شناسهٔ خبر: 91992 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ

گفتگوی اولاند و سلمان درباره ایران + تصاویر

اولاند و سلمان رئیس جمهور فرانسه و شاه سعودی روز دوشنبه پس از صرف شام در کاخ پادشاه در ریاض، به مدت یک ساعت باهم دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش نماینده به نقل از ابنا، «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه برای سفر دو روزه وارد ریاض شد و مورد استقبال «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی قرار گرفت.

رئیس جمهوری فرانسه و شاه عربستان روز دوشنبه پس از دیدار در ریاض در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند دو کشور بر ضرورت دست یابی به توافق قوی، دائمی، قابل راستی آزمایی، غیرقابل بحث و الزام آور برای ایران تاکید کردند. در این بیانیه آمده است که این توافق (توافق هسته‌ای با ایران) نباید امنیت و ثبات منطقه را به هم بزند یا امنیت و ثبات در کشورهای همسایه ایران را تهدید کند.

رویترز نوشت: هم اکنون به فرانسه به عنوان دارنده مواضع سرسختانه در مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران نگاه می‌شود.

اولاند و پادشاه سعودی روز دوشنبه پس از صرف شام در کاخ پادشاه در ریاض، به مدت یک ساعت باهم دیدار و گفتگو کردند. رویترز افزود: دو طرف نقش ایران را در یمن و سوریه نیز بررسی و تاکید کردند آینده‌ای برای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه وجود ندارد. قرار است ریاض در روز سه شنبه (امروز) میزبان نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باشد. فرانسوا اولاند نیز در این نشست به عنوان میهمان ویژه حضور خواهد داشت.

این نخستین بار است که رهبر یک کشور غربی در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهد کرد. بحرین، کویت، قطر، امارات متحده عربی، عربستان و عمان عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند. همه این کشور‌ها به جز عمان به عربستان سعودی در حمله به یمن کمک می‌کنند.

فرانسوا اولاند نیز شرکت در این نشست را افتخاری برای خود توصیف کرد.

انتظار می‌رود موضوع نشست امروز شورای همکاری خلیج فارس بحث و گفت‌وگو درباره گزینه‌های مقابله با پیشروی‌های مبارزان انصارالله در یمن باشد.

در همین حال، یک گروه فعال حقوق بشر در فرانسه به نام «اقدام علیه گرسنگی» از اولاند خواست به جای آنکه در سفر به قطر و عربستان به دنبال اهداف سیاسی و اقتصادی باشد، برای توقف حملات عربستان به یمن تلاش کند.

اولاند در سفر به ریاض علاوه بر دیدار با پادشاه سعودی، با عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن که ریاض مستقر است نیز ملاقات کرد.

اولاند و سلمان

اولاند و سلمان
 

نظر شما