شناسهٔ خبر: 92920 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

درخواست عضو جامعه مدرسین از وزارت امور خارجه

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه آل‌سعود با اجرای حکم اعدام شیخ نمر در حال امتحان کردن عکس‌العمل جهانیان است گفت: سازمان‌های حقوقی، سازمان کنفرانس اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت و مجمع تقریب مذاهب باید اقدام جدی انجام دهند.

به گزارش نماینده حجت‌الاسلام محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اعلام رسانه‌های عربستان برای اجرای حکم اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان این کشور در روز ۲۴ اردیبهشت ماه اظهار داشت: طبیعی است که نظام ما مدافع مظلومان است و این مسئله از مصادیق برجسته این موضوع است، از این رو دستگاه دیپلماسی کشورمان باید بسیار فعال و جدی با این موضوع برخورد کند.

حجت‌الاسلام رجبی تصریح کرد: فرهیختگان، ‌ حوزویان و دانشگاهیان باید در این عرصه ندای مظلومیت شیخ نمر را لبیک بگویند و با حمایت از ایشان به صورت جدی و علنی توجه جهانیان را جلب کنند.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه آل سعود در حال امتحان کردن عکس‌العمل جهانیان است و باید در این زمینه احساس خطر کند، گفت: سازمان‌های حقوقی، ‌سازمان‌های اسلامی، سازمان کنفرانس اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، مجمع تقریب مذاهب باید اقدام جدی انجام دهند.

وی در عین حال پیشنهاد کرد: دستگاه دیپلماسی کشورمان باید با کشورهای غیرمتعهد برای جلوگیری از این اتفاق ارتباط برقرار کند چرا که اگر ما در این مرحله کوتاه بیاییم و اقدام جدی انجام ندهیم آل سعود در موارد مشابه این اقدامات را تکرار خواهد کرد.

شیخ نمر باقر النمر مخالف عربستانی نخستین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی در هنگام بازگشت از بحرین و به دلیل مشارکت در همایشی بین المللی دربارهٔ قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شد.

در اتهام شیخ نمر چنین آمده بود، وی از حکومت عربستان خواسته به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر کشور را تغییر داده یا لغو کند.

آیت الله نمر در بیستم تیر ۱۳۹۲ شمسی با حمله مسلحانه نیروهای امنیتی سعودی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد و یک سال بعد (۱۵ اکتبر ۲۰۱۴) ۲۳ مهر ۱۳۹۳ از سوی دادگاه ویژه جزایی عربستان محکوم به اعدام شد.

حکم اعدام نمر، توسط عبدالله بن عبدالعزیز شاه سابق عربستان تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده بود.

نظر شما