شناسهٔ خبر: 92508 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سرمقاله رسالت:

درس اميد در كلاس تعليم و تربيت

معلم 43

نماینده/محمود فرشیدی: يكي از گرانبهاترين نعمت‌هاي نظام مردم سالاري ديني، كه چه بسا بايد آن را نعمت خفيه ناميد زيرا قدر و اهميت آن، چنان كه بايد شناخته شده نيست، پيوستگي و ارتباط تنگاتنگ امت و امام است، پيوندي قلبي و الهي كه گويا روح واحدي به كالبد امام و امت، حيات مي‌بخشد.

 

همين وحدت معقول است كه فاصله‌هاي مادي را درمي‌نوردد و فرياد در گلو خفته و مكنونات باطني ملت در كلام شفاف و قاطع رهبري، تبلور پيدا
مي كند كه البته راه رسيدن به چنين مقاماتي، بر ديگر مسئولان هم بسته نيست، مهم آن است كه با سرمايه اخلاص و توكل، زمينه ارتباط با توده مردم، فراتر از تشكيلات و تشريفات هم گشوده باشد تا مقصود حاصل گردد و كلام ملت بر زبان دولت جاري گردد. ديدار روز چهارشنبه گذشته معلمان با مقام معظم رهبري، تجلي ديگري از اين همدلي و همزباني بود. در آن مقام كه از عظمت ملت ايران در برابر آمريكا و استكبار جهاني دفاع فرمودند و ديگري دفاع از ساحت معلم. در اين نوشتار نگارنده به عنوان معلمي كوچك تلاش مي‌كند در حد بضاعت مزجات، برداشت خويش را درباره سخنان معظم له پيرامون معلم و تعليم و تربيت، تقديم و محورهاي ارائه شده را بر اساس مخاطبان و مسئولان مربوطه تفكيك نمايد:

مقام معلم و مسئوليت همگان

نخستين فراز كلام رهبري، تبيين جايگاه و نقش و منزلت معلمان بود به عنوان مسئولان ساختن آينده كشور و ايجاد جامعه انساني برتر و والاتر، يعني كليد حل تمامي مشكلات آينده كشور را بايد امروز در مدرسه و در دستان معلم جستجو كرد. به نظر مي‌رسد ريشه اصلي رفع مشكلات معلم و تعليم و تربيت را مي‌بايست در همين فراز جست.

واقعيت آن است كه در سطوح عالي برنامه‌ريزي و مديريت كشور، نگاه كمي‌گرايانه و مادي بر نگاه فرهنگي، غلبه يافته به طوري كه ساختن جاده و نيروگاه و كارخانه بر ساختن "انسان" اولويت پيدا كرده است و در شرايطي كه تقريبا تمامي وزارتخانه‌ها براي انسان، كالا يا خدمات توليد مي‌كنند، تنها وزارتخانه‌اي كه بايد "انسان" توليد كند، طبعا سرش بي‌كلاه مانده است. به همين دليل ضروري به نظر مي‌رسد كه در يك بازنگري بايد، نهاد تعليم و تربيت از ساختار وزارتخانه‌‌اي و دولتي بودن خارج شود و جايگا‌هي در ميان نهادهاي حكومتي پيدا كند.

البته مخاطب اين فراز درباره مقام و منزلت معلم، علاوه بر دولتمردان و مسئولان، عموم افراد جامعه نيز هستند و همگان وظيفه دارند براي تبيين و ارتقاي منزلت معلم، به عنوان همكار پيامبران، تلاش كنند. زيرا معلم، امانت‌دار گرانبها‌ترين امانت‌هاي جامعه، يعني فرزندان اين مرز و بوم است و اين مهم علاوه بر رفع مشكلات معيشتي، نيازمند درك معرفتي و فرهنگ‌سازي است و بخصوص از دانش‌آموزان ديروز كه امروز به عنوان شخصيت در جامعه اعتبار و منزلتي يافته‌اند، بيشتر انتظار مي‌رود كه با شيوه‌هاي گوناگون، وامداري خويش به معلم را ابراز دارند.

جامعه معلمان

مخاطب بعدي، جامعه معلمان بودند كه در كلام معظم له مسئوليت سنگين‌شان يادآوري شد؛ "تربيت نسلي با ايمان، دانا، داراي اعتماد به نفس، اميدوار به آينده، بانشاط، روشن‌بين و داراي سلامت جسمي و روحي. "

يعني رسالت اصلي معلم، "تربيت" است حتي در عرصه علمي نيز معلم، دانش‌آموزان را تربيت مي‌كند كه چگونه علم بياموزند.

در عين حال بار ديگر با يادآوري خصائل، فضائل، نجابت و هوشياري معلمان نسبت به توطئه‌هاي دشمنان در زمينه سوء استفاده از مشكلات معيشتي معلمان، هشدار داده شد.

