شناسهٔ خبر: 92522 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

باهنر:

جمهوری خواهان نمی خواهند توافق هسته ای به نام دموکرات ها تمام شود

باهنر نایب رئیس مجلس با اشاره به مصوبه اخیر سنا، گفت: ما به دنبال مقابله به مثل نیستیم و در جریان امور هستیم و تصمیمات احساسی نخواهیم داشت و مدبرانه رفتار می کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، محمد رضا باهنر با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به مذاکرات هسته ای و انتشار بیانیه مطبوعاتی سوییس اظهار کرد: ما در بازی برد باخت تجربه طولانی داریم و همه گزینه های آقایان را در این ۳۵ سال دیده ایم. از گزینه نظامی و تهاجم فرهنگی و مسائل مختلف را تجربه کرده ایم و از زمانی که حضرت امام (ره) در سال ۴۲ پرچم انقلاب اسلامی را برافراشتند، بازی برد باخت ما با آمریکا آغاز و تا امروز ادامه دارد.

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر اعلام کردیم که حاضریم وارد بازی برد - برد شویم و مذاکرات را جدی دنبال کردیم. یا آمریکا نمی خواهد و یا نمی تواند و یا به دنبال ایده های دیگری است که نمی خواهد شفاف ایده های در ذهن خود را اعلام کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در آمریکا رقابتی بین حزب جمهوری خواه و دموکرات وجود داشته و این دو حزب در ۲۰۰ سال اخیر قدرت را جابه جا کردند. همواره دو دوره جمهوری خواهان سوار کار عرصه سیاسی بودند و یک دوره دموکرات ها و در ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر، سهم هر حزب، دو دوره به دو دوره است.

باهنر ادامه داد: حدس می زنم شاید جمهوری خواهان نیز بی علاقه نیستند که مذاکرات به نتیجه برسد بلکه به دنبال این هستند که این اتفاق تنها به نام دموکرات ها تمام نشود.

وی توضیح داد: تصویب اطلاع کنگره از روند مذاکرات با ایران از سوی هر دو حزب، متفاوت از جلوگیری کنگره از مذاکرات است و هنوز هم رییس جمهوری آمریکا تاکید می کند اگر این اتفاق بی افتد وی از حق وتوی خود در این باره استفاده خواهد کرد.

*اعتماد مجلس به تیم مذاکره کننده

نایب رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما بارها اعلام کردیم به تیم مذاکره کننده خود اعتماد داریم. رهبر معظم انقلاب نیز به این مهم تاکید کردند. البته این به معنای عدم رصد، تعقیب و مراقبت نیست. اولین جایی که تیم مذاکره بعد از پایان مذاکرات حضور می یابند، مجلس است.

باهنر درباره فکت شیت ایرانی گفت: فکت شیت یعنی طرفین بعد از تفاهم، در یک بیانیه مکتوب، برداشت های خود را از نکات تفاهم نامه اعلام می کنند که این امر تعهد حقوقی برای طرفین در بر ندارد.

وی افزود: برخی معتقد بودند ما باید فکت شیت را منتشر کنیم. آقایان شفاهی بحث ها را در مجلس و رسانه ملی و... مطرح کردند و می گفتند که فکت شیت ما همین گفت وگو ها است. فکت شیت ما و طرف مقابل تعهدی برای طرفین ندارد و این که انتشار آن چقدر مصلحت است و یا ضرورت دارد که این گزاره برگ مکتوب در رسانه ها منتشر شود، مورد ارزیابی است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مجری این برنامه مبنی بر شفاف نبودن جزییات مذاکرات برای مردم یادآور شد: معتقدم مسوولان دولتی و وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده، بیش از این باید مطالب را باز کنند. این مناظرات، نقدها باید مرتب در رسانه ملی ادامه یابد و در دانشگاه ها نیز کرسی های آزاد اندیشی، مساله مذاکرات مورد ارزیابی قرار گیرد.

باهنر ادامه داد: در جزییات این مهم قدری کوتاهی شده اما کمیسیون امنیت ملی مجلس در جریان ریز مذاکرات هست و هیچ نقطه ای وجود ندارد که ریاست مجلس در جریان آن نباشد. در جلسات غیر علنی نیز آقایان توضیحات کاملی را بیان کردند.

وی اظهار کرد: هرچه توضیحات درباره توافقات بیشتر باشد بهتر خواهد بود و این گفت وگو شنود ها در تریبون های آزاد و رسانه ملی باید بیشتر باشد.

*عدم نگاه حزبی به توافق هسته ای

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی در این باره بحث حزبی می کنند و موضوع هسته ای بحث حزبی و سیاسی نیست و در این زمینه به وحدت رویه کامل رسیدیم و خطوط قرمز را همه می شناسیم.

