شناسهٔ خبر: 92421 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

شورای هماهنگی دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه خطاب به کمیسیون اصل 90 مجلس

دستگاه‌های متخلف پیرامون پرونده بورسیه‌ها را به مراجع قضایی معرفی کنید

کمیسیون اصل 90 شورای هماهنگی دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه با بیان اینکه وزارت علوم باید به نظر کمیسیون اصل 90 پیرامون قانونی بودن روند بورس دانشجویان تمکین می‌کرد، در نامه‌ای خطاب به این کمیسیون خواست که دستگاه‌های متخلف پیرامون پرونده بورسیه‌ها را به مراجع قضایی معرفی کند.

به گزارش نماینده شورای هماهنگی دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه با صدور نامه‌ای خطاب به رئیس و اعضاء کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه وزارت علوم باید به نظر این کمیسیون پیرامون قانونی بودن روند بورس دانشجویان تمکین می‌کرد، اعلام کرد: از رئیس و اعضای کمیسیون اصل 90  عاجزانه درخواست می‌کنیم نسبت به معرفی دستگاه متخلف به مراجع قضایی و متعاقب آن پیگیری و اعمال مجازات متخلفین اقدام شایسته صورت پذیرد.

این شورا با تأمل برانگیز و خلاف عرف خواندن اقدام وزارت علوم پیرامون بررسی پرونده بورسیه‌ها گفت: وزارت علوم در تقابل با مجلس و عدم توجه به جایگاه قانونی و اهمیت وظایف کمیسیون اصل 90 احکام صادره از کمیته غیر قانونی خود را اعلام و دستور اجرای آنها را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد. علی‌رغم اینکه انتظار می‌رفت وزارت علوم در راستای اهمیت به قوانین و مقررات و شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت اقدامی متعارف و اصولی انجام دهد، اما نشان دادند همچنان گرایش غالب سیاسی بر رفتار و اعمال آنها حاکم و اجرای قوانین و مقررات در تفکر آنها جایی ندارد.

در ادامه این نامه با اشاره به اهمیت جایگاه نظارتی مجلس در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، آمده است: وزارت علوم در تاریخ 94/2/14 طی بیانیه‌ای احکامی ظالمانه تحت عنوان کمیته غیرقانونی تجدید نظر صادر و با سوءاستفاده از تعطیلی مجلس (به عنوان نهاد نظارتی و قانونگذاری) و به طور خودسرانه دستور اجرای احکام به دانشگاه‌ها را صادر کرده است.

این شورا در ادامه نامه خود با بیان اینکه وزارت علوم باید به نظر کمیسیون اصل 90 پیرامون قانونی بودن روند بورس دانشجویان تمکین می‌کرد، گفت: اما وزارت علوم در ادامه قانون‌گریزی و اعمال غیر قانونی خود همچنان بر نظر خود اصرار و قانون ملی را مطامع شخصی و گروهی کرده و سعی در انجام اعمال غیر قانونی خود دارد.

در ادامه این نامه عنوان شده است: هرچند این اعمال با توجه به سوابق سیاسی این افراد بعید نیست اما ادامه این روند برای سیستم قضایی و نهادهای حقوقی کاری بس خطرناک و غیر قابل جبران است، زیرا اگر قرار باشد نهادهای دولتی به قانون پایبند نباشند و از تمکین به قانون سرباز زنند، امنیت قضایی و اجتماعی و در نهایت اعتماد عمومی نسبت به نهادهای قانونی و دولتی سلب و بدبینی و تأثیرات سوء خود را بر جای می‌گذارد.

«باید مدیران وزارت علوم قانون را بعنوان خط قرمز خود قرار داده و برای منافع حزبی و تفکری خود، امنیت روانی و قضایی مردم را از بین نبرند. این درحالی است که وزارت علوم در مسئله دانشجویان بورسیه علی رغم تعهدات و حقوق مکتسبه دانشجویان نشان داد به اصول مسلم فقهی و حقوقی پایبند نیست».

شورای هماهنگی دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه در نامه خود اعلام کرد: از آنجایی که کمیسیون اصل 90 براساس وظایف ذاتی خود و به دنبال شکایت دانشجویان بورسیه به این پرونده ورود وظایف نظارتی خود را اعلام و اجرای آن برای وزارت علوم برابر با قانون لازم اجراست، لکن بیانیه اخیر وزارت علوم و سپس دستور اجرای مفاد آن بیانیه به دانشگاه‌ها، دال بر این است، برخلاف قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده مصوب 1359/11/01مجلس شورای اسلامی از قانون تخطی کرده و بر اجرای اوامر غیرقانونی خود اصرار می‌ورزد.

