شناسهٔ خبر: 91967 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شرایط دریافت بُن‌کارت ویژه بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران

نمایشگاه 43 مدیر کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران، شرایط دریافت بُن‌کارت ویژه بخش بین‌الملل این نمایشگاه را تشریح کرد.

به گزارش نماینده، حامد میرزابابایی، مدیر کمیته ناشران بین‌الملل بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با مهر از ارائه بن کارت‌های خرید از این بخش خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران با هدف تسریع در مراکز آموزش عالی و کتابخانه‌های مراکز علمی و پژوهشی کشور به طیف گسترده‌تری از منابع علمی روز به زبان‌های اصلی، اعطای بن‌کارت ویژه و اختصاصی بخش بین‌الملل نمایشگاه را انجام خواهد داد.

وی افزود: بر اساس این طرح که توسط انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان به معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال و دستورالعمل اجرایی آن از سوی سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب) ابلاغ شده، در راستای اجرای آیین‌نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر با اولویت حمایت‌ از گروه‌های هدف در سال جاری، برای نخستین بار بن کارت ویژه بخش بین‌الملل صادر خواهد شد.

میرزابابایی اضافه کرد: بر اساس بخش‌هایی از دستورالعمل اجرایی صادر شده، صرفاً کتاب‌های چاپ شده از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد مشمول این طرح خواهند شد و حداقل ۱۰ درصد تخفیف نیز از جانب ناشران بخش بین‌الملل به خریداران اعطا خواهد شد.

مدیر کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: در مرحله ابتدایی این طرح صرفاً‌ واحدها و مراکز تابعه دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز و واحدهای علمی آموزشی زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واجد استفاده از تسهیلات تعریف شده در این طرح هستند. نمایندگان واحدها و مراکز پیش‌ گفته می‌توانند با داشتن معرفی‌نامه برای ثبت‌نام در این طرح، از بخش بین‌الملل بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به واحد فروش این بخش مراجعه کنند و از غرفه‌های ناشران این حوزه خرید کنند.

اعتبار ابلاغ شده ۱۲۰ میلیارد ریال است

وی تاکید کرد: ناشری که کتاب‌ها را در این طرح به فروش می‌رساند، موظف است حداقل سه الی چهار نقطه کتاب خریداری شده را ممهور به مهر مرکز آموزشی که کتاب را خریداری می‌کند، بکند. دانشگاه‌هایی که مشمول این طرح می‌شوند (واحدهای تابعه دانشگاه آزاد و وزارت ارشاد) هستند و اعتبار آن از سوی سازمان‌های خودشان تعیین و به آنها ابلاغ شده است. این اعتبار عیناً همان اعتباری است که به ستاد بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران اعلام شده است؛ یعنی همان رقم ۱۲۰ میلیارد ریال.

به گفته میرزابابایی، این بودجه بر اساس درجه اعتبار واحد آموزشی به آنها تخصیص پیدا کرده است.

پیشتر امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام و معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از توافق این وزارتخانه با دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خرید کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب تهران خبر داده و گفته بود: پس از مذاکرات اولیه با نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تخصیص بودجه خرید کتاب برای کتابخانه‌های آن دانشگاه، اعتباری ویژه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال برای خرید کتاب‌های خارجی از نمایشگاه کتاب تهران اختصاص دهد. همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با مشارکت در این توافق اعتباری ویژه حدود ۲۰ میلیارد ریال برای خرید کتاب خارجی برای واحدهای آموزشی تابعه آن مرکز هزینه خواهد کرد.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: براساس این توافق انجام شده مبلغ ۵۰ درصد قیمت پشت جلد کتاب‌ها از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد باقی مانده نیز از محل تخفیف ناشر و حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین خواهد شد.

پایان مرحله نخست نظارت بر ۱۵۰ هزار عنوان کتاب خارجی

همچنین مدیر کمیته نظارت محتوایی در حوزه بین‌الملل بیست و هشتمین نمایشگاه  کتاب تهران از پایان یافتن نظارت اولیه بر ۱۵۰ هزار عنوان کتاب لاتین و عربی خبر داد. علی فریدونی در این رابطه گفت: مهمانان بخش خارجی نمایشگاه کتاب ۷۰ نفر از کشورهای انگلستان، ‌آلمان، فرانسه، سوئیس، سوئد، بوسنی هرزگوین، چین و نیجریه‌اند که روادید آن‌ها صادر و ویزای‌شان آماده شده است و مشکلی برای ورود آنان وجود ندارد.

وی افزود: اکنون بیش از ۱۵۰ هزار عنوان کتاب لاتین و عربی در بخش بین‌الملل نمایشگاه وجود دارد که مرحله نخست ارزشیابی آن‌ها انجام شده و در طول برپایی نمایشگاه نیز نظارت، ارزشیابی، توجه به خط قرمزها، ارزش‌های جمهوری اسلامی و حاکمیتی همچنان ادامه خواهد داشت.

مدیر کمیته نظارت محتوایی در حوزه بین‌الملل توضیح داد: این نظارت‌ها توسط افراد تحصیلکرده دانشگاهی و حوزوی انجام می­شود که به مسائل تاریخی، فقهی، فقه سیاسی، فرق، ‌ مذاهب و ادیان اشراف دارند و  ماحصل ارزیابی آنها نشان  می­دهد که تاکنون در این حوزه هیچ مشکلی وجود نداشته است.

نظر شما