شناسهٔ خبر: 92701 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

افزایش ۱۴ درصدی حقوق کتابداران

مختارپور43 دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در یادداشت جدید خود نوشت: مقدمات تحقق مفاد قانون پرداخت نیم درصد شهرداری ها، طی شده و به زودی وجوه مربوطه به حساب ادارات استانی نهاد واریز می شود.

به گزارش نماینده از مهر، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با انتشار بیست و چهارمین یادداشت خود خطاب به کتابداران کشور، درباره موضوع بودجه حاصل از نیم درصد درآمد شهرداری های کشور، نوشت: با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه داری کل کشور مقدمات تحقق مفاد قانون الزام شهرداری به پرداخت نیم درصد طی شده و به زودی وجوه مربوطه به حساب ادارات استانی واریز می شود تا طبق ضوابط قانونی ابلاغ شده از سوی معاونت اداری مالی نهاد نسبت به استفاده از این وجوه در جهت رفع مشکلات کتابخانه ها و مطالبات کتابداران که از این طریق قابل پرداخت است، اقدام شود.

وی در این یادداشت ضمن ابراز امیدواری به گذر از مشکلات با همکاری و همدلی کارکنان و کتابداران، با اشاره به تغییرات اعمال شده در احکام توسط معاونت اداری و مالی و آغاز ارسال آن از روز یکشنبه بیستم اردیبهشت، گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۴ افزایش ۱۴ درصدی حقوق در احکام جدید لحاظ شده است و فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بر اساس جداول مصوب هیات دولت که برای هر منطقه ضریب مربوطه و میزان افزایش را اعلام کرده، به حدود ۲ هزار نفر از کتابداران و همکاران اختصاص پیدا می کند.

مشروح متن یادداشت مختارپور به ترتیب زیر است:

پیشاپیش فرا رسیدن سالروز مبعث حضرت ختمی مرتبت، پیامبر اکرم (ص) را که نجات دهندۀ انسان‌ها از یوغ ظلم و جهل و بشارت  دهندۀ کمال انسانی و اخلاق الهی بود به همۀ شما عزیزان تبریک و تهنیت می گویم و از خدای متعال توفیق همۀ شما و خود و ملّت بزرگ و سربلند ایران اسلامی را خواستارم.

هفته ای که گذشت بی آن که کسی برنامه ریزی خاصّی کند تبدیل به یکی از با شکوه ترین دوران نهاد کتابخانه های عمومی شد نه از آن جهت که همۀ مشکلات معیشتی شما عزیزان برطرف شده باشد، نه از آن جهت که حقوق حقّۀ شما ادا شده باشد، نه از آن جهت که احکام جدید مطابق آنچه در شأن شما خدمتگزاران صادق عرصۀ فرهنگ کشور است صادر شده باشد بلکه به این دلیل که در رابطه با واقعه ای که قصد بازگویی آن را ندارم با وجود همۀ سختی ها و نارضایتی های ریشه دار از راه‌های گوناگون به میدان آمدید و درک عمیق و احساس مسئولیّت متعهّدانۀ خود را به بهترین شکل نشان دادید.

آنچه مهم است نه حمایت از شخص خاص بلکه درک صحیح مسیر جدید نهاد کتابخانه هاست و گرنه بنده حقیر سراپا تقصیر که سال‌هاست در پناه لطف ستّار العیوبی حضرت حق نفس می کشم شایستۀ این همه مهرورزی ها و مهربانی های شما بندگان خوب خدا نیستم، اما نمی توانم آرامش و رضایت باطنی ام را از شهادت شما جمع کثیر مؤمنان و اهل فرهنگ پنهان کنم و همانطور که در تعالیم دینی آمده است که اگر چهل مؤمن بر ایمان و صالح بودن برادر دینی شان شهادت دهند خدا شهادت آنان را می پذیرد و از گناهان او در می گذرد، امیدوارم خداوند متعال شهادت چند هزار نفری شما را در حقّ این بندۀ رو سیاه خود بپذیرد.

و نیز امیدوارم حضور آگاهانه شما و نیز نظارت نهادهای نظارتی همچنان مایه حرکت صحیح، قانونی و منطبق با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و در چارچوب اهداف و وظایف نهاد کتابخانه ها باشد. ان-شاءالله.  و همچنین از خداوند متعال ملتمسانه استدعا دارم تا توان فکری و عملی و شرایط مساعد برای رفع تمامی مشکلات و رسیدگی به مطالبات بر حقّ شما عزیزان و توفیق خدمت رسانی مؤثّر و مفید به جامعۀ کتابخوان کشور را برای این بنده و همکارانم فراهم آورد.

