شناسهٔ خبر: 92058 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اداره میراث فرهنگی تهران از بیمارستان لقمان شکایت کرد

لقمان. رانش زمین43 اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از بیمارستان لقمان و سرایدار آرامگاه ملک المتکلمین به دلیل تصرف و تخریب بنای تاریخی این آرامگاه شکایت کرد.

به گزارش نماینده از مهر، دو تن از بزرگان و مبارزان مشروطه به نام میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل، مدیر روزنامه صوراسرافیل و میرزا نصرالله بهشتی معروف به ملک المتکلمین در خیابان کمالی دفن شده‌ اند. بعد از حادثه باغشاه و کشته شدن تعدادی از مشروطه‌خواهان و تبعید تعدادی دیگر از جمله علی‌اکبرخان دهخدا، غائله باغشاه تمام شد. اجساد ملک المتکلمین و میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل توسط قزاقان خندقی بیرون از باغشاه پرت شد.

دوستان این دو تن وقتی از این اتفاق باخبر شدند، شبانه در همان خندق پشت دیوارهای باغشاه، اجساد آنها را دفن کردند. بعد از استبداد صغیر هم سنگ قبری حاوی نام آن دو تهیه شد.

با گسترش تهران، خانواد ملک المتکلمین بنایی در این محل ساختند و یکی از فرزندان ملک، به نام میرزا اسدالله ملک‌زاده هم در همین محل سکونت کرد. تا اینکه پس از سال‌ها، این ساختمان در طرح تعریض بیمارستان لقمان‌الدوله قرار گرفت. خانواده ملک المتکلمین بدون دریافت وجهی از بیمارستان، قسمتی از ساختمان تخریب شده را بازسازی کردند.

سال گذشته خبر رسید که بیمارستان لقمان قصد توسعه بیمرستان تا محل دفن شهدای مشروطه را دارد. اداره کل میراث فرهنگی استان تهران متوجه شد بخشی از این ملک نیز تخریب شده است بنابراین درصدد شکایت برآمد.

در این باره اکبر رستمیان، کارشناس حقوقی اداره کل میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: با توجه به گزارش کارشناس میراث فرهنگی مبنی بر تخریب آرامگاه ملک المتکلمین توسط سرایدار مستقر در ملک و تصرف بخشی از ملک توسط بیمارستان لقمان و احداث دیوار به بهانه توسعه از سرایدار و بیمارستان شکایت کردیم.

این کارشناس حقوقی متن شکایت ارائه شده را توضیح داد و گفت: در متن این شکایت که به دلیل تخریب انجام شده درحدود بین سال ۹۲ و ۹۳ انجام شده، آمده است  دیوار اصلی باربر و بنای اصلی ساختمان تخریب شده و این اقدامات موجب تخریب اثر تاریخی را فراهم کرده است.

وی گفت: این موضوع از جهت تخریب آثار تاریخی مورد پیگیری حقوقی قرار گرفت و در دادسرای ناحیه ۱۱ میدان منیریه و شعبه پنج بازپرسی مطرح شد و در حال رسیدگی پرونده شکایت اداره میراث فرهنگی تهران علیه مخربان است.

رستمیان بیان کرد: هنوز مالکیت این بنا مشخص نشده است، چرا که سرایداری آن مکان به دلیل سکونت چندین ساله، اکنون خود را مالک می‌داند، در صورتی که مالک واقعی نسبت به این تصرف اعتراض کرده و پیگیر محرز کردن مالکیت خودش است.

آرامگاه صور اسرافیل

وی ادامه داد: با توجه به اینکه با سرایدار بر سر ملکیت بنا اختلاف نظر داشتیم و او عمدی بودن تخریب را نمی‌پذیرفت، این موضوع از سوی رئیس شعبه به بخش کارشناسی ارجاع شد. کارشناس رسمی دادگستری نیز تصرف غیرقانونی و تخریب عمدی را محرز دانست.

این کارشناس حقوقی افزود: نظر کارشناس رسمی مورد اعتراض مدیریت بیمارستان لقمان قرار گرفت و دوباره پرونده شکایت به هیات سه نفره ارجاع داده شد. آنها نوشتند که تخریب بر اثر گذر زمان و یکسری موارد موضعی بوده است. هفته گذشته ما به نظر این هیات و اختلاف نظرهای بوجود آمده اعتراض کردیم و این اعتراض خود را با دلایلی که قرار است ارائه شود، به دادگاه اعلام می کنیم به همین دلیل تقاضای مطرح شدن این موضوع در هیات ۵ نفره را داده ایم. چرا که حق اعتراض برای ما مسجل بود و از این امکان استفاده کردیم. حتی ممکن است این پرونده در هیات‌های ۷ و ۱۱ نفره نیز بررسی شود.

رستمیان بیان کرد: بیمارستان لقمان تخریب دیوار بخش غربی را انجام داده و پس از تصرف غیر قانونی نسبت به کف سازی و تسطیح کامل آن اقدام کرده است.

نظر شما