شناسهٔ خبر: 92539 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

اتحاد گروه‌های سیاسی مجلس برای مقابله با طرح کنگره امریکا

مجلس43 از ساعات آغازین جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، گعده‌های سیاسی اعضای فراکسیون اصولگرایان و رهروان برای تصمیم‌گیری در خصوص نحوه مقابله با طرح کنگره آمریکا شکل گرفته است.

به گزارش نماینده جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی پس از یک هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌‌های انتخابیه ساعت ۸:۱۵ آغاز شد و این در حالی است که رایزنی نمایندگان برای تصمیم‌گیری در خصوص واکنش به طرح کنگره آمریکا از همان دقایق ابتدایی صبح امروز شکل گرفت.

برخلاف انتظار، امروز لاریجانی نطق پیش از دستور نداشت.

گعده‌های نمایندگان اصولگرا برای بررسی راهکارهای مقابله از همان ابتدا شکل‌ گرفت.

توکلی، نادران، نجابت و رسایی نمایندگان تهران، امیرآبادی نماینده قم و آقاجری نماینده ماهشهر در یک سوی مجلس مشغول گفتگو بودند.

در سوی دیگر نیز آقامحمدی نماینده خرم‌آباد، کوثری نماینده تهران، کریمی قدوسی نماینده مشهد، رسایی و زاهدی نماینده کرمان که همه از نمایندگان اصولگرای مجلس هستند، مشغول رایزنی و گفتگو بودند.

دو طرح مهم در مجلس برای واکنش به کنگره آمریکا وجود دارد؛ یکی از طرح‌ها از سوی نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ارائه شده است که بر اساس آن توافق نهایی ایران و ۱+۵ باید به تصویب مجلس رسیده و کمیته‌ای از نمایندگان بر اجرای تعهدات ایران در توافق نهایی نظارت خواهند کرد.

بر اساس طرح دیگری که کریمی قدوسی، نماینده مشهد آن را تنظیم کرده است، در صورت اعمال تهدید از سوی آمریکا، مذاکره‌کنندگان باید میز مذاکرات را ترک کنند که البته در مورد این طرح ابهامات زیادی وجود دارد و برخی معتقدند ترک میز مذاکرات فقط با اذن رهبری انقلاب امکانپذیر است.

اما مهمترین گعده سیاسی که برای بررسی این موضوع تشکیل شد، با حضور رئیس فراکسیون اصولگرایان و رهروان بود.

جلالی رئیس فراکسیون رهروان نزد حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان رفته و مدتی با وی مشغول رایزنی شد.

در این رایزنی علیرضا زاکانی، علی‌اصغر زارعی و مسعود میرکاظمی نمایندگان مردم تهران و عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان نیز حضور داشتند.

پس از آن نیز کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان با جواد جهانگیرزاده و احمدرضا دستغیب و فاطمه رهبر اعضای هیات رئیسه فراکسیون رهروان مشغول گفتگو شد.

کریمی قدوسی پس از این گفتگوها، مشغول جمع‌آوری امضا برای طرح خود شد.

او تلاش داشت برای حضور در این گعده‌ها، نمایندگان را برای امضای طرحش قانع کند.

اما بر اساس مشاهدات خبرنگاران مهر، به نظر نمی‌رسد نمایندگان زیادی طرح را امضا کنند چون حتی برخی اصولگرایان نیز از امضای این طرح امتناع می‌کنند.

صحن مجلس شورای اسلامی همچنان پرالتهاب است و رایزنی‌های زیادی برای تصمیم‌گیری نهایی وجود دارد.

منبع: مهر

نظر شما