شناسهٔ خبر: 92372 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

برنامه‌های جدید صادرات گاز به اروپا

میدان گازی431 مدیر امور بین المللی شرکت ملی گاز ایران با تشریح برنامه های صادرات گاز ایران به اروپا، اعلام کرد: سال گذشته تراز تجارت خارجی گاز ایران مثبت بوده است.

به گزارش نماینده ازمهر، حبیب الله رمضانی در جمع خبرنگاران درباره مهمترین سناریوهای صادرات گاز طبیعی ایران به اروپا گفت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود ۲.۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در بین کشورهای اتحادیه اروپا مصرف می‌شود که از این میزان سهم گاز طبیعی حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز است.

مدیر امور بین المللی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به کاهش تولید گاز طبیعی در بین کشورهای اروپایی به ویژه نروژ و هلند، تصریح کرد: با توجه به اختلافات بین روسیه و اوکراین و سیاست جدید متنوع سازی مسیرهای تامین گاز اروپا به ایران با در اختیار داشتن بزرگترین ذخیره گاز جهان می تواند سهم قابل توجهی از این بازار بزرگ مصرف را در اختیار بگیرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ایران تا ۱۲۰ سال آینده گاز طبیعی برای تولید و عرضه در اختیار دارد، تصریح کرد: این در حالی است که تولید گاز در برخی از کشورهای اروپایی ۲۰ تا ۳۰ سال آینده به پایان می رسد.

رمضانی همچنین درباره توجیه اقتصادی صادرات گاز طبیعی به اروپا توضیح داد: تا احداث خطوط لوله گاز تا شعاع ۴ هزار کیلومتری دارای توجیه اقتصادی بوده، این در حالی است که ایران برای انتقال گاز خود به اروپا بین دو هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار کیلومتر باید خطوط لوله جدید احداث کند.

مدیر امور بین المللی شرکت ملی گاز ایران همچنین درباره آخرین وضعیت صادرات گاز طبیعی ایران به چین گفت: ایران مذاکراتی با چین به منظور صادرات گاز طبیعی از مسیر خط لوله صلح انجام نداده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه دولت چین و پاکستان اخیرا قراردادی به منظور ساخت خطوط لوله جدید و ترمینال دریافت ال ان جی امضا کرده اند، تدوین کرد: با این وجود، امکان صادرات گاز طبیعی ایران از مسیر پاکستان به چین وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به مثبت بودن تراز تجارت گاز ایران در سال گذشته، گفت: سال گذشته ایران حدود ۹ میلیارد متر مکعب گاز صادر کرد، این در حالی است که حجم طبیعی گاز کشور کمتر از ۵.۵ میلیارد متر مکعب بوده است.

رمضانی در پایان درباره برنامه های صادرات گاز ایران در سال جاری خاطرنشان کرد: امسال صادرات روزانه ۵ تا ۷ میلیون مترمکعب گاز به عراق، صدور ۳۰ میلیون متر مکعب گاز ترکیه و واردات بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان را در دستور کار قرار داده است.

نظر شما