شناسهٔ خبر: 93542 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی:

انتخابات استانی ابتدا باید بصورت آزمایشی برگزار شود/ پیدا کردن پول های کثیف زیاد کار سختی نیست

محمدباقر عبادی 5 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من چنین طرح کلانی که دارای بار فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و…، اگر قرار باشد که اجرا شود ابتدا باید به صورت آزمایشی در یکی دو استان انجام شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی در گفتگویی گفت:

نظر شما درباره ی استانی شدن انتخابات مجلس چیست؟

مخالفین و موافقین این طرح، معایب و مزایای زیادی را برشمرده اند که قابل تامل است. در بین نمایندگان مجلس، موافقین تقریبا  دو برابر مخالفین ارزیابی شده اند و کلیات این طرح هم رای آورده است ولی طبیعتا جزئیات هم خیلی مهم است و اگر قرار باشد این طرح به دور آینده برسد باید جزئیات کاملا تدوین و بررسی شود. نمایندگان در مورد جزئیات اختلافات شدیدی داشتندبه نظر من چنین طرح کلانی که دارای بار فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و…، اگر قرار باشد که اجرا شود ابتدا باید به صورت آزمایشی در یکی دو استان انجام شود. اگر طرح مثبتی بود در تمام کشور پیاده شود ولی اگر معایب آن بیشتر بود تمام کشور را درگیر این مطلب نکنند و کل کشور آزمایشگاه نشود.

شما به فوریت این طرح رای مثبت دادید؟

به فوریت طرح رای مثبت دادم چون باید تکلیف این طرح زودتر مشخص شود. در حال حاضر بین نمایندگان مجلس، وزرا و سایر مسئولین اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد که باید زودتر برطرف شود.

آبرسانی به استان به کجا رسید؟

وزارت نیرو در حال انجام مطالعات لازم برای انتقال آب به استان است و یک مرحله از مطالعات هم انجام شده است. این طرح جزء اولویت های مهم دولت است.

محل آبرسانی مشخص شده است؟

مطالعات هنوز کامل نشده است ولی احتمالا انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان خواهد بود. منهی هیچکدام قطعی نیست و تا پایان مطالعات نمی توان نظر قطعی داد.

فکر نمی کنید اینکه چندین سال درگیر مطالعات شویم کار چندان خوبی نیست؟

ما هم از طولانی شدن مطالعات گلایه داریم. مثل قضیه ی سد دوستی که به دلایل مختلف با مشکل مواجه شد.

چطور مطالعاتی است که دو سه سال بعد را نمی تواند پیش بینی کند؟

چرا مطالعات همزمان صورت نمی گیرد چون استان های زیادی هستند که بیشتر از ما درگیر مسئله آب هستند و کمبود آب در آنها به یک بحران تبدیل شده است. مطالعات باید خیلی زودتر تمام می شد ولی متاسفانه مدت زیادی درگیر مطالعه می شویم.

یکی از انتقادات منتقدین شما این است که چرا شما به عنوان مخالف یا موافق هیچ وزیری صحبت نکردید؟

هم وزرای خوب بودند و هم وزرای مشکل دار و قابل نقد. سیستم صحبت کردن به عنوان موافق یا مخالف یک وزیر اسم نویسی و قرعه کشی است. چون تعداد مخالفین و موافقین زیاد است. قرعه کشی می کنند تا ۲ موافق و ۲ مخالف صحبت کنند. آن کسانی که برای همه ی وزرا اسم می نویسند شانس بیشتری دارند ولی من تا شناخت کامل از کسی نداشته باشم درباره او صحبت نمی کنم. تا یقین نکنم کسی خوب است از او دفاع نمی کنم؛ چون ممکن است بعدها خلاف مرتکب شود. از طرحی هم تا مطمئن نشوم کسی مشکل دار است از او انتقاد نمی کنم و برعلیه او حرف نمی زنم. ولی بیشتر عزیزان فقط می خواهند صحبت کنند. چه به عنوان موافق و چه به عنوان مخالف.

شما به عنوان مخالف یا موافق اسم نوشته بودید؟ می توانید اسم آن ها را بگویید؟

بله ولی بهتر است مخفی باشد و برای حرفی که نزدیم به دردسر نیفتیم و حرف و حدیث درست نشود .

