شناسهٔ خبر: 94454 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

هشدار ولایتی به توسعه افراط گرایی در منطقه

ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع افراط گرایی و تروریسم در منطقه، گفت: خطر توسعه افراط گرایی و تروریسم می تواند به آسیای مرکزی و در امتداد آن نیز نفوذ کند.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا،در نخستین نشست سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به «سیکا» در پکن گفت: آسیا نقش و جایگاه مهمی در ایجاد صلح و امنیت جهانی دارد.

وی با بیان اینکه «آسیا در دهه آینده محور توسعه و امنیت جهانی خواهد بود» ، گفت: ضرورت دارد مشکلات و معضلات آسیا به صورت دقیق آسیب شناسی شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عوامل خارجی و اقدامات برخی کشورهای غربی در ظهور و بروز مشکلات و معضلات قاره کهن، گفت: آسیب شناسی این موضوع در مناطقی از آسیا که دچار فقر، نبود امنیت، حضور گروه های افراطی و تروریستی و مصائب متعدد فرهنگی و اجتماعی هستند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

«ولایتی» به صراحت گفت که از مهمترین عوامل شکل گیری این معضلات، دخالت برخی کشورهای غربی است که اهداف سلطه جویانه و مداخله گرانه خود را دنبال می کنند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این سیاست های مداخله گرانه موجب برهم زدن نظم و امنیت منطقه می شود.

وی به عنوان نمونه گفت: شاهد هستیم در کشوری مانند سوریه با حمایت از تروریسم و افراط گرایی از سوی کشورهای غیرآسیایی و با همکاری برخی کشورهای آسیایی، دولت و مردمی مستقل مورد تهاجم قرار می گیرد و نمونه های دیگر آن را در عراق و یمن نیز شاهد هستیم.

«ولایتی» انتخاب شعار این نشست را هوشمندانه و دقیق توصیف کرد و گفت: همانگونه که به منظور حفظ امنیت و صلح در منطقه از کشورهای مستقل و مردم مظلوم و مورد تجاوز بیگانگان و تروریسم حمایت می کنیم، کماکان در جهت تحقق شعار این نشست و نقشی که کشورهای آسیایی می توانند ایفا کنند همراهی و مساعدت خود را برای رشد و توسعه آسیا ادامه خواهیم داد و ضروری است تا همه کشورهای این حوزه تلاش و اهتمام لازم را داشته باشند.

وی به موضوع افراط گرایی و تروریسم در منطقه نیز اشاره کرد و افزود: خطر توسعه افراط گرایی و تروریسم می تواند به آسیای مرکزی و در امتداد آن نیز نفوذ کند و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از مبارزه با جریانات تکفیری، افراط گرایی و تروریسم در منطقه حمایت کرده است، آماده همکاری با دیگر کشورهای مستقل منطقه بوده و کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا می تواند چارچوب مناسبی برای همکاری میان یکدیگر در برابر این گونه جریانات قلمداد شود تا در کنار همکاری های مختلفی که برای رشد و توسعه در منطقه داریم، در خصوص امنیت نیز گام های مثبت و ارزشمندی برداشته شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اعلام ضرورت تقویت دبیرخانه برای دستیابی به اهداف و برنامه های پیش بینی شده، آمادگی این مرکز را برای توسعه همکاری ها در زمینه های مطالعات راهبردی و استراتژیک اعلام کرد.

«ولایتی» شنبه گذشته به منظور شرکت در نشست سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا به پکن سفر کرده است.

وی در مدت اقامت خود در جین با تعدادی از مقامات این کشور گفت و گو و از چند مرکز مطالعاتی، پژوهشی و اقتصادی بازدید کرد.

نظر شما