شناسهٔ خبر: 93695 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

اسماعیلی:

رسایی از توضیحات ظریف درباره «فکت‌شیت ایرانی» قانع نشد

ظریف 43 دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از حضور ظریف در جلسه این کمیسیون و ارائه توضیح درباره «دلیل منتشر نشدن فکت‌شیت ایرانی» خبر داد و گفت: حمید رسایی، از توضیحات وزیر قانع نشد.

به گزارش نماینده محمد اسماعیلی با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در جلسه امروز، وزیر امور خارجه برای پاسخ به سوالات تعدادی از نمایندگان در کمیسیون حاضر شد و به سوالات توضیح داد؛ این سوالات از مدتی پیش مطرح بود، ولی به دلیل مشغلات وزیر فرصت بررسی آنها فراهم نمی‌شد.

وی افزود: سوال اول مربوط به آقای نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه بود که در ارتباط با دلیل عدم استفاده از کالاهای ایرانی در سفارتخانه ها و کنسولگری های ایران طرح شد که وزیر امور خارجه نیز پاسخ داد که تلاش ما این است که از کالاهای ایرانی استفاده شود، اما محدودیت هایی در برخی زمینه ها به ویژه در حوزه خودرو وجود دارد.

دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: سوال دیگر مربوط به آقای جعفر قادری نماینده مردم شیراز بود که درباره دلیل ساماندهی نشدن موضوع ویزا و اقامت اتباع خارجی از وزیر توضیح خواست که پس از توضیحات آقای ظریف، نماینده سوال کننده قانع نشد.

اسماعیلی گفت: در ادامه جلسه آقای حمید رسایی نماینده مردم تهران نیز درباره موضوع مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر محرمانه نبودن مذاکرات و جزئیات آن و لزوم اطلاع‌رسانی به مردم، از وزیر امور خارجه سوال کرد که آقای ظریف هم در پاسخ توضیحاتی ارائه کرد و در عین حال، درخواست کرد که این توضیحات رسانه ای نشود، اما آقای رسایی از پاسخ‌های وزیر قانع نشد.

وی ادامه داد: در ادامه جلسه، سوال آقای علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران نیز از وزیر امور خارجه درباره علت عقب‌نشینی های مکرر از حقوق مردم در زمینه حقوق هسته ای مطرح شد که وزیر امور خارجه پاسخ داد ما هیچ عقب‌نشینی نکرده ایم و آنچه آمریکایی ها می گویند به خاطر مشکلات داخلی خودشان است؛ در این رابطه نیز نماینده سوال‌کننده قانع نشد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به آخرین سوال طرح شده در پایان جلسه سوال قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد از وزیر امور خارجه درباره علت نادیده گرفتن اصول عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی و سفرهای خارج از عرف از سوی وزیر مطرح شد که آقای ظریف با ارائه توضیحاتی تاکید کرد که ما در چارچوب ماموریت های خود و بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت کار می‌کنیم و این اصول را حفظ خواهیم کرد؛ در این رابطه نیز آقای جعفری اعلام کرد که پس از مشورت با دیگر طراحان این سوال، درباره قانع شدن یا نشدن خود اعلام نظر خواهد کرد.

بررسی «طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای» به یکشنبه آینده موکول شد

اسماعیلی همچنین درباره سرانجام «طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران» در کمیسیون امنیت ملی، گفت: با توجه به حضور وزیر امور خارجه برای پاسخ به سوالات نمایندگان، امروز برای بررسی و جمع‌بندی این طرح فرصت باقی نماند و احتمالا در جلسه یکشنبه هفته آینده جمع‌بندی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دو روز پیش عوض حیدرپور شهرضایی نماینده مردم شهرضا و عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با مهر اعلام کرده بود که «طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران»، در جلسه سه شنبه (امروز) جمع‌بندی و تصویب خواهد شد.

نظر شما