مصوبه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ایجاد کمیته ۵ نفره برای بررسی صلاحیت سرپرستان دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع برنامه گفت‌وگوی ویژه شب گذشته بود. حسین کچوئیان و شهیندخت مولاوردی  از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برنامه به بحث و بررسی در زمینه این مصوبه پرداختند.

کچوئیان در بخشی از این برنامه در پاسخ به اظهارات مولاوردی اظهار داشت: این بحث در جلسه شورا نیز مطرح شد اما بحث اصلی این است اگر حساسیت مسائل اخلاقی کاندیداها و مطرح شدن مسائل اخلاقی و برخی از موارد آنها در شورا باعث می‌شود که این بررسی‌ها در کمیته‌ای خارج از صحن شورا انجام شود در صورت عدم اجماع اعضای کمیته این رای‌گیری دوباره به صحن شورا بازمی‌گردد پس این مسئله و حساسیت  برطرف نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه از نظر شما تصویب این مصوبه چه تاثیراتی بر کارکرد دانشگاه‌ها خواهد داشت، گفت: ادله‌ای که امروز در جلسه شورا در همین زمینه مطرح شد این بود که از زمانی که هدف روند قبلی برای بررسی تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها این بود که دانشگاه محلی غیرسیاسی است و شانیت و جایگاه ویژه‌ای دارد به جای اینکه فردی مثل وزیر به تنهایی این امر را به عهده گیرد در جایی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی به حسب وجود افراد متخصص و صاحب نظر کار بررسی روسای دانشگاه‌ها انجام شود.

**مصوبه جدید شورا باعث نفوذ منابع قدرت در انتخاب رئیس دانشگاه می‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این شیوه فوایدی را داشت که مهمترین آنها تایید انتخاب روسای دانشگاه‌ها از سوی افراد صاحب‌نظر و متخصص بود، افزود: از این به بعد وزرا شاهد این خواهند بود که وکلا و منابع قدرت در زمینه انتخاب رئیس دانشگاهی لابی کنند در  حالی که پیش از این شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت تایید صلاحیت این روسا را برعهده داشت و شانیت دانشگاه و رئیس دانشگاه حفظ می‌شد.

وی ادامه داد: بحث دیگر درباره شیوه قبلی ثبات دانشگاه‌ها و فضای علمی دانشگاه‌ها بود زیرا مسئله پیشرفت علم به ثبات پایداری علم و موقعیت‌ها نیاز دارد که در این شیوه دیده می‌شود.

کچوئیان در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر اینکه یعنی این موضوع را سیاسی می‌دانید، گفت: من موضوع را کاملا سیاسی می‌بینم و  معتقدم شانیت دانشگاه با این شرایط ضربه می‌خورد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اظهارات مولاوردی مبنی بر اینکه هدف اصلی این مصوبه تسریع بخشیدن به تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها و از بین بردن تراکم این مساله در شورا است، تصریح کرد: مشکل و تراکم سرپرست دانشگاه‌ها در شورای انقلاب فرهنگی از جایی شروع شد که فرجی دانا برخی موارد را به شورا پیشنهاد دادند که در شورا رد شد و به همین دلیل شاهد تراکم سرپرستان در شورا بودیم. لذا خودمان این تراکم را ایجاد کردیم.

** تراکم سرپرستان دانشگاه‌ها از زمان فرجی دانا شروع شد

کچوئیان در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه درباره اینکه آیا به نظر شما ایجاد این کمیته به تسهیل شدن فرآیند تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ کمک نمی‌کند، گفت: شما باید در جریان کار شورای عالی انقلاب فرهنگی باشید خانم ملاوردی به تازگی در جلسات شورا حضور دارند، مکانیزم قبلی وقت زیادی از شورا نمی‌گرفت. شیوه به این شکل بود که دو عضوی که مسئول بررسی سوابق و صلاحیت روسای دانشگاه‌ها بودند یعنی مسئول بازرسی و نظارت شورا و رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه کار بررسی سوابق کاندیداهای دانشگاه‌ها را در محیطی خارج از شورا انجام داده و پس از بررسی گزارش آنها در صحن ارائه می‌شد. اگر سایر اعضای شورا ادله‌ای در این زمینه داشتند مطرح می‌کردند و طی ۱۰ دقیقه چند نفر انتخاب می‌شدند.

