شناسهٔ خبر: 92692 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نمایشگاه کتاب‌تهران پنج‌ برابر نمایشگاه پاریس بازدیدکننده دارد

نمایشگاه کتاب43 رئیس نمایشگاه کتاب پاریس از نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از پرمراجعه‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در جهان یاد کرد و گفت: می‌توانم بگویم که این نمایشگاه پنج برابر نمایشگاه کتاب پاریس بازدیدکننده دارد.

به گزارش نماینده ازمهر، نشست تعاملات فرهنگی ایران و فرانسه صبح روز (یکشنبه ـ بیستم اردیبهشت ماه) و در روزی که با عنوان روز فرانسه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نامگذاری شده است، با حضور امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، تیه ری ویل رایزن فرهنگی فرانسه در ایران و برتراند موریزه رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب پاریس در محل نشست‌های سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.

امیرمسعود شهرام‌نیا در این نشست با بیان اینکه امسال هر روز از نمایشگاه به نام یکی از کشورها نامگذاری شده است، گفت: زبان فرانسوی از جمله زبان‌های پرگویش در جهان و همچنین یکی از زبان‌های مورد علاقه مردم ایران است. آشنایی ایرانی‌ها با این زبان، به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد و امروزه هم شما کمتر تحصیلکرده ایرانی را پیدا می‌کنید که حداقل برخی از آثار فرانسوی را که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند، مطالعه نکرده باشند و یا نام آنها را نشنیده باشند.

وی به حضور رئیس نمایشگاه کتاب پاریس در نمایشگاه کتاب تهران اشاره و اظهار امیدواری کرد: حضور برتراند موریزه در ایران سرآغازی باشد برای گسترش ارتباطات بین صنعت نشر ایران و فرانسه و همچنین تعاملات فرهنگی بین دو کشور.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در ادامه از گفتگوهای خوبی که با هدف فراهم کردن زمینه حضور پررنگ‌تر ناشران فرانسوی در نمایشگاه کتاب تهران و بالعکس صورت گرفته، سخن گفت و درباره حضور تهران به عنوان شهر مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پاریس اظهار امیدواری کرد.

در این نشست همچنین برتراند موریزه، رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب پاریس با اظهار خرسندی از حضور در نمایشگاه کتاب تهران، به جمعیت زیاد بازدیدکننده از این رویداد بین‌المللی اشاره کرد و گفت: می‌توانم بگویم نمایشگاه کتاب تهران پنج برابر نمایشگاه کتاب پاریس، بازدیدکننده دارد. این نمایشگاه فرصت خوبی است که ناشران و نویسندگان را در کنار هم جمع می‌کند تا آنها بتوانند درباره مسائل مختلف پیرامون کتاب بحث و تبادل نظر کنند.

حل مشکلات دنیای امروز در گروی مبارزه آن هم با محوریت کتاب است

وی در ادامه به مشکلاتی که دنیای امروز دامن‌گیر آن شده است، اشاره کرد و گفت: حل این مشکلات تنها در گروی مبارزه با آنها البته با محوریت مسائل فرهنگی و از جمله کتاب است.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب پاریس سپس گفت: کتاب در فرانسه اولین صنعت فرهنگی به شمار می‌رود و بعد از آن صنعت بازی‌های الکترونیکی قرار گرفته است که البته بازده اقتصادی این صنعت دو برابر صنعت کتاب است.

موریزه هدف خود را از حضور در نمایشگاه کتاب تهران، اعلام این خبر به ناشران و کتابفروشان فرانسوی عنوان کرد که در آینده نزدیک‌تر تهران شهر مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پاریس خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به گپ و گفتش با شهروندان ایرانی در چند روز اقامتش در ایران، گفت: واقعیتی را که نمی‌توانم کتمان کنم این است که تصویری که رسانه‌های غربی از ایران درست کرده‌اند، غیرواقعی است.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب در پایان اظهار امیدواری کرد که ایران هم به زودی به کنوانسیون جهانی برن بپیوندد.

در ادامه تیه ری ویل، رایزن فرهنگی فرانسه در ایران در سخنانی با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار دانشجوی ایرانی در فرانسه مشغول تحصیل هستند، از برنامه دولت متبوعش برای افزایش تعداد این دانشجویان سخن گفت و در ادامه به برخی ویژگی‌های مهم فرهنگی ایران اشاره کرد.

نظر شما