شناسهٔ خبر: 92101 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

کاخ سفید: به اهمیت جزئیات فنی در مذاکرات واقفیم/ اظهارات آقای سناتور علیه ایران

آمریکا سخنگوی کاخ سفید و سناتور جمهوری خواه مواضعی پیرامون مذاکرات هسته ای اعلام کردند.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، جاش ارنست -- سخنگوی کاخ سفید -- در نشست خبری خود اعلام کرد: آمریکا به اهمیت جزئیات در مذاکره با ایران واقف است.

وی در خصوص شرایط حاکم بر مذاکرات هسته ای گفت: بیش از یک و نیم سال است گفتگوها جریان دارد و جامعه جهانی و بخصوص ایران، تصمیم‌هایی بسیار مهم درباره تعهدات خود برای حل و فصل مسئله از طریق دیپلماسی گرفته اند. رئیس جمهور و جامعه جهانی اقدامی قاطع انجام داده اند و ما نیز انتظارات خود را به صورت روشن برای بستن همه راه های ایران برای رسیدن به سلاح اتمی و سختگیرانه ترین بازرسی ها و نظارت هایی که تاکنون بر برنامه اتمی یک کشور برقرار شده است، بیان کرده ایم.

ارنست ادامه داد: این موضوعی است که آمریکا و جامعه جهانی در این توافق خواستارش هستند و هنوز جزئیات بسیار مهمی هست که باید روی آن کار کرد. با این حال، ما همچنان امیدواریم بتوانیم این مذاکرات را تا سی ام ژوئن با موفقیت به پایان برسانیم زیرا حل و فصل مسئله به این شکل و جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی با کمک دیپلماسی بهترین راه است.

 

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: آنچه ما درباره آن تلاش می کنیم، پایان این مذاکرات است و حتی این هفته نیز، کارشناسان فنی با همتایان ایرانی خود در تماس بودند و به کار روی مسائلی که بسیار فنی هستند، ادامه داده اند. مسئله ای که ما نیز آن را مد نظر داریم این است که هر چند چارچوب سیاسی بزرگتر ایجاد شده و مورد موافقت قرار گرفته است، همچنان جزئیات زیادی هست که باید حل و فصل شود.

ما به اهمیت این جزئیات واقف هستیم و برای همین نیز در ماه ها و هفته های باقیمانده، کارشناسانمان روی مسئله کار می کنند.

جاش ارنست درباره اتهام جنگ طلبی از سوی مقامات دولت اوباما به مخالفان مذاکرات فعلی گفت: علت چنین اقدامی این است که آنان با کنار زدن دیپلماسی، راهی غیر از جنگ باقی نمی گذارند. ما تاکنون از آنان نشنیده ایم که گزینه ای دیگر را مطرح کرده باشند. کاری که ما تلاش می کنیم ایرانیان را به انجامش وا داریم این است که روی همه جزئیات توافق کنند که براساس توافق گسترده تر سیاسی نیز باشد. این تمرکز ماست و باور داریم به سود جامعه جهانی نیز هست و ایران نیز در این میان سود می برد. برای همین، ما تا این اندازه روی این مسئله متمرکز هستیم.

همچنین کورکر اعلام کرد باور دارد سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه طرح پایان مذاکره بر سر این طرح را اعلام کند و آن را به رای بگذارد که این امر می تواند باعث شود سنا نتواند بر سر اصلاحیه بحث انگیزی که می خواهد ایران به عنوان بخشی از توافق، اسرائیل را به رسمیت بشناسد، رای گیری کند.

کورکر گفت: به باور من، مساله کفایت مذاکرات اجرا می شود و احساس من این است که روز پنجشنبه نیز این احتمال قوی وجود دارد که طرح، رای بالایی بیاورد.

هفته گذشته و بعد از اقدام سناتور مارکو روبیو و تام کاتن در استفاده از تاکتیک دستور العمل برای فشار برای رای دادن به اصلاحیه قانونی که بر اساس آن ایران می بایست برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای، حق اسرائیل برای بقا را بپذیرد، آینده این طرح زیر سوال رفت.  

دمکرات ها باور دارند اصلاحیه ممکن است رای بیاورد ولی در عمل در صورت تصویب، باعث می شود چنین طرحی عملا ناکام بماند.

مک کانل اعلام نکرده است اجازه رای گیری درباره اصلاحیه را می دهد یا طرح کفایت مذاکرات را اعلام می کند؛ با این حال وی همچنان به همکاری با دیگر سناتورها روی توافق احتمالی ادامه می دهد.

این رهبر جمهوری خواه روز سه شنبه به گزارشگران گفته است ممکن است طرح کفایت مذاکرات را به زودی اعلام کند ولی این را نیز افزوده است که همچنان به دنبال راهی برای امکان راه دادن اصلاحات بیشتر به رای گیری است.

مک کانل گفت ما همچنان امیدواریم بتوانیم راهی را پیدا کنیم که اعضایمان فرصتی برای رای دادن به اصلاحیه خود داشته باشند ولی انتظار ما این است که خیلی زود موضوع طرح ایران را تمام کنیم.

کورکر گفته است وی همچنان به همکاری با بن کاردین دمکرات برای همکاری با ارائه کنندگان این طرح برای اصلاحیه ها ادامه می دهد.

در خبری دیگر خبرگزاری رویترز نوشت: «باب کورکر» علام کرد به عقیده وی رای گیری قاطع برای تصویب لایحه بررسی هسته ای ایران، ممکن است روز پنجشنبه محقق شود.

کورکر سناتور جمهوریخواه در این باره در گفتگو با خبرنگاران در ساختمان کنگره گفت مقامات ارشد کنگره هنوز هم در تلاش برای یافتن راه حلی هستند که بر اساس آن، سنا اجازه پیدا کند الحاقیه هایی را برای این لایحه در نظر بگیرد. این الحاقیه ها به کنگره اجازه خواهد داد توافق هسته ای بین المللی با تهران را پیش از لغو بخش عمده تحریم ها علیه ایران مورد بازنگری قرار دهد.

کورکر در این باره گفت: «احساس من آن است که روز پنجشنبه به احتمال زیاد، شاهد یک رای قاطع خواهیم بود.»

اختلاف هفته گذشته میان سناتورهای جمهوریخواه در خصوص این الحاقیه ها، باعث شد مقامات ارشد سنا به سختی تلاش کنند راهی را برای پیش بردن این قانون بیابند. این لایحه پیشتر در کمیته روابط خارجی سنا با ۱۹ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی به تصویب رسید.

همه ۶۷ الحاقیه پیشنهادی این لایحه توسط جمهوریخواهان ارائه شده است.

نظر شما