شناسهٔ خبر: 94164 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

موسویان:

ایران باعث حفظ دولت‌های عربی شده است

حسین موسویان عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: تجاوز عربستان به یمن حوثی‌ها را متحد ایران ساخت.

به گزارش نماینده به نقل از «نسیم»، متن مصاحبه سیدحسین موسویان عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با CCTV آمریکا بدین شرح است:

CCTV: هژمونی ایران در منطقه و در کشورهای عربی چگونه است؟

موسویان: ایران در مسئله لیبی نقشی نداشت. ناتو و متحدین عربش به لیبی حمله نظامی کردند و لیبی را به این فلاکت کشاندند. ایران در مصر و تونس نقشی نداشت و هر دو دولت مبارک و بن علی ساقط شدند. ایران در لیبی و مصر و تونس نقش ایفاء نکرد و لذا دولتهای عربی سلقط شند. ایران در عراق و سوریة نقش إیفاء کرده و به همین دلیل تا کنون دو دولت عربی سوریه و عراق حفظ شده اند. لذا نقش ایران باعث حفظ دولتهای  عربی شده و جایی که ایران نقش نداشته دولتهای عربی ساقط شده اند. بنابراین نقش ایران در جهت ثبات دولتهای عربی بوده است.

CCTV: رقابت ایران و عربستان در یمن چیست؟ برای ثبات منطقه چه همکاری بین دو کشور مقدور است؟

موسویان: مسئله یمن یک معضل تاریخی عربی است که ربطی به ایران ندارد. حوثیها ١٠٠٠سال در یمن حکومت میکردند تا اینکه حدود ٥٠ سال قبل مصر با تجاوز به یمن حکومت را تغییر داد. از دهه ۱۹۶۰ تا کنون حوثیها برای بازگشت به قدرت میجنگیده اند. اینها قبل از انقلاب ایران بوده و ربطی هم به ایران نداشته و ندارد. منتهی تجاوز عربستان به یمن حوثیها را متحد ایران ساخت. ایران نگران الترناتیو حوثیهاست. القاعدة الترناتیو حوثیها در یمن است. آمریکا و غرب وعربستان با تضعیف حوثیها موجب تسلط القاعدة به یمن میشوند. امروز اجماع جهانی وجود دارد که گروههای تکفیری نشئت گرفته از ایدئولوژی وهابیگری، خطر شماره یک تهدید صلح و امنیت جهان هستند.

اگر قدرتهای جهانی در مبارزه با این تهدید جدی باشند، ایران را قدررت متحد طبیعی خود در مبارزه با گروههای سنی تروریست تکفیری خواهد یافت. راه گریز از رقابتهای جاری منطقه ای ایجاد یک سیستم همکاری منطقه ای است که میتواند از خلیج فارس شروع شود. ایجاد سیستم همکاری منطقه ای بین ایران و عراق و عربستان و سایر کشورهای منطقه موجب تبدیل تقابل ایران و عربستان به تعامل و همکاری خواهد شد. مشابه کاری که اروپاییها کردند. با ایجاد سیستم همکاری منطقه ای در اروپا به درگیریهای المان و انگلیس و فرانسه خاتمه دادند.

CCTV: در خصوص نقش ایران و ملیشیای شیعه در عراق چه فکر می کنید؟

موسویان: ایران و نیروهای بسیجی شیعه عراق نقش موثری در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق دارند. تصرف اخیر شهر رمادی استان انبار عراق توسط داعش، بخاطر عدم حضور ایران و نیروهای بسیجی شیعه عراق بود. دولت عراق شاید با توصیه امریکا تمایلی به حضور انها نداشت اما بعد از تصرف رمادی توسط داعش متوجه اشتباه خود شد و لذا نیروهای شیعی را به کمک طلبیده است اما این ازادسازی کار اسانی نخواهد بود.

CCTV: گفته میشود که دخالت ایران و نیروهای شیعی عراق موجب گسترش جنگ قومی میشود؟

موسویان: این حرف درست نیست. شیعه و سنی در عراق خواهان تمامیت ارضی عراق و دفع اشغالگری داعش هستند. انها شانه به شانه علیه داعش میجنگند و در این مورد اختلافی ندارند. به همین دلیل هم ایت الله سیستانی از دولت عراق خواسته تا أهل سنت را برای دفاع از خود در مقابل داعش مسلح کند.

نظر شما