باهنر توضیح داد: ممکن است دیر یا زود کشف کنیم که طرف مقابل حرف های دیگری در ذهنشان دارند که شفاف بیان نمی کنند و فرض کنید دنبال بازی برد- باخت در فضای تهدید باشند. گفت وگو زیر سایه تهدید جواب نمی دهد و ما نیز گزینه های مختلفی روی میز داریم.

وی یادآور شد: فرض کنید طرف مقابل اعلام کند که شش ماه مذاکرات قطع شود ما به نقطه قبل از مذاکرات برمی گردیم و در وضعیت فعلی نمی ایستیم و به شرایط قبل از توافق ژنو بر می گردیم.

نایب رییس مجلس درباره نقش این نهاد در مذاکرات گفت: ما طرحی در اسفندماه داشتیم که فوریت آن به تصویب رسید و به کمیسیون مربوطه ارجاع شد. بر اساس این طرح، اگر طرف مقابل و چه نیروهای ما بخواهند فراتر از توافقات مجموعه نظام به نقطه ای برسند، مجلس ممکن است دولت را ملزم کند به وضعیت قبل از توفق ژنو برسد.

باهنر در عین حال تاکید کرد که ما به دنبال مقابله به مثل نیستیم و در جریان امور هستیم و تصمیمات احساسی نخواهیم داشت و مدبرانه رفتار می کنیم.

وی ادامه داد: قرار یک مقابله بچگانه بدون ریشه احساسی در برابر کنگره آمریکا نداریم اما تاثیر اتفاقات کنگره بر مذاکرات را رصد می کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ادامه مذاکره زیر سایه تهدید دیگر نامش مذاکره نیست. اگر قرار باشد ما را با مسائل نظامی تهدید کنند دیگر سرداران دیپلمات خود را به میدان نمی فرستیم و از دیگران و امکانات دیگر خود استفاده می کنیم اما ما قرار نیست احساسی تصمیم بگیریم.

باهنر افزود: مجلس در این باره به موقع و دقیق و با هماهنگی نظام تصمیم می گیرد و از تصمیمات مدبرانه دولت استقبال می کند.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در همه امور می تواند قانون وضع کند. در جایی الزام وجود دارد و در جایی به اصطلاح تصویب این قوانین یک طرفه است. به یاد داریم در زمانی اختلاف مجلس دولت و مجلس زیاد شده بود و به عنوان نمونه مجلس درباره ساعت فعالیت بانک ها وارد شد. عرف نیست اما مجلس می تواند در همه امور قانون وضع کند اما امروز روابط مجلس و دولت دو سویه است.

*پرتکل الحاقی و مجلس

نایب رییس مجلس درباره تصویب پروتکل الحاقی در مجلس تصریح کرد: ما در حال حاضر عضو آژانس هستیم و پروتکل را پذیرفتیم. برای پیوستن به پروتکل الحاقی نیاز به مصوبه مجلس است و تردید حقوقی در این باره وجود ندارد و ۱+۵ نیز این موضوع را می داند.

باهنر ادامه داد: دولت می تواند اجرای پروتکل الحاقی را داوطلبانه و موقت بپذیرد اما این یک اشکال دارد. مجلس یک سال پیش مصوبه ای داشت مبنی بر این که دولت حق ندارد اجرای این پروتکل را داوطلبانه بپذیرد.

وی با بیان اینکه بحث اصلی تعامل است، گفت: در مسائل راهبردی بین دولت و مجلس اختلافی وجود ندارد و هر دو گروه به دنبال رعایت خطوط قرمز هستند.

*دلواپسان هسته ای

نایب رییس مجلس درباره دلواپسی در زمینه توافق هسته ای یادآور شد: موقعی دلواپسی از سوی برخی به این منجر می شود که مذاکره کنندگان صادق نیستند که این دلواپسی بر جامعیت مجلس وارد نیست و مجلس به تیم مذاکره کننده اعتماد دارد؛ ممکن است برخی نمایندگان مجلس نگرانی های دیگری داشته باشند اما کلان مجلس به این تیم اعتماد دارد اما دلواپس نیز هست.

باهنر ادامه داد: دلواپسی ما به دلیل مکار بودن دشمن است و گاه به تیم مذاکره کننده هشدار می دهیم که در جایی که طرفین تعهداتی را می پذیرند باید شرایط در نظر گرفته شود و مراقب باشیم طرف مقابل زیر امضای خود نزند.

