شناسهٔ خبر: 93457 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

نهاوندیان: صندوق توسعه ملی نباید خزانه دوم دولت باشد

نهاوندیان/2 رئیس دفتر رئیس جمهور با اعلام اینکه صندوق توسعه ملی نباید خزانه دوم دولت باشد، گفت: ما میراث خوار یک اقتصاد کمتر رقابتی شده‌ایم.

به گزارش نماینده، محمد نهاوندیان امروز در همایش همدلی و همزبانی رونق اقتصادی و اشتغال که با اعضای شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی برگزار شده بود، با اشاره به اینکه باید در شرایط فعلی که فصل جدیدی در تعامل اقتصادی ایران و جهان بوجود امده از شعار خودداری کرده و برای تحقق برنامه‌های اقتصادی تلاش زیادی را انجام دهد اظهار داشت: برای همدلی و همزبانی راهی جز گفتگو وجود ندارد. چرا که نیت‌‌های مختلفی وجود داشته و باید با اشتراک گذاشتن اطلاعات به اهداف خود در تدوین برنامه ریزی‌ها دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه به دو دلیل باید در فصل جدید اقتصادی به مشارکت بیشتری با فعالان بپردازیم، افزود: این روزها در تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم و دولت باید با نگاهی جدید به اقتصاد برنامه ریزی‌ها را طراحی کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تأکید براینکه نباید همانند برنامه های گذشته که درجه تحقق آنها بسیار پایین بود فقط به بیان حرف‌ها و یا پرکردن سطر ها بپردازیم گفت: اگر بخواهیم به یک برنامه منسجم و قابل اجرا دست پیدا کنیم باید از گفتن شعار و حرف جلوگیری نماییم. چرا که در گذشته سخن از رشد اقتصادی ۸ درصدی شده بود اما در نهایت ما به رشد منفی ۶.۸ درصدی دست پیدا کردیم.

نهاوندیان در ادامه ضمن اشاره به اینکه باید از تحمیل فشارها به اقشار مختلف مردم جلوگیری نماییم تصریح کرد: وقتی سخن از رشد اقتصادی و یا کاهش تورم می‌کنیم اما در نهایت تورم ۴۰ درصدی در جامعه اتفاق می‌افتد نشان از آن دارد که در برنامه ریزی ها هنوز نتوانسته‌ایم به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از الزامات تحقق برنامه‌های اقتصادی تعامل و گفت‌وگو و مشارکت با بخش‌های مختلف اقتصادی کشور است، گفت: در عصر جدید که تعامل بهترین میان ایران و جهان بوجود آمده که حاصل مقاومت مردم است کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند که با تحمیل تحریم و اعمال فشارهای مختلف نمی‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند به نحوی که تصمیم بر توافق با جمهوری اسلامی ایران گرفتند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه مقاومت مردم ایران در برابر تحریم‌های بین المللی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای تحریم کننده ثابت کرد، افزود: ما باید در این فصل جدید بر موضوع برد برد توجه کنیم و برای یک رشد پایدار در کشور از همفکری بخش خصوصی و تعاونی استفاده نماییم.

