شناسهٔ خبر: 92420 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

چرا مردمی که روزی قنات می‌کندند امروز دنبال یارانه هستند

علی ربیعی/2 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جامعه کنونی تولید محور نیست، بر جامعه چه رفته است، مردمی که روزی قنات می کندند تا بتوانند از آبهای زیرزمینی استفاده کنند امروز به دنبال دریافت یارانه هستند.

به گزارش نماینده، علی ربیعی در مراسم گرامیداشت مقام استاد که از سوی دانشگاه علامه طباطبایی در محل کتابخانه ملی برگزار شده بود با اشاره به گرامیداشت منزلت معلم در جامعه، افزود: آموزگاران همواره نقش مهمی در زندگی اجتماعی ما داشته اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر نقش آموزگاران در زندگی افراد، اظهار داشت: در هر دوره تحصیلی زندگی را به گونه ای سپری می کردیم که معلم های مان برای ما ترسیم کرده بودند.

وی با اشاره به تعامل میان جامعه و دانشگاه، گفت: دانشگاه برای حل مسائل بنیانی جامعه که به طور عام در حوزه های اخلاقی و اجتماعی است، باید به یاری بیاید.

به گفته ربیعی، در سالهای اخیر در برخی از مسائل و مناسک علمی دچار مشکل شده ایم به طوری که دانشگاهها مدتی است شور و شوقی ایجاد نمی کنند.

وی ادامه داد: مدتی است که دانشجویان دیگر دارای شور درس آموختن نیستند و در این زمینه دانشگاهها با چالش مواجه شده اند.

وزیر کار با اشاره به بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، گفت: امروز دانش آموخته های دانشگاهی نمی توانند خلاقیت ایجاد کنند زیرا یک جای کار مشکل دارد که این مشکل می تواند در متون درسی و یاد در روشهای آموزشی باشد.

ربیعی با اعتقاد بر اینکه باید ظرفیت مناسب برای حل مسائل بزرگتر ایجاد کنیم، افزود: چگونه است دانشجویی که زبان انگلیسی نیاموخته از او بخواهیم مقالات علمی به زبان انگلیسی(مقالات آی. اس. آی) را ترجمه کند؟ شکی نیست در چنین شرایطی دانشجو برای حل مسئله خود به دارالترجمه ها روی می آورد.

ربیعی با اشاره به درآمد ۷۵۰ میلیارد دلاری کشور در دولت های نهم و دهم، گفت: با درآمد حاصله نه فقر از بین رفت نه اشتغال در کشور ایجاد و نه عدالت برقرار شد و همه اینها در حالی بود که جامعه نسبت به حل مسائل اجتماعی دچار ضعف و ناتوانی شده بود.

وی یادآور شد: جامعه کنونی تولید محور نیست، بر جامعه چه رفته است مردمی که روزی قنات می کندند تا بتوانند از آبهای زیرزمینی استفاده کنند امروز به دنبال دریافت یارانه هستند.

وی ادامه داد: خلاقیت در جامعه نقصان یافته، نوع نگاه به کار تغییر کرده و فرهنگ کار دچار مشکل شده است.

وزیر کار در خصوص رشد اقتصادی کشور گفت: برای تحقق سالانه ۹۰۰ هزار شغل نیاز به رشد هشت درصدی داریم و برای تحقق چنین رشدی باید همه توانمندی های خود را در بخش های گوناگون ارتقا دهیم. برای رشد اخلاقی جامعه، نیازمند ارتقا فرهنگ کار و تحول اقتصادی هستیم.

وی نظیر دیگر اندیشمندان حوزه اقتصاد و اجتماعی بر این باور است که رشد اقتصادی هشت درصدی قابل تحقق است اما برای ارتقا اخلاق و فرهنگ کار در جامعه باید دانشگاهها به یاری بیایند.

وی تاکید کرد: در سیاست های رفاهی دچار مشکل هستیم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد که در زمینه پژوهش های مربوط به رفاه اجتماعی با دانشگاههای کشور همکاری کند.

وی گفت: نباید انتظار داشت موهومی به نام دولت همه کارها را انجام دهد، جامعه باید به یاری خود بیاید و بنیانهای اخلاقی را دوباره پایه گذاری کند.

وی در پایان با ادای احترام به اساتید دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: اگر ذره ای فضیلت در من است به دلیل آموخته هایم از اساتید ارزشمندی است که در دانشگاههای کشور در اختیارم قرار داده اند.

در پایان این مراسم از تعدادی از اساتید نمونه دانشگاه علامه طباطبایی تقدیر شد.

 

منبع: تسنیم

نظر شما