شناسهٔ خبر: 92961 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

ادعای جدید آمانو درباره ایران

آمانو/1 مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران باید دسترسی این نهاد نظارتی سازمان ملل به تأسیسات نظامی خود را قبول کند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای در روز سه‌شنبه انجام داده می‌گوید ایران باید دسترسی این نهاد دیده‌بان هسته‌ای به تأسیسات نظامی‌اش را بپذیرد.  

آقای «آمانو» در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام داده در اظهاراتی خلاف بیانات مقامات ایرانی گفته توافق هسته‌ای به کارشناسان آژانس، حق دسترسی به سایت‌های نظامی ایران را می‌دهد.  

وی در حالی این ادعا را مطرح کرده که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ دور جدید گفت‌وگوها برای گفت‌وگو درباره جزئیات را در شهر وین آغاز کرده‌اند.  

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ پنجشنبه (۱۳ فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) باشد.  

آمانو روز سه‌شنبه مدعی شد ایران در این سند تفاهم به طور مشخص با اجرای پروتکل آژانس موسوم به «پروتکل الحاقی» موافقت کرده است.  

پروتکل الحاقی به کشورهای امضاکننده اجاهز انجام بازرسی‌های بیشتر آژانس از فعالیت‌ها یا تجهیزات هسته‌ای را می‌دهد. آمریکا و روسیه از کشورهای امضاکننده این معاهده هستند.  

واشنگتن و برخی کشورهای دیگر مفادی را در نظر گرفته‌اند که صراحتاً اعلام می‌کند بازرسی‌های آژانس نباید امنیت ملی آن کشورها را به خطر بیندازد. آمانو علی‌رغم این مدعی شد برای ایران همان قواعد کشورهای دیگر به کار برده خواهد شد.  

مدیر کل آژانس گفت: «در بسیاری از کشورهای دیگر ما گاه به گاه، هنگامی که دلایل کافی داریم، درخواست دسترسی به سایت‌های نظامی را مطرح می‌کنیم. چرا برای ایران اینطور نباشد؟ اگر ما برای دسترسی، دلیل داشته باشیم این کار را انجام می‌دهیم و ایران اصولاً باید آن را بپذیرد.»

وی در ادامه گفت آژانس می‌تواند در هر زمان که احساس کند «تناقض یا موردی غیرعادی» نسبت به آنچه ایران درباره فعالیت‌ها و موادش اعلام کرده وجود دارد می‌تواند درخواست دسترسی، توضیح یا «بازرسی فوری» را مطرح کند.

نظر شما