این شورا از کمیسیون اصل 90 مجلس خواست برابر ماده واحده مصوب جلسه روز پنجشنبه 1364/2/05 مجلس شورای اسلامی و مصوب مورخه 1364/2/10 شورای نگهبان قانون اساسی، نسبت به معرفی دستگاه متخلف به مراجع قضایی و متعاقب آن پیگیری و اعمال مجازات متخلفین اقدام شایسته صورت دهند.

شورای هماهنگی دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه در ادامه این نامه به ظلم‌ها و ستم‌هایی که سازمان امور دانشجویان در موضوع بورسیه به دانشجویان وارد آورده است، اشاره کرد و آورد: با این رفتار مهندسی شده توسط سازمان دانشجویان تنش در محیط‌های خانوادگی و کاری بورسیه‌ها به علت جوسازی‌های رسانه‌ای و اتهامات سازمان دانشجویان به طرز نگران کننده‌ای افزایش پیدا کرده است که عده‌ای در آستانه جدایی از زندگی مشترک خود هستند و عده‌ای دیگر مورد تمسخر دوستان و افراد محل شده و امنیت روانی خود را از دست داده‌اند.

در ادامه این نامه آمده است: تعدادی از دانشجویان بورسیه کارمند رسمی دولت بوده‌اند و بر مبنای نامه رسمی دانشگاهی که محل جایابی‌شان به عنوان عضو آتی هیأت علمی بوده، مجبور به استعفاء از شغل رسمی شده‌اند. یعنی دانشگاه جایابی کننده با ارسال نامه‌ای به وزارت علوم تصریح کرده که در صورتیکه این بورسیه‌ها از مشاغل‌شان استعفاء دهند با بورسیه ایشان موافقت شود. با این حال بعد از استعفاء از شغل رسمی با بورسیه آنها موافقت نشده است و این دانشجویان لغو بورس شده‌اند.

در ادامه این نامه آمده است: این وضعیت بدین معنی است که اولا آنها شغل رسمی خود را ازدست داده‌اند. از دست‌دادن شغل، آنهم شغل رسمی، ظلم بزرگی است، ثانیا،با توجه به رویکرد خصمانه دولت جدید نسبت به بورسیه‌های دولت قبل، امکان بازگشت به‌کار برای این افراد فراهم نیست. ثالثا، این افراد که با درآمدهایی نازل درحال گذران زندگی همراه باخانواده هستند باید بین 50 تا 80 میلیون غرامت ظالمانه به وزارت علوم و دانشگاه محل تحصیل پرداخت کنند.

این شورا از دیگر مشکلات بوجود آمده برای دانشجویان بورسیه را تحریک دانشگاه‌ها بر ضد بورسیه‌ها به منظور غیرممکن کردن جایابی هیأت علمی، تحریک اساتید و رؤسای دانشگاه‌های محل تحصیل بورسیه‌ها و بازی با آینده دانشجویان، حمله رسانه‌ای به بورسیه‌ها و دزد، بیسواد، رانت‌خوار، قانون شکن و آقازاده خطاب کردن کردن آنها در فضای رسانه‌ای، انتشار فله‌ای اسامی و مشخصا تکامل بورسیه‌ها در فضای مجازی و وارد آوردن کوهی از اتهامات سخیف و دروغین به دانشجویان بی‌پناه به جرم بورس شدن در دولت قبلی عنوان کرد.

این شورا همچنین ادامه داد: از دیگر مشکلات بوجود آمده برای دانشجویان بورسیه جلوگیری از انتخاب واحد،حضور در برگزاری امتحان جامع، دفاع از طرح پیشنهادی رساله و یا رساله دکتری و ...، جلوگیری از استفاده بورسیه‌ها از فرصت مطالعاتی و دریافت هرگونه بودجه تحقیقاتی در داخل و خارج کشور، رفتار هتاکانه و تحقیرآمیز اکثر کارمندان و مدیران سازمان امور دانشجویان با مراجعه کنندگان بورسیه، تلاش برای اخراج بورسیه‌های شاغل به هر بهانه‌ای حتی درصورت کار پروژه‌ای و ساعتی درحالیکه اکثر آنها متاهل هستند.

شورای هماهنگی دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه در پایان با اعلام قدردانی از اقدامات کمیسیون اصل 90 برای احقاق حقوق دانشجویان بورسیه اعلام کرد: اگر چنین رفتارهای خودسرانه‌ای در نظام جمهوری اسلامی بی‌پاسخ بماند و قانون‌شکنان مجازات نشوند، مرتکب اعمال ظالمانه‌ای دیگر می‌شوند و دیگر امیدی به تحول در نظام آموزش عالی کشور و دانشگاه‌ها و دیگر حوزه‌ها باقی نخواهد ماند؟

منبع: فارس

نظر شما