شناسهٔ خبر: 92361 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سرمقاله رسالت:

دفاع از عظمت و هويت ملت

محمدکاظم انبارلویی431

نماینده/محمدکاظم انبارلویی: مقام معظم رهبري درديدار با معلمان فرمودند؛ "اگر ملتي نتواند از عظمت و هويت خوددر مقابل بيگانگان دفاع كند قطعا توسري خواهدخورد". بازخواني عزت و عظمت و هويت ما با بهره گيري از تجربيات تاريخي يك امر ضروري است. ما يك ملتي بزرگ با تاريخي افتخار آميز هستيم. قبل و بعد از اسلام ملت ايران درتاريخ ۳ هزار ساله خود گاهي يك ابرقدرت بلامنازع در زمين بود.

قاجار و پهلوي ايران را به خاك سياه نشاندند و ملت را در برابر قدرتهاي منطقه اي و جهاني ذليل كردند. استبداد داخلي در پيوند با استعمار خارجي با تشويق سرسپردگي به غرب و تسليم بدون قيد و شرط در برابر بيگانگان بويژه مباني فكري و نظري مدرنيسم فرصت هاي پيشرفت، رفاه و آرامش را از ملت گرفتند. اما ملت هرگز وحدت و يكپارچگي خود را از دست نداد و با جنبش تنباكو و نهضت مشروطه و سپس نهضت ملي شدن نفت كمر راست كرد. اما خائنين به ملت، سرسپردگان به غرب و جريان روشنفكري دوباره زمينه بازگشت استبداد و استعمار را فراهم كردند.

ملت با انقلاب اسلامي فرصتي جديد پديد آورد تا از زير آوار حوادث روزگار دوباره نام ايران و ايرانيان بر سر زبانهاي مردم جهان نقش بندد. ايرانيان با هويت اسلامي و قرآني پرچمدار رهايي بشر از شر ستم طواغيت زمان شدند و اميد تازه اي آفريدند و افق جديدي را به انسانها نشان دادند.

ما ملتي شجاع داريم كه عقبه هاي خطرناكي را طي بيش از سه دهه اخير پشت سر گذاشته است. تهديدات عليه انقلاب به گونه اي
بوده كه هر كدام مي توانست پشت يك قدرت بزرگ را به خاك بمالد. اما ملت ايستاد و از آن عبور كرد. دوران امروز ما هيچ شباهتي با دوران يكصد سال گذشته ندارد. ركوردهاي پيروزي ملت در مواجهه با تبهكاريهاي دولت هاي قلدر جهاني بس عظيم است و اكنون ملتها در عراق، لبنان، يمن و سوريه از تجربيات ما درمقابله با دشمنان اسلام بهره گرفته و ايستاده اند.

تحريم ها كوچكتر از آن هستند كه در اراده ملت كمترين خللي به وجود آورند. غرب بويژه آمريكا مي داند اگر بخواهد از اين طريق روي اراده ملت اثر بگذارد اهرمهايي در دست دولت و ملت است كه
مي تواند به سرعت معادلات نظامي و سياسي منطقه را به‌هم ريزد. اما آنها نمي خواهند به سمت اين ريسك بروند لذا به گفتگو و مذاكره روي آورده اند، ملت و دولت ما هم طي ده سال گذشته نخواسته است به راهبرد " ميز" بي اعتناء باشد.

اكنون هيچ گزينه اي جز پذيرش اراده پولادين ملت ايران بر سرميز مذاكره نيست. آنها بايد در برابر اين اراده سرتعظيم فرود آورند و هيچ راهي هم ندارند.

شرايط كنوني به يك نوعي شباهت هايي با دوران نهضت ملي شدن نفت دارد. آن زمان هم دشمن با تحريم مي خواست اراده ملت را بشكند اما متاسفانه مصدق درك درستي از سياستهاي تجاوزكارانه آمريكا نداشت و در ديپلماسي خارجي به نوعي دلدادگي به واشنگتن روي آورد.