وی با بیان اینکه وزیر بهداشت به همین شیوه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را چید خطاب به مولاوردی افزود: مگر وزیر بهداشت با همین شیوه چیدمان روسای دانشگاه‌های خود را انجام نداد؟

کچوئیان در پایان درباره آزمایشی بودن مصوبه و تغییر آن در شرایطی که به نتیجه نرسد، گفت: برخی از اعضای شورا همین نکته را به رئیس جمهور گفتند و خواستند که در مصوبه آزمایشی بودن آن قید شود که مورد قبول قرار نگرفت اما بعید است که دوباره این مصوبه تغییر یابد یا بررسی شود.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاسی نیست

مولاوردی در بخشی از این برنامه با اشاره به اینکه بر اساس این مصوبه از این پس کار بررسی صلاحیت روسای دانشگاه‌ها در این کمیته ۵ نفره بررسی می‌شود گفت: این بررسی توسط کسانی که مسئولیت این امر را در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند صورت می‌گیرد یعنی براساس این مصوبه بررسی دقیق‌تری در کمیته‌ای جدا از صحن شورای انقلاب فرهنگی درباره روسای دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

**اختیار اعضای شورای انقلاب فرهنگی در زمینه انتخاب روسای دانشگاه‌ها همچنان وجود دارد

وی افزود: اگر اجماعی درباره کاندیدا و سرپرستی صورت نگرفت تایید صلاحیت این فرد مجددا در صحن علنی شورا مطرح می‌شود، با این وجود این اختیار برای اعضای شورای انقلاب فرهنگی وجود دارد و اعضا نیز می‌توانند ملاحظات و نگرانی‌های خود را به اعضای کمیته اعلام کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سخنان کچوئیان یادآور شد: با این وجود جای امیدواری است که این موضوع در کمیته حل و فصل شود در غیر این صورت ناگزیریم در صحن شورا مجددا سوابق را بررسی کنیم اما امیدواریم در کمیته کار بررسی به نتیجه رسد.

**مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاسی نیست

همچنین  مولاوردی در بخشی از این برنامه با اشاره به اینکه بر اساس این مصوبه از این پس کار بررسی صلاحیت روسای دانشگاه‌ها در این کمیته ۵ نفره بررسی می‌شود گفت: این بررسی توسط کسانی که مسئولیت این امر را در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند صورت می‌گیرد یعنی براساس این مصوبه بررسی دقیق‌تری در کمیته‌ای جدا از صحن شورای انقلاب فرهنگی درباره روسای دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

**اختیار اعضای شورای انقلاب فرهنگی در زمینه انتخاب روسای دانشگاه‌ها همچنان وجود دارد

وی افزود: اگر اجماعی درباره کاندیدا و سرپرستی صورت نگرفت تایید صلاحیت این فرد مجددا در صحن علنی شورا مطرح می‌شود، با این وجود این اختیار برای اعضای شورای انقلاب فرهنگی وجود دارد و اعضا نیز می‌توانند ملاحظات و نگرانی‌های خود را به اعضای کمیته اعلام کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سخنان کچوئیان یادآور شد: با این وجود جای امیدواری است که این موضوع در کمیته حل و فصل شود در غیر این صورت ناگزیریم در صحن شورا مجددا سوابق را بررسی کنیم اما امیدواریم در کمیته کار بررسی به نتیجه رسد.

**مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاسی نیست

مولاوردی در پاسخ به اظهارات کچوئیان با اشاره به دلایل تشکیل کمیته ۵ نفره برای تایید روسای دانشگاه‌ها گفت: دلایلی که امروز در جلسه شورا بیان شد غیر از این موارد بود که آقایکچویان اشاره کردند. تسریع بخشیدن به انتخاب روسای دانشگاه‌ها یکی از مهمترین دلایل ایجاد این کمیته بود. بنده به هیچ وجه تشکیل این کمیته را به دلیل نگاه سیاسی نمی‌بینم و آن را قبول ندارم.

وی در پاسخ به سوالی درباره دلایل انتخاب این شیوه گفت: کمیته پنج نفره وظیفه‌اش بحث و بررسی و تایید صلاحیت این روست اما شورای انقلاب فرهنگی دستورات متعددی دارد که بخشی از آن در تایید سرپرست روسای دانشگاه است اما این کمیته با حضور نمایندگانی که خود از اعضای شورا هستند یعنی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دبیر شورای انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، وزیر بهداشت به بررسی تایید صلاحیت روسا می‌پردازد لذا جای نگرانی نیست. در عین حال اگر به اجماع نرسیده‌اند مجددا تایید صلاحیت افراد در شورا مطرح می‌شود.

مولاوردی نیز در پاسخ به سوال کچوئیان مبنی بر انتخاب روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با شیوه قبلی گفت: شرایط وزارت علوم با وزارت بهداشت فرق می‌کند، وزارت علوم تغییر و تحولاتی را پشت سر گذاشت که باید در نظر گرفته شود. بعد از آقای فرجی‌دانا سرپرستانی برای این دانشگاه انتخاب شدند و تحولاتی را به همراه داشت.

وی افزود: آقای روحانی در جلسه امروز شورا نیز گفتند شورا می‌تواند ضوابط راتغییر دهد اجازه دهید این روند انجام شود و اگر به اهداف آن نرسید می‌توان دوباره ان را تغییر داد.   البته در مصوبه به آزمایشی بودن اشاره نشد اما اگر به نتیجه نرسید می‌توان مصوبه را تغییر داد.

نظر شما