وی اظهار کرد: پرتکل الحاقی در شرایط کنونی در مجلس به هیچ عنوان تصویب نخواهد شد. دولت نیز می داند که اکنون زمان ارائه لایحه پروتکل الحاقی نیست و این پرتکل زمانی می تواند به مجلس ارائه شود که همه تحریم ها لغو شده باشد و مدتی از این امر بگذرد و ما اعتماد کنیم که رقیب به فکر بازگشت به گذشته نیست.

به گفته نایب رییس مجلس، اگر تفاهم احتمالی انجام شود مجلس به دولت اجازه می دهد که اجرای پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه بپذیرد.

نایب رییس مجلس همچنین تاکید کرد که رقابت و بد بینی که در حال حاضر بین کاخ سفید و سنای آمریکا دیده می شود بین مجلس و دولت ایران وجود ندارد.

وی در پاسخ به تاکید مجری بر ضرورت نظارت مجلس بر توافق احتمالی و لزوم تصویب توافق از سوی مجلس شبیه به آنچه در سنا اتفاق می افتد اظهار کرد: بین دولت و مجلس در مذاکرات هسته ای بی اعتمادی وجود ندارد. دولت در این موضوع رقیب ما نیست. اگر نکته ای باشد نیز مشفقانه بیان خواهیم کرد.

*پذیرش جهانی ایران هسته ای

باهنر درباره تحقیق و توسعه انرژی هسته ای یادآور شد: ما در زمینه تحقیق و توسعه کار خود را ادامه می دهیم و در این زمینه تا ابد محدودیت ها را نمی پذیریم. اگر قرار باشد سوخت نیروگاه هسته ای خود را خودمان تامین کنیم نیازمند زمان هستیم و ما این مدت، محدودیت ها را پذیرفتیم.

وی توضیح داد: همه امروز پذیرفته اند که ایران کشوری دارای فناوری هسته ای است و این مسئله حتا در فکت شیت آقایان نیز انکار نشده است. همچنین ۴ تا ۵ هزار سانیرفیوژ ما کار خواهد کرد و کار تحقیق و توسعه نطنز نیز استمرار دارد.

به گفته نایب رییس مجلس شورای اسلامی، هسته ای ماندن نظام، تحقیق و توسعه و فعال بودن و تزریق گاز به سانتریفیوژها، خطوط قرمز نظام است.

*کاسبان تحریم

باهنر درباره مباحثی که درباره کاسبان تحریم بیان می شود، تصریح کرد: بیان کردن چنین مباحثی کم انصافی است؛ در زمان تحریم به هر حال زندگی ما چرخید. واقعا در مسائل سیاسی بی انصافی نکنیم.

وی ادامه داد: عده ای کمک کردند و ما تحریم ها را دور زدیم. مسوولان دولتی و وزیر و مسوول فلان دفتر و برخی بخش خصوصی ها نیز در این زمینه فعالیت کردند. در زمان تحریم هزینه های مازادی پرداخت شده اما اجر این افراد که موجب دور زدن تحریم ها شدند نباید ضایع شود. نباید فکر کنیم این افراد می خواهند جلوی مذاکرات را بگیرند که تحریم باقی بماند و دلالی کنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: فرض کنیم که تحریم ها برداشته شد. وضع ارزی ما نیز مطلوب شد و پول بیشتری در دسترس ما قرار گرفت. آیا ما از برداشتن تحریم ها به دنبال واردات هستیم؟

باهنر افزود: در رکود، برخی بنگاه های تولیدی به وارد کننده تبدیل شدند و تولید در محاق قرار گرفت. اگر تحریم ها برطرف شد آیا باید وارد کنندگان را کمک کنیم که تولید کننده شوند و یا همان چهار ایثارگر تولید کننده نیز تبدیل به وارد کننده شوند؟

وی اظهار کرد: چه دولت مردان و چه بخش خصوصی که بار دور زدن تحریم ها را داشتند زحمات گسترده ای کشیدند و باید قدر آنان را بدانیم.

*لغو یکباره تحریم ها

نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره برداشته شدن تحریم ها نیز توضیح داد: همه تحریم ها به طور همزمان باید لغو شود و در تفاهم ما به این مهم تاکید شده است. همزمان با اجرای توافق نامه، باید همه قطعنامه ها با یک قطعنامه جدید شورای امنیت لغو شود.

باهنر همچنین گفت: مذاکرات ما تنها پیرامون مسئله هسته ای است و توان نظامی ما قابل مذاکره نیست و بارها این مهم را اعلام کردیم. صحبت ما صرفا درباره مسئله هسته ای است و درباره هیچ مسئله دیگری در این مذاکرات بحثی نداریم.

نظر شما