شناسهٔ خبر: 93505 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

رحمانی فضلی:

همکاری‌های ایران و پاکستان باید در مبارزه با تروریسم گسترش یابد

وزیر کشور گفت: باید سطح فعالیت‌ها و اقدامات مشترک میان دو کشور برای مبارزه با تروریست‌‌ها را افزایش دهیم.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، دیدار دوجانبه عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور ایران با عبدالقادر بلوچ وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد.

بنابر این گزارش پس از این دیدار دوجانبه، رحمانی‌فضلی در جمع خبرنگاران گفت: این دیدار در راستای نشست چهارجانبه ایران، افغانستان و پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تهران برگزار شد.

وی افزود: موضوع این اجلاس بحث پناهندگان و رسیدگی به امور آوارگان و پناهندگان افغانی که در ایران و پاکستان زندگی می‌کنند، است.

وزیر کشور یکی از موضوعات این نشست چهارجانبه را ساماندهی ترددهای مرزی مهاجران نام برد و گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم موضوع ترددهای مرزی، ساماندهی مهاجران و تعیین تکلیف پناهندگانی که به صورت مجاز هستند را در این نشست چهارجانبه حل و فصل کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: با توجه به روابط خوب میان ایران و پاکستان و همکاری‌های خوبی که در منطقه جنوب شرق بین استان سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان در حوزه اقتصادی و مناسبات فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و همچنین با توجه به وجود تروریسم، اشرار و قاچاقچیان در این منطقه، قرار شد کارشناسان دو کشور راه‌حل‌های عملیاتی و اجرایی هم به صورت دوجانبه میان ایران و پاکستان و هم سه‌جانبه میان ایران، افغانستان و پاکستان برای حل این مشکلات تعیین شود.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری مسائل توسعه‌ای و امنیتی در منطقه میان ایران، پاکستان و افغانستان، گفت: باید به صورت جدی با قاچاق، تروریسم و اشرار مبارزه شود و امیدواریم که این جلسات منجر به صلح و دوستی و امنیت بیشتر برای دو کشور مسلمان ایران و پاکستان شود.

همچنین در ادامه این نشست عبدالقادر بلوچ وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان گفت: این ملاقات در جهت رسیدگی به موضوع آوارگان افغانی است و با روابط دوجانبه و سه‌جانبه به تسهیل و حل مشکلات موجود در میان کشورها در این زمینه تلاش و اقدام می‌شود.

وی آوارگان افغانی را معضل بزرگی برای ایران و پاکستان دانست و گفت: آوارگان غیرقانونی مشکلات بسیاری برای ایران در پاکستان ایجاد کرده‌اند و توافقاتی با کمیساریای عالی سازمان ملل در مورد بازگشت این آوارگان به کشورهایشان داشته‌ایم.

عبدالقادر بلوچ افزود: در کنار آوارگان قانونی، آوارگان غیرقانونی هم وجود دارند که باید تصمیمات مناسبی برای آنان اتخاذ شود.

وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان با تاکید بر اینکه آوارگان افغانی باید به کشورشان بازگردند، گفت: حضور این افراد در کشور پاکستان آسیب‌‌های زیادی به ما رسانده است و موجب فعالیت گسترده تروریست‌ها در کشور ما شده و علاوه بر این آسیب‌های مالی زیادی نیز متوجه پاکستان شده است.

وی تاکید کرد: باید هر چه زودتر پناهندگان افغانی، پاکستان را ترک و به کشورشان بازگردند که اگر این چنین شود، ما با فراغ خاطر بهتری می‌توانیم تمهیدات و تصمیمات بهتری برای هموطنان خودمان اتخاذ کنیم.

عبدالقادر بلوچ با بیان اینکه آوارگان افغانی باید تا سی‌یکم دسامبر ۲۰۱۵ خاک پاکستان را ترک کنند، گفت: اعتقاد داریم تصمیمات سه‌جانبه در ایران با نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بتواند راه‌حل‌های پیش‌روی ما برای حل مشکلات آوارگان افغانی بگذارد تا بتوانیم هر چه زودتر این معضل را برطرف کنیم.

وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اقدامات عملی پاکستان برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به خاک ایران، گفت: در این مورد بزرگنمایی شده است و باید صادقانه بگویم که تردد تروریست‌ها از خاک پاکستان به ایران طبق آمارهایی که داریم به این حد نیست اما دولت پاکستان خود را مسئول می‌داند تا نگرانی‌های ایران را در این زمینه رفع کند.

همچنین رحمانی‌فضلی وزیر کشورمان در این رابطه گفت: اقدامات مشترک در خصوص امنیت مرزها را تقویت کردیم و در خصوص ترددهای غیرمجاز و یا سوء استفاده از خلاءهای مرزی در پاکستان، همکاری‌های خوبی بین نیروهای دو کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه باید سطح فعالیت‌ها و اقدامات مشترک میان دو کشور برای مبارزه با تروریست‌‌ها را افزایش دهیم، گفت: اراده دو کشور در انجام فعالیت‌های مشترک برای ایجاد امنیت وجود دارد که باید این تصمیمات برنامه‌ریزی و عملیاتی شود تا در مسیر کار، اشکالات و ایرادات را پیاده کنیم.

نظر شما