یکی از بزرکترین مشکلات استان بیکاری است. شما برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام داده اید؟

اصل کار نماینده مجلس در قانون اساسی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است و جایگاه اجرایی ندارد پس طبیعتا نباید به یک نماینده مجلس به عنوان یک مقام اجرایی یا مثلا وزیر صنعت و معدن نگاه کرد. مردم از ما انتظار دارند علاوه بر این دو مسئله به مشکلات ورود پیدا کنیم و خیلی از کار ها را پیگیری نماییم ما هم پیگیری کردیم. هرچند این کار برای مجلس یک آسیب است. دولت و نمایندگان مجلس فقط می توانند زمینه را برای اشتغال فراهم کنند. مثلا سرمایه گذاران را ناامید نکنند چون خود دولت اجازه سرمایه گذاری ندارد. از این جهت هر سرمایه داری که به ما مراجعه کرد به او کمک کردیم به خیلی از کارخانه ها وام دادیم و مشکلاتشان را پیگیری کردیمبه ویژه برای تکمیل کارخانه ی سیمان باقران خیلی رسیدگی کردیم و مشکلات آن تقریبا حل شده است هر مشکلی که داشتند پیگیری کردیم. برایشان وام گرفتیم و … .الان مدتی است که وارد فرا بورس شده اند و بزودی سیما ن قاینات وارد فاز تولید خواهد شدیک کارخانه شمش چدنی هم سرمایه گذاری از چین داشت که ما همکاری کردیم و برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد شد و طبق وعده ای که داده اند امسال به تولید می رسد. سرمایه گذاران کارخانه فولاد هم ناامید شده بودند ولی من دستشان را گرفتم و به آن ها کمک کردم.خلاصه آنچه که برای ایجاد اشتغال به ما مراجعه شد کوتاهی نکردیم.
معاون سیاسی استاندار گفته است این کارخانه فولاد یک معضل سیاسی و امنیتی برای استان است نظر شما چیست ؟

تاسیس این کارخانه از هفت هشت سال پیش شروع شده است و این حرف ها هم از همان وقت شروع شد. ساخت فولاد به آب زیادی نیاز دارد و از آنجا که دشت بیاض یک مرکز کشاورزی است نگرانی بوجود آمده و این مسئله ربطی به آن سرمایه گذاری که به بیرجند آمده است ندارد. در ضمن این کارخانه گندله فولاد تولید می کند که نیازی به آب ندارد. به هر حال سرمایه گذاری در این کارخانه بستگی به خود سرمایه گذاران دارد و ما نمی توانیم کسی را مجبور به سرمایه گذاری کنیم.

پول های کثیف در جیب کی بود؟ بالاخره خرج شد یا نه؟

ما از همان کسانی کمه این واژه را به کار بردند در جلسه ی علنی مجلس سوال کردیم. وزیر کشور گفت مطبوعات کمی بازی کرده اند و قضیه را بزرگ کرده اذد شبکه bbc جلسه علنی را تحلیل کرده بود و گفته بودند چرا جلسه ی علنی؟ چون در جلسه علنی نمی توانند اسم اشخاص را بیاوردند. اگر جلسه ی غیر علنی هم می گذاشتیم می گفتند از ترس اینکه اسامی را جلوی دوربین بگویند جلسه را غیر علنی برگزار کرده اند. متاسفانه برخی از نمایندگان هم به دلیل گرایشات حزبی خاص همین حرف ها را می زنند تا جلوی دولت خوش زبانی کنند.

این کار فقط باعث بد گمانی مردم می شود اصلا گیریم نمی توانستند اسم اشخاص را بگویند. حداقل می توانستند بگویند در کجا بوده است نه اینکه کاملا انکار کنند هیچ دلیلی هم مبنی بر اینکه پول ها برای شخص یا مقام خاصی مصرف شده است ارائه نشد. در این مواقع مفسدین اقتصادی سود می برند و اینگونه مسائل کاملا به نفع آن هاست .چون حالا اگر بگوییم این را بگیرید! دزدی کرد! قاچاق کرد! دیگر کسی باور نمی کند.

پیدا کردن پول های کثیف زیاد کار سختی نیست بروید خانه مسئولین دولتی و غیر دولتی و ائمه ی جمعه را ببینید و املاک و مستقلاتشان را بررسی کنید. طبیعتا مشخص می شود این پول ها کجاست. بنده نماینده ام فلانی وزیر است و همه حقوق بگیر هستیم. حالا اگر یک کارمند چند هزار میلیارد پول داشته باشد چرا یک کارمند دیگر مستاجر است.

یا رانت گرفته یا از پول های کثیف است و یا هم ارث پدری بوده است. مسئولین باید در خانه خود را باز بگذارند. رسانه ها از حرف های وزیر کشور سوء استفاده کردند ضمن اینکه اگر واقعا چنین قضیه ای بود باید چند پرونده ی مستند به قوه قضاییه می فرستادند. در مجلس نمیتوانستید بگویید به قوه قضاییه یا شورای نگهبان که می توانستید.

مشروح خبر در پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی به نشانی www.mb-ebadi.ir  موجود است.

نظر شما