دولت، مجلس، مسئولان اقتصادي كشور

حضرت آيت الله خامنه‌اي به طور شفاف مشكلات معيشتي معلمان را متذكر شدند و قاطعانه از مسئولان خواستند با "نگاه ويژه" براي اقتصاد آموزش و پرورش برنامه ريزي كنند و آن را در "مسائل اولويت‌دار" قرار دهند و تاكيد فرمودند كه هزينه در اين بخش، سرمايه‌گذاري است و هشدار دادند كه از الزامات رسالت معلم، توجه به مسئله معيشت معلم است و غفلت از اين مسئله عامل سوء استفاده دشمن مي‌باشد.

ادامه از صفحه اول

اما متاسفانه مشاهده مي‌شود كه يك مشاور عالي به جاي حل مشكل معيشتي معلم، به او تلقين مي‌كند كه به خيابان بيايد و تظاهرات كند تا بقيه اقشار هم پشت سر معلم وارد شوند. مسئول عاليرتبه ديگري هم شايد به تصور آنكه مشكل اصلي معلم سياسي است نه معيشتي، با اشاره به راهپيمايي امسال كارگران براي نخستين بار به گونه‌اي معلم را هم تشويق به اقدام مشابه مي‌كند، گويي تظاهرات براي معلم نان مي‌شود. شخصيت ديگري هم برخلاف اصل مسلم معلمي، كه ايثار در راه تربيت نسل آينده است، تعطيلي كلاسها را حق معلم مي‌داند بي‌آنكه توجه داشته باشد معلم به هيچ وجه حاضر نيست با زير پا گذاشتن حق دانش آموز براي دستيابي به حق خود تلاش كند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش

طبعا براي تحقق منويات مؤكد مقام معظم رهبري، مسئوليت اصلي بر عهده مديران وزارت آموزش و پرورش مي‌باشد كه مسئوليت خدمت به معلم و تعليم و تربيت را پذيرا شده‌اند و آنان هستند كه اولا براي حل مشكلات اقتصادي اين وزراتخانه بايد تمام همت خود را به كار گيرند و راهكار ارائه دهند و همكاري دولت و مجلس را جلب كنند و هوشيارانه مواظب باشند كه در دام توطئه "فشار اقتصادي، تحريك سياسي" دشمن گرفتار نشوند.

اما به موازات توجه ويژه به اين پيش نياز، وزارت آموزش وپرورش موظف به "اجراي كامل و منسجم مواد سند تحول بنيادين" است و بايد ضمن پرهيز از "روزمرگي و برنامه‌هاي سطحي" مانع رويكرد بخشي نگري در اجراي اين سند شود. ضمن آنكه برنامه ششم توسعه بايد نگاه ويژه‌اي به سند داشته باشد هر چند در زمينه اجراي سند، تحركي مشاهده نمي‌شود و خبري به گوش نمي‌رسد. همچنين مقام معظم رهبري توجه مديران وزارت آموزش و پرورش را به اهميت دانشگاه فرهنگيان جلب كردند و فرمودند: "همه فرايندها در اين دانشگاه، بويژه بررسي صلاحيت‌ها براي جذب معلمان، محتواي دروس و انتخاب اساتيد و اعضاي هيئت علمي بايد سالم و مطابق با معيارهاي اسلام و انقلاب باشد. " و طبعا گام نخست در موفقيت اين دانشگاه آن است كه مديريت آن به معلمي سپرده شود كه اهميت تربيت معلم و نقش تعيين كننده اين دانشگاه را با جان و دل باور داشته باشد.

رسانه‌ها، صدا و سيما

واقعيت آن است كه سند ارزشمند تحول بنيادين، مورد نوعي بي‌مهري در عرصه تبليغات و رسانه‌ها قرار گرفته است و از طرفي، برخي طراحان اوليه "سند سكولار ملي" كه مشاهده كرده‌اند "سند تحول بنيادين" بر اساس فلسفه تعليم و تربيت اسلامي تدوين شده و دستاورد آنان به نتيجه نرسيده است، در حد توان خويش شبهاتي را عليه سند تحول بنيادين وارد مي‌آورند و از طرف ديگر وزارت آموزش و پرورش و رسانه‌ها براي دفاع از سند تحول بنيادين و تبيين اهداف متعالي آن، اقدام بايسته‌اي نكرده‌اند.

برهمين اساس رهبر فرزانه ضمن يادآوري "لزوم آشنا كردن بدنه آموزش و پرورش و معلمان با مطالبات سند"، تاكيد فرمودند كه "در اين خصوص دستگاه‌هاي تبليغاتي، بويژه صدا و سيما بايد به كمك آموزش و پرورش بيايند. "

نظر شما