علیرغم تمام تلاش‌های بی وقفه ۱۱ ماه گذشته که آثار آن کم و بیش نزد شما آشکار است اذعان و هنوز موانع بسیاری بر سر راه اصلاح نقایص و رفع مشکلات وجود دارد اما به لطف خدا و دعای بزرگان و همکاری و همدلی و همزبانی شما عزیزانم یقین دارم که در مدّت کوتاهی بسیاری از این مشکلات از سر راه نهاد برداشته می شود. اگر چه در پیام‌ها و یادداشت‌ها و نامه ها و ایمیل های شما مورد محبّت و لطف و گذشت شما بوده ام اما از صمیم جان سروده لسان الغیب شیرازی، حافظ عارف را در محضر شما زمزمه می کنم که:

چگونه سر ز خجالت برآورم بر دوست
که خدمتی بسزا بر نیامد از دستم

اما چند نکته درباره نهاد:

۱- از امروز ارسال احکام جدید همکاران آغاز می شود.

در احکام جدید با کوشش معاونت اداری مالی نهاد این تغییرات اعمال می شود:

الف- افزایش ۱۴% بر اساس قانون بودجۀ ۱۳۹۴
ب- اختصاص فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بر اساس جداول مصوّب هیأت محترم دولت که برای هر منطقه ضریب مربوطه و میزان افزایش را اعلام کرده است که به حدود ۲ هزار نفر از کتابداران و همکاران اختصاص می یابد.
ج- اختصاص فوق العاده بدی آب و هوا با میانگین ۷۰ هزار تومان که بر اساس جداول مصوب هیأت محترم دولت به مناطق خاص تعلق می گیرد به حدود ۳۱۷۰ نفر از کتابداران و همکاران پرداخت می-یابد.
د- اختصاص مبلغ ۹۴ هزار تومان عائله مندی که به بانوان مجرّد تعلّق می گیرد.
ضمناً هزینه مهد کودک، اضافه کار، حق مسئولیّت، که از نظر قانونی در احکام ذکر نمی شود از محل بودجه های استانی که خوشبختانه با اجرای قانون الزام شهرداری ها به پرداخت نیم درصد درآمدها در حال وصول است پرداخت خواهد شد.  

۲- اطلاعیه آزمون استخدامی نهاد در هفته اول خردادماه از طریق سازمان سنجش کشور منتشر می شود. همانطور که قبلاً اعلام شد جذب نیروی جدید در این آزمون صرفاً از میان فارغ التحصیلان رشته کتابداری خواهد بود.

کتابداران و همکاران عزیز انجمنی و روستایی نیز در صورت داشتن مدرک تحصیلی کتابداری و با در نظر گرفتن امتیاز بر اساس سابقه خدمت در نهاد در این آزمون شرکت خواهند کرد.

البته کتابدارانی که به دلیل دارا نبودن مدرک تحصیلی امکان شرکت در این آزمون را پیدا نکنند یا در آزمون شرکت کرده و موفق به قبولی نشوند همچنان در نهاد مشغول به خدمت خواهند بود و به هیچ وجه امنیّت شغلی آنان مورد خدشه واقع نخواهد شد.

۳- خوشبختانه با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه داری کل کشور مقدّمات تحقّق مفاد قانون الزام شهرداری به پرداخت نیم درصد طی شده و بزودی وجوه مربوطه به حساب ادارات استانی واریز می شود تا طبق ضوابط قانونی ابلاغ شده از سوی معاونت اداری مالی نهاد نسبت به استفاده از این وجوه در جهت رفع مشکلات کتابخانه ها و مطالبات کتابداران که از این طریق قابل پرداخت است اقدام شود.

۴- بخشنامه جدید مربوط به ۳۰ درصد حق عضویت به کتابداران در همین هفته ابلاغ خواهد شد.   

۵- روز دوشنبه ۱۳۹۴/۲/۲۱ دوّمین نشست هم اندیشی اساتید کتابداری و مسئولان نهاد کتابخانه با حضور بیش از ۵۰ تن از اساتید این رشته برگزار می شود و موضوع مجموعه سازی کتابخانه های عمومی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد. همانگونه که قبلاً نیز اعلام شد یکی از اولویّت های اصلی نهاد در دوره جدید همکاری گسترده میان نهاد و دانشگاه‌ها و هیأت های علمی رشته کتابداری (علم اطّلاعات و دانش شناسی) است و امیدوارم آثار مثبت و نتایج این هم اندیشی ها به زودی در کتابخانه ها دیده شود.

۶- گزارش برنامه ها و اقداماتی که درباره سنوات بیمه، تبدیل وضعیت، بهبود وضعیت بیمه نیروهای انجمنی و روستایی و خدماتی در دست پیگیری است در یادداشت های بعدی به اطّلاع شما خواهد رسید. ان شاءالله.

نظر شما