نهايت اين دلدادگي به حدي بود كه مصدق درمذاكرات يك آذر ۱۳۳۰ با ترومن رئيس جمهور آمريكا سفره دلش را باز كرد و از اينكه تحريم ها
چه آثاري روي زندگي مردم، نيروهاي مسلح و پليس و حقوق كارمندان و معلمين داشته سخن به ميان آورد. (۱)

رئيس دولتي كه مستظهر به پشتيباني ملت بودكمترين اصول و مباني ديپلماسي را نمي فهميد در همان زمان كه با دشمني به مقام دلدادگي رسيده بود با نيروهاي ملي و مذهبي داخل كه پشتوانه حركت نهضت بودند بناي بي مهري گذاشت در حالي كه بايد محور وحدت و همگرايي ملت در آن شرايط ويژه براي مقابله با استعمار آمريكا و انگليس مي بود. آن روز ما نه توليد نا خالص ملي قابل توجهي داشتيم نه ارتش پر قدرت اما يك ملت بزرگ در صحنه داشتيم. مصدق ملت را از صحنه با انحلال مجلس خارج كرد و با آيت الله كاشاني بناي ناسازگاري گذاشت و نيز تيغ برگردن جرياني نيرومند مثل فدائيان اسلام گذارد كه او را به قدرت رسانده بودند. امروز ما يك ارتش نيرومند داريم كه متكي به سلاحهايي است كه خواب از چشم دشمن ربوده كه البته خود توليدمي كند. يك اقتصاد درون زا و سرپا داريم كه در تمام طول جنگ ۸ ساله و پس از آن بازارهاي كشور را شاداب و با نشاط حفظ كرده است و از همه اينها بالاتر ملتي شجاع و بي باك و باكرامت داريم كه همه هستي خود را براي عزت اسلام و عظمت ايران هزينه كرده است. مقام معظم رهبري درديدار معلمان كشور ضمن يادآوري عظمت ملت ايران خطاب به مسئولان سياست خارجي كشور كه اكنون مشغول مذاكره با ۱+۵ هستند، فرمودند:

۱- بايد از عظمت و هيبت ملت ايران در مذاكرات دفاع كنيد

۲- خطوط قرمز و اصلي را به دقت رعايت كنيد

۳- زيربار هيچ تحميل، زور و تحقير و تهديد نرويد

توافق در چارچوب خطوط قرمز نظام و حفظ حيثيت وعظمت ملت ايران
يك گام به جلو براي تحكيم آرمانهاي انقلاب است.

عدم توافق به دليل زورگويي، تحقير، تحميل و تهديد دشمن هم يك گام به جلو براي اثبات اين معنا است كه انقلاب از مسير خودمنحرف نشده است و همچنان روي معيارهاي انقلابي و اسلامي خود تاكيد دارد.

لذا فارغ از اينكه چه نتيجه اي بر مذاكرات مترتب باشد ملت و دولت ايران پيروز است. هيچ نتيجه اي نبايد ذره اي خدشه به عظمت، هيبت، عزت و هويت ملت ايران واردكند. اين مراقبت دائمي رهبري معظم انقلاب از عزت ملت، رمز پيروزي ما در مذاكرات با قدرتهاي جهاني است.

تيم مذاكره كننده بايد بداند مشكلات ملت ايران با آمريكا ريشه‌اي است. از هرگونه سطحي نگري و خوشبين بودن به دشمن بايد پرهيز كنيم. بايد همواره مراقب خنجري كه قرار است از پشت فرود آيد، بود.

پي نوشت :

۱- احمدعلي رجايي و مهين سروري، پنج دهه پس از كودتا اسنادسخن مي گويند صفحه ۴۱۱ و ۴۱۲ به نقل از فصل نامه تخصصي پانزده خرداد پاييز و زمستان ۹۳

نظر شما