نهاوندیان اضافه کرد: در گذشته امکانات اقتصادی کشور بسیار بود اما عدم تدوین برنامه های منسجم باعث شد ما نتوانیم از این امکانات اقتصادی به نحو احسن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی باید طرف‌های غربی در توافق خود از جملات روشن و بدون ابهام استفاده کنند تا در نهایت تعمیم و تعامل سازنده میان ایران و آنها فراهم شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تأکید براینکه در فصل جدید تعامل با جهان باید به سرمایه گذاری تأمین منابع مالی و مشارکت بخش‌های مختلف خصوصی توجه بیشتری نماییم، اظهار داشت: در غیر این صورت نمی‌توان به برنامه‌های بلند مدت خود در اقتصاد دست پیدا کنیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه ایران در تعامل با کشورهای غربی بسیار صادق بود و آنها باید قدم جدی برای کسب نتایج مناسب برای مذاکرات بردارند، گفت: انسجام ملی در تمام مراحل مذاکرات باعث شد تا سیاست مداران کشور بتوانند با قدرت بیشتری در مذاکرات حاضر شوند مردم ایران هزینه‌های تحریم را پرداخت کردند اما به هیچ عنوان در مقابل آنها سرخم ننمودند. حال در این شرایط اگر این انسجام ملی با جملاتی مبهم و یا با بیان برخی از سخنان مأیوس کننده دچار خدشه شود در روند مذاکرات خلل ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران در شرایط تحریم توانست تحریم را ۲۵ درصد کاهش و حتی به رشد اقتصادی نیز دست پیدا کند گفت: در روند جدید مذاکرات بین المللی ایران به دنبال معادله برد برد است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اعلام اینکه اقتصاد ایران در این شرایط جدید برای ایجاد یک تیم پیروز متشکل از دولت و بخش خصوصی و تعاونی نیازمند اصلاح ساختارها است، گفت: در دوره‌های گذشته متأسفانه سازماندهی در بحث مالکیت، مدیریت و مالکیت شرکتی وجود نداشت که این موضوع باید در شرایط فعلی مورد پایش قرار گیرد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه باید بستر لازم برای اجرایی شدن ماده ۵۲ قانون برنامه پنجم توسعه فراهم شود اظهار داشت: باید به جای افزودن قوانین به پالایش آنها دست بزنیم تا فضا برای فعالیت‌های اقتصادی برای کارآفرینان شفاف شود.

وی تصریح کرد: تعدد قوانین زاید باعث می‌شود تا فعالین تجاری کشور در عملکرد خود با ابهامات روبرو شوند به همین منظور مجلس و دولت باید در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهند تا شفاف‌سازی لازم در قوانین و مقررات بوجود آید.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه متأسفانه ما میراث خوار یک اقتصاد کمتر رقابتی شده‌ایم، اظهار داشت: برخی از دوستان سخن از فعالیت‌های رقابتی در بازار انحصاری می‌کنند درحالی که به اعتقاد بنده در بازاری که انحصار وجود دارد فعالیت برای کارآفرینان بسیار مشکل خواهد شد به همین منظور باید نخست فضا را برای ایجاد یک فضای رقابتی محیا ساخت و سپس روابط بین دولت و بخش خصوصی را تقویت کنیم.

نهاوندیان با تأکید براینکه اصلاح نظام مالی یکی از پیش شرط‌های فضای رقایتی در سطح بازار است، گفت: باید به دنبال منابع مالی جدید باشیم البته می‌توانیم از منابع نفتی نیز استفاده کنیم اما نباید تمام تکیه خود را بر درآمدهای نفتی قرار دهیم. بلکه این درآمدها باید به حساب ذخیره ارزی صندوق توسعه ملی واریز شود.

وی با تأکید براینکه صندوق توسعه مالی نباید به عنوان خزانه دوم لحاظ شود اظهار داشت: منابع حاصل از فروش نفت باید صرف تقویت بخش خصوصی شود نه آنکه به عنوان منبع درآمد برای هزینه‌های جاری دولت به شمار آید.

وی با اشاره به اینکه وقتی تعامل با دنیا مطرح می شود معنی آن افزایش حجم واردات نیست گفت: مشکل اصلی ما رفع موانع صادرات است چرا که در شرایط فعلی فعالیت تجاری کشور امکان صادرات محصولات و یا استفاده از منابع مالی جهانی را ندارند که این موضوع باید در قراردادهای جدید هوشمندانه مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم به یک رشد پایدار دست پیدا کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: نمی‌توانیم سخن از تعامل از جهان بگوییم و استفاده از منابع مالی آنها بکنیم اما در یک رابطه متوازن دو سویه شرایط خود را متوازن ننماییم اظهار داشت:‌در شرایط اقتصادی باید به توسعه اجتماعی آنها نیز توجه کنیم. چرا که اقتصاد یک بعد از واقعیت سه بعدی مباحث اجتماعی است. برهمین اساس هر طرح اقتصادی باید عدالت خدمات اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

نهاوندیان اضافه کرد: در پایان عنوان می‌کنم نباید آن نگاه بغض آلود و خصم آمیز میان دولت و بخش خصوصی وجود داشته باشد بلکه باید با تعاملی سازنده میان دولت و بخش خصوصی بستر لازم را برای رفع مشکلات به وجود آوریم.

 

منبع: تسنیم

نظر شما