شناسهٔ خبر: 94291 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کوثری مطرح کرد:

آمریکا هنوز به تعهداتش در توافق ژنو عمل نکرده است/ علل بی اعتمادی

کوثری/2 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سابقه بد عهدی های آمریکا دراجرای توافق ژنو گفت: هنوز غرب و آمریکا به تعهدات خود در توافق ژنو عمل نکرده اند وما نسبت به اجرای تعهدات درتوافق نهایی خوش بین نیستیم.

به گزارش نماینده اسماعیل کوثری در گفتگو با مهر، با تاکید بر اینکه ایران پایبند به اجرای تعهداتش در مذاکرات است اظهار داشت: ایران یا مذاکره نمی کند و یا اگر مذاکره کرد و به توافق دست یافت، خود را پایبند به اجرای توافق می داند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال ۵۸_۵۹ ایران در مذاکره با آمریکا گروگان های لانه جاسوسی را تحویل داد اما در مقابل طرف آمریکایی به تعهد خود مبنی بر پرداخت پول های بلوکه شده ایران عمل نکرد و تنها یک چهارم تعهدات خود را پرداخت کرد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه با اشاره به بد عهدی های آمریکا در عمل به تعهدات توافق ژنو گفت: طرف ایرانی به همه تعهدات خود در این توافق که در دی ۹۲ امضا شد مبنی بر محدودیت غنی سازی و عدم افزایش سانتریفیوژها عمل کرد اما طرف آمریکایی به تعهدات خود مبنی بر برداشته شدن تحریم قطعات خودرو و هواپیما عمل نکرد و حتی به تعهداتشان مبنی بر بازگرداندن ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی های ایران در خارج از کشور عمل نکرده و تا ۲۰ روز پیش هنوز ۲ قسط از آن تعهد را نیز پرداخت نکرده بودند.

کوثری ادامه داد: البته آن قسمت از دارایی های ایران نیز که پرداخت شد بر خلاف تعهدات از طرق قانونی و شبکه بانکی نبود بلکه با شیوه های چمدانی دارایی هایمان را به کشور بازگرداندیم. که این وسط رانت هایی نیز برای عده ای ایجاد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه این سابقه تاریخی باعث شده ملت و مسئولان اعتمادی به طرف غربی و آمریکایی نداشته باشند اظهار داشت: سابقه تاریخی نشان داده که آمریکایی ها به تعهداتشان پایبند نیسیتند و به همین دلیل رهبری انقلاب تاکید می کنند که طرف غربی قابل اعتماد نیستند.

وی هم زمانی لغو تحریم ها و توافق را تاکتیک ایران در برابر این بی اعتمادی خواند و اظهار داشت: باید طرف غربی در قبال هر اقدام ایران تحریم ها را لغو کند.

وی ادامه داد: تعهدات ایران کاملا واضح و روشن است اما تعهدات طرف مقابل مبهم و غیر شفاف است. چه کسی تعهد می دهد که پس از آنکه ما فعالیت هایمان را در بخش هایی محدود کردیم طرف مقابل به تعهدات خود در مورد لغو تحریم ها عمل کند.

کوثری اظهار داشت: ظریف وزیر خارجه در مقابل این ابهامات پاسخ های شفافی به ما نداد.

منبع: مهر

نظر شما