شناسهٔ خبر: 92763 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دستغیب مطرح کرد:

هرگونه نظارت پروتکلی و فراپروتکلی باید به تصویب مجلس برسد

دستغیب43 نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نحوه نظارت‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران پس از توافق احتمالی هسته‌ای گفت: نظارت‌های فراتر از پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

به گزارش نماینده سیداحمدرضا دستغیب نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصوبه سنای آمریکا که به سناتورها اجازه می‌دهد نظارت بیشتری بر توافق احتمالی هسته‌ای آمریکا با ایران داشته باشند، گفت: این مصوبه اخیر مجلس سنای آمریکا تحقیر دولتمردان این کشور را نشان می‌دهد و بیانگر این موضوع است که آنها به تیم مذاکره کننده خودشان اعتماد ندارند و دارای اختلافات داخلی هستند.

وی با بیان اینکه امروز موضوعات بسیار مهمی در حوزه سیاست خارجی در ایالات متحده در جریان است که باید مورد توجه نمایندگان این کشور قرار گیرد، افزود: پدیده شوم تروریسم یکی از موضوعاتی است که در حوزه سیاست خارجی به‌عنوان یک دغدغه برای نمایندگان آمریکا مطرح است، زیرا مسائل منطقه و ذهنیت منفی‌ای که در اقصی نقاط جهان از جنایات آمریکا وجود دارد، باعث شده تا آنها به‌دنبال ترمیم و اصلاح شرایط فعلی خودشان باشند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه، اظهار داشت: بنده معتقدم که ورود مجلس سنا به موضوع مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و این مصوبه اخیر، ورودی غیرحرفه‌ای و ناشیانه است و از طرفی نیز افکار عمومی دنیا و داخل این کشور از آنها در این باره سؤال خواهد کرد و آنها باید در قبال این موضوعات پاسخگو باشند. نقطه‌ها و خاطرات زشتی در سیاست خارجی از دولت آمریکا در اذهان بسیاری از مردم دنیا وجود دارد که آمریکا با رفتار دوگانه‌ای که در قبال موضوع هسته‌ای ایران انجام می‌دهد این نقاط سیاه را نزد افکار عمومی دنیا پررنگ‌تر می‌کند.

دستغیب با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها باید مشکل‌شان را در قبال موضوع هسته‌ای ایران حل کنند و این مشکلات داخلی ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد، گفت: مواضع کنگره یا سنا در حیطه مرزهای داخلی آمریکاست، به‌نحوی که طرف مذاکره ما، دولت آمریکا و نه مجلس سنا است، اما تیم مذاکره‌کننده ما هم باید هوشیاری بیشتری در مذاکرات داشته باشد و گرفتار خُدعه آمریکایی‌ها نشود.

وی همچنین ضمن درخواست از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان برای روشن شدن موضوع اختلافات داخلی آمریکا و مصوبات مجلس سنا بر سر میز مذاکره، افزود: از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان می‌خواهم تا قبل از توافق احتمالی نهایی با ۱+۵، تکلیف مصوبات مجلس سنا و اختلافات داخلی آمریکایی‌ها بر سر موضوع هسته‌ای ایران را به‌عنوان ضمانت اجرایی پس از توافق روشن کنند و حتی‌الامکان این موضوع به‌عنوان یکی از بندهای توافق احتمالی گنجانده شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: دولت‌مردان و تیم مذاکره‌کننده ما باید دقت خودشان را به‌دلیل احتمال دسیسه‌های طرف آمریکایی در روند مذاکره و برخی از بازی‌های سیاسی تقلیل‌گرایانه که آنها از خود نشان می‌دهند، به کار گیرند، اما این به این معنا نیست که مصوبات مجلس سنا در روند مذاکرات تأثیری داشته باشد.

دستغیب با تأکید بر اینکه هرچقدر آمریکایی‌ها در طول مذاکرات مشکل ایجاد کنند، بیشتر به خودشان آسیب می‌زنند، افزود: دلیل آن این است که آنها بیشتر از ما به مذاکرات نیاز دارند و بخش قابل توجهی از مشکلات‌شان را باید از طریق مذاکره و توافق با ایران حل کنند، البته مذاکره‌کنندگان ما دقت، فراست و هوشیاری خودشان را افزایش دهند.

وی در ادامه، اظهار داشت: ما در مجلس، مذاکره را یک بسته با پیش‌فرض‌هایی می‌دانیم که خطوط قرمزی دارد و مطالباتش نیز مشخص است و رهنمودهای مقام معظم رهبری که مورد خواست و حمایت مردم نیز قرار دارد، کاملاً مشخص است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: خواست تمامی نمایندگان مجلس از چارچوب تیم مذاکره کننده هسته‌ای این است که آنها از موضع اقتدار و با عزت بر سر میز مذاکره حاضر شوند که البته تاکنون نیز این‌گونه بوده است، اما طبیعتاً اگر اِعمال فشار فراقانونی در روند مذاکرات صورت گیرد و یا آنها بخواهند شرایط دیگری را برای جمهوری اسلامی ایجاد کنند و به رفتارهای تحقیرآمیزشان ادامه دهند، فضایی برای مذاکره وجود نخواهد داشت.

دستغیب در پایان درباره نحوه نظارت‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران، پس از توافق احتمالی هسته‌ای، خاطرنشان کرد: هم پروتکل الحاقی و هم نظارت‌های فراتر از پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

منبع: تسنیم

نظر شما