شناسهٔ خبر: 91855 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

جان کری:

توافق هسته‌ای نمی‌تواند گزینه‌های آمریکا برای مقابله با ایران را تغییر دهد

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: توافق هسته‌ای نمی‌تواند بر گزینه‌های آمریکا برای مقابله با تلاش‌های احتمالی ایران به منظور ساخت تسلیحات اتمی اثر بگذارد.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اینترنتی "تایمز آو اسرائیل، " جان کری -- وزیر امور خارجه آمریکا -- در گفت‌وگو با کانال ده تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد: توافق هسته‌ای نمی‌تواند بر گزینه‌های آمریکا برای مقابله با تلاش‌های احتمالی ایران به منظور ساخت تسلیحات اتمی اثر بگذارد.

وی بر حمایت بی قید و شرط آمریکا از رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

کری در ادامه گفت: به همه اسرائيلي‌ها  مي‌گويم اگر ايران بخواهد به طرف ساخت بمب برود، ما اين توانايي را داريم که آنها را متوقف کنيم و هيچ گزينه‌اي را از نظر دور نخواهيم کرد.

وی در مصاحبه با اين شبکه تلويزيوني گفت: هنگامي که ما اين مذاکرات را شروع کرديم، زمان فرار هسته‌اي ايران براي ساخت يک بمب حدود دو تا سه ماه بود اما ما اين زمان را هم اکنون عقب کشيده‌ايم. به طوري که با رسيدن به اين توافق، يک سال با اين موضوع فاصله داريم. من از شما اين سوال را دارم که آيا اسرائيل با دو ماه زمان گريز هسته‌اي امن تر است  يا با يک سال زمان گريز هسته‌اي کنوني؟

وي افزود:آنها در ابتدا دوازده هزار کيلوگرم ماده غني سازي شده داشتند؛ اما بر اساس توافق ما اين مقدار به ميزان نود و هشت درصد کاهش پيدا مي‌کند و در مدت ده سال به سيصد کيلوگرم مي‌رسد.

وزير خارجه آمريکا در ادامه گفت:تضمين‌هاي زيادي درباره ميزان بازرسي از برنامه اتمي آنها بوجود آمده است که تنها براي ده، پانزده، بيست یا پنج سال نيست؛ بلکه براي هميشه است. اين بازرسي‌ها براي هميشه برقرار هستند و به تنهايي مي‌توانند اطلاعات ظرفيت اتمي ايران را در اختيار ما قرار دهند. معتقديم که اسرائيل را نااميد نخواهيم کرد.

در ادامه گوينده اين شبکه تلويزيوني پرسيد: بسياري از افراد اين سوال را از خود مي پرسند که اگر پس از ده يا پانزده سال اين توافق منقضي شود آنگاه ايران تنها يک گام با دستيابي به قابليت توليد تسليحات نظامي اتمي فاصله خواهد داشت. آيا شما مي‌توانيد اين تضمين را بدهيد که اين اتفاق روي ندهد؟ کری نیز در پاسخ گفت:اجازه بدهيد دقيقا به شما بگويم که چه روي خواهد داد. ما ايران را در راه برداشتن گام هاي منظم و فوق العاده اي قرار مي دهيم که اگر آنها به هر روشي ميزان مسئوليت پذيري خود را تغيير دهند آنگاه ما فورا از اين موضوع آگاه خواهيم شد. زماني که آنها  يک کشور عضو ان. پي. تي و متعهد به آن شوند ما هميشه خواهيم دانست که برنامه اتمي آنها صلح آميز است. من به همه مردم اسرائيل اين موضوع را مي‌گويم که اگر امروز آنها بخواهند به فوريت به طرف ساخت بمب حرکت کنند، ما اين قابليت را داريم که آنها را متوقف کنيم و من به طور کامل اين موضوع را تضمين مي‌کنم که در آينده ما اين توانايي را داريم که بدانيم آنها چه کاري مي کنند و آنگاه هميشه اين توانايي را داريم که از تلاش آنها براي ساخت بمب جلوگيري کنيم. ما هيچ گزينه اي را که امروز در دست داريم از نظر دور نخواهيم کرد.  

کری افزود: معتقد نیستم یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم اسرائیل به طور مستقل و بدون مشورت ما به ایران حمله کرده باشد. تا زمانی که می دانیم در کجا قرار داریم و اوضاع چگونه است و گزینه چه باید باشد و یا نباید باشد، این موضوع (حمله به ایران) تنها بیشتر یک فرض است.

کری ادامه داد: معتقدم روابط ما با اسرائیل به گونه ای است که نخست وزیر نتانیاهو باید به طور مفصل با ما صحبت کند؛ زیرا عمیقا معتقدیم باید درباره آنچه اتفاق می افتد و پیچیدگی های موجود گفتگو کنیم. هر هفته در هر کنفرانسی از اسرائیل دفاع می کنیم. ما به طور دائم رای گیری می کنیم، تعامل می کنیم و تلاش می کنیم تا با حملات مغرضانه، غیرعادلانه و تضعیف کننده که تمامیت ارضی و حاکمیت اسرائیل را تهدید می کنند، مقابله کنیم. ما بر سر قول خود هستیم. در حقیقت به راه خود ادامه داده ایم. حتی به خاطر حمایت از اسرائیل از برخی از نهاد های سازمان ملل اخراج شده‌ایم. ما قانونی داریم که می‌گوید اگر فلسطینی‌ها کاری انجام دهند، باید دین خود را به اسرائیل در برابر این اقدام آنها ادا کنیم. بسیار خوب، حدس بزنید منظور من چیست؟ ما به همین خاطر حق رای خود را در یونسکو از دست داده‌ایم. هیچ دولتی در تاریخ آمریکا به اندازه دولت کنونی به روش‌های گوناگون به اسرائیل کمک نکرده است. رئیس جمهور اوباما خواهان روابط عادی و قوی با دولت و نخست وزیر اسرائیل است. به نظرم بحرانی در روابط دو کشور مشاهده نمی شود. وظیفه من در مقام وزیر خارجه آمریکا تعامل با هم پیمانان و دوستانمان است و اسرائیل یکی از بزرگترین هم پیمانان و دوستان ماست.

نظر شما